آمار پایین فروش آیپد، تنها آغازی بر کاهش رشد فروش تبلت‌ها در گستره‌ی وسیع است

سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
همانطور که پیش‌تر و در گزارش مالی سه‌ماهه‌ی اول سال جاری میلادی اپل خواندید، فروش آیپدهای اپل، کاهش محسوس و نامطلوبی را از نظر سهام‌داران داشته است. هرچند این بخش از بازار همچنان فروش خوبی را برای تولیدکنندگان در بردارد، اما افزایش فروش در مقایسه‌ی سال به سال، چندان جالب توجه نیست. از نظر تحلیل‌گر مؤسسه‌ی آماری مورگان‌استنلی، کتی‌هوبرتی، این روند آنچنان نیز تعجب‌برانگیز نیست.
تبلیغات

در این گزارش آماری هوبرتی پیش‌بینی خود مبنی بر فروش تبلت‌ها را کاهش داده است:

ما پیش‌بینی خود مبنی بر افزایش میزان فروش تبلت‌ها را در سال 2014 از ۲۶ درصد پیشین به ۱۲ درصد کاهش می‌دهیم. می‌توان دلیل این اقدام را افزایش نفوذ این محصولات در بازار و در نتیجه اشباع بازار در کنار عدم عرضه‌ی محصولات متفاوتی به بازار عنوان کرد. این امر منجر به کاهش سرعت رکود در بازار پی‌سی‌ها و تاحدودی افزایش درخواست برای خرید پی‌سی‌ها خواهد شد. به‌نظر می‌رسد میزان فروش پی‌سی‌ها بدون تغییری با میزان رشد 5- درصد برای سال‌های 2014 و 2015 باقی بماند.

وی که در جمع تولیدکنندگان آسیایی به سخنرانی می‌پرداخت، دلایل خود مبنی بر کاهش فروش را برآمده از عوامل زیر عنوان کرد:

اصلی‌ترین عامل در کاهش تقاضا برای خرید تبلت‌ها، اشباع بازار در کنار عدم بکارگیری نوآوری‌های جدید در این تبلت‌ها است. تنها تعداد محدودی از توسعه‌‌دهندگان قادر خواهند بود تا بی‌توجه به این مسئله به فروش خوب خود ادامه دهند. در این مورد به نظر می‌رسد تبلت‌های اندرویدی به پشتوانه‌ی قیمت ارزان‌تر و تنوع بیشتر محصولات، به‌مراتب عملکرد بهتری را در مقایسه با iOS از خود نشان خواهند داد. مصرف‌کنندگان نیز خواهان محصولاتی با صفحه‌ی نمایش بزرگ‌تر به‌‌منظور جایگزینی آن‌ها با نوت‌بوک‌ها هستند.

پس از آنکه آیپد‌ها توسط اپل در سال 2010 میلادی پا به عرصه‌ی وجود نهادند، با سرعت رشدی فوق‌العاده حتی سریع‌تر از آیفون درحال فروش و تسری سلطه‌ی خود بر بازار بودند؛ بطوری‌که همگان بر این باور بودند که تبلت‌ها جهان را به اِشغال خود در خواهند آورد.

به‌نظر می‌رسد این امر به سرعتی که همگان می‌پنداشتند، رخ نخواهد داد. برای مثال هم‌اکنون آیفون تحولات عظیمی را در بازار تلفن‌های‌هوشمند ایجاد کرده است و این امر در طی سالیان گذشته و پس از معرفی آن حاکم شده است؛ از این‌رو تبلت‌ها نیز از این قاعده پیروی خواهند کرد؛ اما نه به سرعتی که پیش‌تر انتظار می‌رفت.

یقیناً در آینده‌ شاهد جایگزینی اکثریت لپ‌تاپ‌ها و پی‌سی‌ها توسط تبلت‌ها خواهیم بود؛ اما این امر در طی سالیان و به مرور رخ خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات