همراه اول از اول شهریور خدمات نسل سوم موبایل (3G) را ارائه می‌کند

شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۲
مطالعه 2 دقیقه
ارائه خدمات نسل سوم موبایل تا پایان مرداد ماه سال جاری به طور انحصاری در اختیار رایتل قرار دارد و این بدان معنا است که تا آن زمان، هیچ اپراتور دیگری حق ارائه خدمات نسل سوم را ندارد. محمود واعظی، وزیر ارتباطات اعلام نموده که با پایان یافتن زمان انحصاری شرکت رایتل، پروانه جدیدی برای اپراتورها صادر خواهد شد تا با انجام هماهنگی‌ها سایر اپراتورها بتوانند خدمات نسل سوم خود را ارائه نمایند.
تبلیغات

پیش‌تر صحبت‌هایی مبنی بر تمدید مهلت حق انحصاری 3G به شرکت رایتل به وجود آمده بود و حتی شرکت رایتل با ارائه مدارک و مستنداتی توانسته بود وزارت‌خانه و نهادهای خارج از وزارت‌خانه را مجاب کند که مهلت امتیاز انحصاری ارائه 3G را تا تابستان سال آینده تمدید کنند. حتی معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی درباره تمدید انحصار رایتل گفته بود، از آنجا که به دلایل مختلف، نصب و بهره‌برداری از تجهیزات رایتل به موقع انجام نشده است، بنابر صلاحدید مراجع خارج از وزارتخانه رای بر تمدید انحصار صادر شده است. وی همچنین گفته بود که در پروانه سایر اپراتورها هیچ حقی برای ارتقا به نسل سوم حتی در پایان مدت انحصار دوساله رایتل در نظر گرفته نشده است و هنوز در این باره رای قطعی صادر نشده است. وی ضمن انتقاد به اپراتورهای اول و دوم به خاطر قطعی دانستن شروع فعالیت پس از از انحصار دو ساله رایتل، بررسی ارتقا این اپراتورها به نسل سوم را تایید نموده بود.

اما از سوی دیگروحید صدوقی، مدیرعامل همراه اول پیش‌تر گفته بود:

به صلاح کشور نیست که بخاطر 20 تا 30 هزار نفر، 55 میلیون مشترک را از مزایای نسل سوم تلفن همراه محروم کنیم. در صورتی که در پروانه اپراتور سوم فقط 2 سال دوره حفاظت در نظر گرفته شده است... البته ما امیدواریم از طریق وزارت ارتباطات و شورای رقابت به خواسته خود برسیم. وظیفه شورای رقابت دقیقاً انحصار زدایی و ایجاد رقابت است. ما از طراحی و توسعه جهت ارائه خدمات نسل سه و چهار کوتاه نمی آییم و اولین نقطه جهت ارائه این خدمات در خردادماه سال 92، تهران است. حتی فرکانس‌های پیشنهادی ما مشخص شده است.

هنوز نمی‌توان از لابلای این اخبار ضد و نقیض به نتیجه‌ای قطعی رسید، اما به نظر می‌رسد که با توجه به اظهارات وزیر ارتباطات مهلت پیش‌بینی شده برای انحصار نسل سوم توسط اپراتور سوم تمدید نخواهد شد و احتمالا با آغاز شهریورماه شاهد برپایی تجهیزات 3G توسط همراه اول و ایرانسل در اقصی نقاط کشور باشیم.

بدون شک شرایط انحصاری به پیشرفت و بهبود کیفیت سرویس‌های ارائه شده توسط اپراتورها لطمه زده و مانع رقابت بین آنها در ارائه خدمات بهتر می‌گردد. این موضوع شاید بیش از هر کسی به ضرر مردم باشد. باید منتظر نشسته و ببینیم که تصمیم نهایی وزارت ارتباطات و نهادهای مسئول در این باره چه خواهد بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات