با شهرهای میزبان جام‌جهانی 2014 برزیل آشنا شوید (بخش دوم)

یک‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
مطالعه 9 دقیقه
برزیل زادگاه پله است که خود در عرصه فوتبال نامی ماندگار و ارزشمند به شمار آمده و به علاوه بر او، بسیاری از ستاره‌هایی که بازی‌های دیدنی از خود به یادگار گذاشته‌اند، زاده این کشور هستند. اما این بار نه از منظر فوتبال که بیشتر نگاهی به جنبه‌های گردشگری این کشور انداخته‌ و به سراغ شهرهایی آمده‌ایم که این رویداد مهم را برگزار خواهند کرد. اینکه چگونه خود را مهیا کرده و با چه امکاناتی در انتظار ورود طرفداران فوتبال از اقصی نقاط جهان هستند. در مطلب پیشین به سراغ 6 شهر از میان دوازده شهر انتخاب شده رفته و با آنها آشنا شدیم. اکنون 6 شهر باقی‌مانده را نیز همراه شما عزیزان مرور کرده و خود را برای آغاز این مسابقات آماده‌تر می‌کنیم. با ما در تور زومیت همراه شوید.
تبلیغات

مانائوس (Manaus)

Manaus-1

برای آن دسته که تمایل دارند فوتبال را با اندکی گشت‌و‌گذار و ماجراجویی در دل حیات‌وحش ادغام کنند، مانائوس بهترین گزینه برای اقامت در دوران برگزاری مسابقات جام‌جهانی است. اگرچه این شهر درست در قلب جنگل‌های آمازون، بزرگ‌ترین جنگل گرمسیری و بارانی جهان واقع شده، اما شبیه به هر شهر دیگری است که می‌شناسیم؛ با تعداد زیادی ساختمان‌های عجیب و غریب، موزه‌ها، کلیسا، پارک و میادین چشم نواز. شاید اصلی‌ترین جاذبه این شهر «تئاترو آمازونس» (Teatro Amazonas) باشد؛ ساختمان جادویی اپرا که به صورتی برجسته و ممتاز و با الهام از سبک نئوکلاسیک ساخته شده است.

ورزشگاه آرنا- دا -آمازونیا (Arena Da Amazonia) ، یکی از سرسبزترین میادین ورزشی این دوره از رقابت‌ها است که در طراحی آن از عناصر اصلی و نمادین شهر و از جمله جنگل‌های سرسبز الهام گرفته شده و در عین حال گوشه‌ی چشمی هم به جلوه‌های هنر و فناوری داشته است. این ورزشگاه روی زمین فوتبال قدیمی ساخته شده و در مجاورت منطقه پونتا نگراست (Ponta Negra) که حدود 6 کیلومتر از مرکز تاریخی شهر فاصله دارد. در مجموع چهار بازی در این استادیوم برگزار می‌شوند که عبارتند از:

  • 14 ژوئن (۲۴ خرداد): انگلستان - ایتالیا
  • 18 ژوئن (۲۸ خرداد): کامرون - کرواسی
  • 22 ژوئن (۱ تیر): ایالات متحده - پرتغال
  • 25 ژوئن (۴ تیر): هندوراس - سوئیس

این شهر به شکلی رؤیایی در تلاقی دو رودخانه ریو نگرو (Rio Negro) و سولیموئش (Solimoes) واقع شده است که در نتیجه، معدنی ناب از مناظر دیدنی و شگفت‌انگیز به شمار می‌رود. علاوه بر این مانائوس یک پایگاه بی‌نظیر و ویژه برای سفر با هواپیمای دریایی، کشتی‌های تفریحی و همراه‌شدن با تورهای جنگل‌‌گردی نیز محسوب می‌شود.

اما اگر دل از طبیعت کنده و به شهر سری بزنید، فرصت‌های زیادی خواهید یافت تا خود را در تب فوتبال که این روزها گریبان‌گیر همه شده غرق کنید. در عین حال می‌توانید از خوردن غذاهای خلاقانه، خوش آب‌ و‌ رنگ و لذیذ ساکنان آمازون نیز لذت ببرید که در رستوران‌هایی با محیطی دلچسب و گرم سرو می‌شوند. گردشگران بابت اقامت در شهر هیچ نگرانی نخواهند داشت؛ چرا که در اینجا همه نوع اسباب راحتی فراهم است؛ از منازل و خانه‌های معمولی گرفته تا هتل‌های لوکس و اقامتگاه‌های ساحلی همه برای خدمت‌رسانی آماده هستند. تنها کافی است مورد مناسب با سلیقه و بودجه خود را پیدا کنند.

رسیفی (Recife)

Recife-brazil

همانند دیگر شهرهایی که میزبانی این دوره از مسابقات را برعهده دارند، رسیفی نیز در شمال شرق برزیل واقع شده و دمای هوا در آنجا حتی در فصل بارندگی نیز معتدل و دلچسب است که از این نظر برای برگزاری مسابقات جای مناسبی است. همچنین این شهر با برخورداری از طولانی‌ترین خطوط ساحلی، جذاب‌ترین ساحل برزیل یعنی Boa Viagem، شهر باستانی رسیفی آنتیگو (Recife Antigo) و تلفیقی پر طراوت از فرهنگ و هنر، قطعاً چیزی برای ارائه به گردشگران با سلایق مختلف خواهد داشت.

استادیوم نوساز 46 هزار نفری آرنا پرنام‌بوکو (Arena Pernambuco)، بیست کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد و در مجاورت ناحیه سائو لورنکو (Sao Lourenco Da Mata) قرار گرفته است که جزئی از قسمت‌های مدرن شهر بوده و با مجموعه‌ای از فروشگاه‌های بی‌نظیر، رستوران و دیگر وسایل تفریحی احاطه شده است. بازی‌هایی که قرار است در این شهر برگزار شوند به قرار زیر است:

  • 14 ژوئن (۲۴ خرداد): ساحل عاج - ژاپن
  • 20 ژوئن (۳۰ خرداد): ایتالیا - کاستاریکا
  • 23 ژوئن (۲ تیر): کرواسی - مکزیک
  • 26 ژوئن (۵ تیر): ایالات متحده - آلمان
  • 29 ژوئن (۸ تیر): مرحله یک شانزدهم نهایی: برنده گروه D با تیم دوم گروه C

به عنوان بخش اصلی ساحلی شهر، رسیفی بوآ (Recife Boa viagem) منطقه‌ای است که تعداد زیادی کافی‌شاپ و رستوران نه چندان معروف را در خود جای داده که آن را مکانی مناسب برای خوردن، نوشیدن و غرق‌شدن در تب همه‌گیر فوتبال در برزیل کرده است. همچنین این نقطه مکانی مناسب جهت برگزاری مراسم‌های جشن چه قبل از برگزاری مسابقه و چه پس از اتمام آن به شمار می‌رود. کافه‌های زیادی در این نقطه واقع شده و شب زنده‌داری پرشوری در انتظار فوتبال دوستان است؛ همچنین معماری این ناحیه از فرهنگ پرتغالی و هلندی تأثیر پذیرفته‌ است.

کیابا (Cuiaba)

Cuiaba

کوچک‌ترین و غربی‌ترین شهر میزبان ما کیابا است که دروازه‌ای رو به منزل پاره‌ای از قبایل بدوی ساکن آمازون که بیشتر چشم اندازهای زیبای این کشور را در خود جای داده است. این شهر که در ایالت ماتو گروسو (Mato Grosso) واقع شده، نقطه پیوند سه اقلیم اصلی این کشور به شمار می‌رود که شامل پانتانال (Pantanal) مهم‌ترین و در عین حال بزرگ‌ترین تالاب گرمسیری زمین، چاپادا دوس گیمارش (Chapada dos Guimaraes) پارک کوهستانی که حوزه‌های متعدد رودخانه در آن قرار گرفته‌ و در نهایت رودخانه پرآب آمازون می‌شود. اما خصوصیات مثبت کیابا تنها در مشاهده جذابیت‌های بکر و وحشی، سفر در امتداد رودخانه و ماجراجویی خلاصه نشده است؛ این شهر همچنین مرکز و قطب فرهنگ خالص و غنی، غذاهای لذیذ محلی و گنجینه تاریخی پر بار و درخشان است.

ورزشگاه تازه‌ساز آرنا پانتانال (Arena Pantanal) که در سال 2013 احداث شده، استادیومی بهینه و چند منظوره است که گنجایش آن نزدیک به 43.000 نفر می‌باشد. این استادیوم در 3 کیلومتری مرکز شهر ساخته شده و می‌توان برای تجدید قوا، پیاده به کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های هم‌جوار مراجعه کرد. قرار است این استادیوم میزبان 4 بازی جام جهانی باشد که در این تاریخ‌ها برگزار خواهند شد: 

  • 13 ژوئن (۲3 خرداد): شیلی - استرالیا
  • 17 ژوئن (۲۷ خرداد): کره جنوبی - روسیه
  • 21 ژوئن (۳۱ خرداد): نیجریه - بوسنی و هرزگووین
  • 24 ژوئن (۳ تیر): ژاپن - کلمبیا

کوریچیبا (Curitiba)

Curitiba

کوریچیبا همچنین به عنوان پایتخت سبز برزیل هم شناخته می‌شود. این شهر از نقطه‌نظر کیفیت، استاندارد و مشخصه‌های زندگی در سطحی بالا قرار دارد و این بدین معنا است که تلاش‌های صورت گرفته در قالب برنامه‌های رفاهی، اکنون باعث شده تا مواردی همچون فقر تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و به دنبال آن تعداد افراد بی‌خانمان نیز کمتر شود. این شهر یکی از بهترین مثال‌های موجود در زمینه طراحی و توسعه شهری بوده و از این نظر نیز در عرصه بین‌المللی حرفی برای گفتن دارد. به علاوه اگرچه این شهر از نظر مناطق ساحلی دچار کمبود است، اما این نقص را با پارک‌های چشمگیر، اغذیه فروشی‌های واقع در فضای باز و زیرسازی‌های جاه‌طلبانه جبران نموده است.

همچون ورزشگاه بایشادا (Arena da baixada)، استادیوم خواکیم آمریکو گیمارش (Joaquim Americo guimaraes) به عنوان یکی از نقاط قوت ورزش در کشور برزیل شناخته می‌شود. هر چند در راستای برگزاری مسابقات جام جهانی این مکان نیز شاهد تعمیر، مرمت و دوباره سازی‌هایی بود که ظرفیت آن را از 33 هزار به 40 هزار تماشاچی افزایش داد.

این ورزشگاه همچنین منزلگاه تیم اتلتیکو پارانااینسه (Atletico Paranaense)، است که یکی از بهترین‌های لیگ برزیل به شمار می‌رود. استادیوم پارانااینسه در مجاورت آگوا ورده (Agua verde) واقع شده و تنها دو کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد. بر طبق برنامه‌ریزی انجام شده، در مجموع چهار بازی در این استادیوم برگزار خواهد شد که عبارتند از: 

  • 16 ژوئن (۲۶ خرداد): ایران - نیجریه
  • 20 ژوئن (۳۰ خرداد): اکوادور - هندوراس
  • 23 ژوئن (۲ تیر): اسپانیا - استرالیا
  • 26 ژوئن (۵ تیر): الجزایر - روسیه

طبق برنامه‌های اعلام شده از سوی مقامات مربوطه، مهمانی‌های رسمی فیفا در این شهر و در پارک معروف باری‌گوئی (Barigui) برگزار خواهد شد. دیگر اماکن دیدنی در کوریچیبا شامل موزه اسکار نایمیر، خانه اپرا، پارک تینوگوئی (Tinugi)و باغ گیاه‌شناسی شهر است. این شهر برای هر سلیقه و هر بودجه‌ای گزینه‌های مناسبی در آستین دارد.

پورتو آلگره (Porto Alegre)

Caracol-Falls

مرکز ناحیه ریو گرانده دا سل (Rio Grande Do Sul) ، پورتو آلگره است. شهری بندری، مدرن و با روح که با هنر، فرهنگ، زندگی شبانه و خوراک‌های لذیذ محلی در هم آمیخته است. اغلب دکه‌های کوچک این شهر به صورت دسته‌ای در حوالی منطقه سیداد بایشا (Cidade Baixa)، مینوس د ونتو (Minhos de Vento) و اقامتگاه‌های زیبای سنترو هیستوریکو (Centro Historico) قرار گرفته‌اند.

بزرگ‌ترین ورزشگاه جنوب برزیل با گنجایش 51.300 نفر استادیوم «بیرا ریو» (Estadio Beira Rio) است که در این شهر قرار گرفته و میزبان چهار بازی گروهی و بازی مرحله یک شانزدهم نهایی خواهد بود. این بازی‌ها به ترتیب زیر برگزار می‌شوند:

  • 15 ژوئن (۲۵ خرداد): هندوراس - فرانسه
  • 18 ژوئن (۲۸ خرداد): استرالیا - هلند
  • 22 ژوئن (۱ تیر): الجزایر - کره جنوبی
  • 25 ژوئن (۴ تیر): نیجریه - آرژانتین
  • 30 ژوئن (۹ تیر): مرحله یک شانزدهم نهایی: برنده گروه G با تیم دوم گروه H

اگر بخواهیم به دیگر بخش‌های دیدنی این شهر اشاره کنیم، بهتر است از موزه هنر گرانده دو سول، کلیسای جامع متروپولیتانا (Metropolitana)، کاخ پیراتینی (Piratini)، پارک فاروپیا (Farroupilha) و میدان Praca XV de Novembro نام ببریم. مورد آخر یکی از میادین اصلی این شهر و قلب تپنده آن است؛ جایی که بیشتر فعالیت‌ها و برنامه‌های سرگرمی و تفریحی پیش از مسابقات و پس از آن در این محل برگزار می‌شوند.

بلو هوریزونته (Belo Horizonte)

belo-horizonte

بلو هوریزونته به جهت داشتن دومین ورزشگاه بزرگ برزیل، استادیوم مینرائو (Estadio Mineirao) به خود خواهد بالید؛ این ورزشگاه با گنجایش 67 هزار تماشاچی در مجاورت منطقه مسکونی پامپولا (Pampulha) واقع شده و 9 کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد. به عنوان خانه تیم قهرمان لیگ برزیل، یعنی کروزیرو، این ورزشگاه یکی از پر زرق و برق‌ترین و در عین حال باطراوت‌ترین ورزشگاه این کشور شناخته می‌شود. در طول جام جهانی، هواداران فوتبال این شانس را خواهند داشت تا شاهد برگزاری 6 مسابقه در این ورزشگاه باشند: 

  • 14 ژوئن (۲4 خرداد): کلمبیا - یونان
  • 17 ژوئن (۲۷ خرداد): الجزایر - بلژیک
  • 21 ژوئن (۳۱ خرداد): ایران - آرژانتین
  • 24 ژوئن (۳ تیر): کاستاریکا - انگلستان
  • 28 ژوئن (۷ تیر): مرحله یک شانزدهم نهایی: برنده گروه A با تیم دوم گروه B
  • 8 جولای (۱۷ تیر): نیمه‌نهایی

پاره‌ای از نقاط شهر با کلکسیونی ارزشمند از کافی‌شاپ‌هایی نظیر ساواسی (Savassi) و لردز (Lourdes) پذیرای مهمانان هستند و همچنین ناحیه سیون (Sion) نیز خود به تنهایی منطقه‌ای تماشایی است. برای آن گروهی که عاشق فرهنگ و مناظر دیدنی هستند هم پیشنهادی ویژه داریم؛ بهتر است بازدید از مؤسسه هنر معاصر (Instito de Arte Inhotim) که در نزدیکی شهر برومادینهو (Brumadinho) قرار گرفته را از دست ندهند.

موزه هنر دیدنی پامپولا، و همچنین کلیسای چشم گیر سنت فرانسیس توسط معمار برجسته برزیلی اسکار نایمیر(Oscar Niemeyer) طراحی شده و به استادیوم بسیار نزدیک است.

همانگونه که مشاهده کردید، در مجموع شهرهایی که میزبانی این دوره را بر عهده دارند سرشار از شگفتی و همگام با جوی که این روزها بر این کشور حاکم است، به بهترین شکل آماده پذیرایی از عاشقان فوتبال از سرتاسر جهان شده‌اند؛ این ویژگی این مژده را به گردشگران می‌دهد که صرف‌نظر از اینکه سرنوشت تیم مورد علاقه‌شان چگونه رقم خواهد خورد، با کوله‌باری از خاطرات فراموش‌نشدنی و ماجرجویی‌های مهیج، این کشور را ترک خواهند کرد.

تمامی مقالات مرتبط با فناوری‌ها، اپلیکیشن‌ها، وب‌سایت‌ها و حواشی جام‌جهانی را در این صفحه مشاهده نمایید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات