سونی؛ دومین کمپانی‌ پیشرو در استفاده از لوله‌ی انتقال حرارت برای خنک‌کاری Xperia Z2

چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۲
مطالعه 3 دقیقه
بنابر گزارش DigiTimes سونی دومین کمپانی تولیدکننده‌ی گوشی است که تکنولوژی خنک‌کاری با استفاده از لوله‌های حرارتی را در یک تلفن‌هوشمند به کار می‌گیرد. عده‌ای هم بر این باورند که سونی به خاطر بروز مشکل داغ‌شدن بیش از حد بدنه، دست به این اقدام ناگهانی زده است. در ادامه‌ی مطلب با ما باشید تا در مورد نحوه‌ی خنک‌کاری اکسپریا زی 2 سونی بیشتر بدانیم.
تبلیغات

لوله‌های حرارتی با مایع داخلی، معمولاً در مورد کارت گرافیک‌های پرمصرف پی‌سی و از آن مهم‌تر در لپ‌تاپ‌ها کاربرد دارند. این لوله‌ها با مایع فرّاری که درونشان قرار گرفته، حرارت را به سرعت جذب کرده و به بخش خنک‌کاری منتقل می‌کنند.

سونی در مورد اکسپریا زی 2 خود چنین روشی را استفاده کرده که قبلاً توسط کمپانی ژاپنی NEC هم به کار رفته بود. سایر کمپانی‌ها در مورد تراشه‌های قدرتمندی که توان مصرفی بالا دارد و گرمای زیادی تولید می‌کند، از صفحات گرافیتی کربن استفاده می‌کنند. گرافیت در هدایت حرارتی بسیار کارآمد است و حتی از مس که ضریب هدایت حرارتی بالایی دارد هم بهتر جواب می‌دهد.

NEC قبلاً در گوشی MediaS X06E که تراشه‌ی S600 کوآلکام را درست مثل گلکسی اس 4 و اچ‌تی‌سی وان سال گذشته در کالبد خود داشت، از لوله‌های حرارتی استفاده کرد. در آن زمان دو تولیدکننده‌ی بزرگ دیگر یعنی سامسونگ و لنوو هم در کنار یک کمپانی تایوانی که ماژول‌های حرارتی تولید می‌کرد، به دنبال چنین تکنولوژی‌ای بودند. حتی لوله‌های حرارتی خاصی ویژه‌ی گوشی‌های هوشمند هم برای تولید انبوه آماده شده بود؛ ولیکن در نهایت تصمیم بر این شد که بعداً از این روش استفاده کنند.

لوله‌های حرارتی گوشی‌ها در مقایسه با آنچه در پی‌سی و لپ‌تاپ متداول است، باریک‌تر هستند؛ به این صورت که قطری در حدود 0.6 میلی‌متر دارند. در لپ‌تاپ‌ها قطر 0.8 تا 2 میلی‌متر متداول است. لوله‌های حرارتی نسبت به صفحات گرافیتی بازدهی بالاتری از نظر انتقال حرارت دارند. شاید برای سال جاری نیازی به استفاده از لوله‌های حرارتی نباشد؛ ولیکن سال بعد با پیشرفت تراشه‌ها و افزایش گرمای تولید شده، نهایتاً باید از روش بهتری برای خنک‌کاری بهره گرفت.

اکسپریا Z2 برای برخی بازارها مثل هنگ‌کنگ دیرتر عرضه می‌شود و علت این تأخیر، استفاده از لوله‌های حرارتی نیست؛ بلکه برخی قطعات دیگر مشکل ایجاد کرده‌اند. احتمالاً سونی محصول خود را به موقع روانه‌ی بازار کند و از گلکسی اس 5 و اچ‌تی‌سی وان جدید، عقب نیافتد.

اما شایعه‌ی جدیدی که منتشر شده، به مشکل داغی بیش از حد این پرچم‌دار سونی اشاره می‌کند. گزارشات حاکی از آن است که در سنگاپور که فروش اکسپریا Z2 را یک هفته پیش شروع کرده، تعدادی از مشتریان گزارش کرده‌اند که گوشی هنگام فیلم‌برداری با رزولوشن 4K بیش از حد داغ می‌شود؛ تا جایی که حتی نرم‌افزار گوشی به کلی بسته می‌شود. علاوه بر این دسته‌ی دیگری از مشتریان متوجه شده‌اند که بین صفحه‌نمایش گوشی و بدنه‌ی آن، فاصله‌ی کوچکی ایجاد شده است. همین فاصله‌ی کوچک ضد‌آب بودن اکسپریا زZ2 را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. سونی در حال حاضر روی هر دو موضوع مشغول به کار است.

sony-xperia-z2-heatpipe-1

به هر صورت این تکنولوژی، روش نوین و کارآمد برای خنک‌کاری گوشی‌هاست و دیر یا زود عمومیت پیدا می‌کند.

و از محصول فوق‌العاده‌ی سونی که بگذریم، به تکنولوژی متداول برای خنک‌کاری تراشه‌های داغ گوشی‌ها می‌رسیم که اجمالاً به آن اشاره کردیم.

صفحات فیبر کربن: صفحات فیبر کربن در بخش‌هایی از فضای داخل گوشی قرار می‌گیرند تا حرارت برخی نقاط داغ را پخش کنند. معمولاً از کربن برای تولید چنین صفحاتی استفاده می‌شود؛ چرا که نسبت به مس و دیگر مواد، مؤثرتر است. از طرفی جالب است بدانید که کربن در تشعشع حرارت هم مثل جذب آن بسیار عالی است و بخشی از حرارت به همین صورت از بین می‌رود.

ضخامت صفحات تنها 10 میکرومتر است که در همین ضخامت کم، چند ده هزار صفحه‌ی گرافیک جای می‌گیرد.

برای مطالعه در مورد لوله‌های حرارتی و روش کارشان به مقاله‌ی "آشنایی با انواع خنک‎ کننده ‎های پردازنده و مقایسه‎ی کارایی سیستم ‎های هوایی و آبی" سری بزنید.

نظر شما در مورد هیت پایپ یا لوله‌ی حرارتی و استفاده از آن در گوشی‌ها و تبلت‌های قدرتمند امروزی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات