کمپانی StoreDot اولین نمونه‌ی باتری که در زمان 30 ثانیه شارژ می‌شود را رونمایی کرد

چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷
مطالعه 3 دقیقه
تمام‌شدن شارژ باتری گوشی‌ها و تبلت‌ها و حتی لپ‌تاپ‌ها که کمتر به همراه داریم، همیشه یک مشکل بزرگ و ناراحت‌کننده بوده است. برای حل این مشکل تحقیقات و تکنولوژی‌های جدیدی معرفی شده که هنوز هیچ کدام به مرحله‌ی تولید انبوه و کاربرد عمومی نرسیده است. یکی از جالب‌ترین نمونه‌های ساخته شده، توسط کمپانی StorDot است که اجازه می‌دهد باتری گوشی را در مدت زمان تنها 30 ثانیه شارژ کنیم. در ادامه‌ی مطلب با تکنولوژی جدیدی که این کمپانی معرفی کرده بیشتر آشنا می‌شویم.
تبلیغات

کمپانی StoreDot در کنفرانس Think Next مایکروسافت که اخیراً در تلاویو برگزار شده، نمونه‌ای از باتری و شارژر جالب خود را برای گوشی گلکسی اس 4 سامسونگ رونمایی کرد. البته شارژر باتری تکنولوژی ویژه‌ای ندارد و بیشتر کار توسط باتری صورت می‌گیرد. ساده‌ترین راه افزایش سرعت شارژ یک باتری، استفاده از ولتاژ بالاتر است که معمولاً به جز مشکل داغی و حتی آسیب‌دیدگی شدید باتری، عمر آن را کاهش می‌دهد. اما جالب است که روش جدید StorDot نه تنها تعداد سیکل‌های شارژ و دشارژ باتری را کاهش نمی‌دهد، بلکه برای چند هزار بار شارژ و دشارژ باتری، کافی است.

این اولین باری نیست که نانوتکنولوژی برای تسریع فرآیند شارژ به کار گرفته می‌شود؛ سال گذشته یک نوجوان 18 ساله‌ی هندی با ساختن یک ابرخازن، شارژ کوتاه‌مدت در زمان 20 تا 30 ثانیه را شروع کرد و موفق به دریافت جایزه‌ی 50 هزار دلاری از اینتل شد.

این تکنولوژی هم مثل دیگر کارهای تحقیقاتی در عرصه باتری و شارژ، فعلاً روانه‌ی بازار نمی‌شود. دکتر Doron Myersdorf مدیر عامل این کمپانی در گفت‌وگو با TNW می‌گوید:

در اصلی چیزی که ما ساخته‌ایم، نسل جدیدی از الکترودها با ماده‌ای جدید است که ما به آن MFE مخفف Multi Function Electrode و به معنی الکترود چند کاره می‌گوییم. یک طرف الکترود چند کاره به عنوان یک سوپرخازن عمل می‌کند و بسیار سریع شارژ می‌شود. سمت دیگر مثل یک الکترود لیتیومی است که به کندی دشارژ یا تخلیه می‌شود. ماده‌ی الکترولیت هم با استفاده از نانودات‌های ما دستکاری شده تا الکترود چند کاره، تأثیر خود را نشان بدهد. هنوز به مرحله‌ای نرسیدیم که باتری با ظرفیت بالاتر درست کنیم؛ اما هدف تولید یک باتری در حد باتری لیتیوم-یونی است که حدود 2000 میلی‌آمپر ظرفیت دارد. تخلیه‌ی خود به خودی باتری هم شبیه باتری‌های لیتیوم یونی است و به کندی شارژ باتری تخلیه می‌شود. پیش‌بینی ما این است که در عرض 1 سال به هدف خود برسیم و تولید انبوه محصول را برای اواخر سال 2016 در نظر داریم.

توضیح اینکه، معمولاً در باتری‌ها دو الکترود به عنوان آند و کاتد وجود دارد که یکی قطب مثبت و دیگری قطب منفی است. ماده‌ی الکترولیت بین دو الکترود قرار گرفته و الکترون‌ها را از یکی به دیگری منتقل می‌کند و در واقع ذخیره‌کننده‌ی انرژی الکتریکی در باتری محسوب می‌شود. استوردات علاوه بر تغییر الکترود به صورتی که مدیر عامل کمپانی اعلام کرده، ماده‌ی الکترولیت خاصی را مورد استفاده قرار داده که از نانودات بهره می‌برد و اجازه‌ی شارژ شدن سریع را به باتری می‌‌دهد.

مدیر استوردات به این موضوع هم اشاره کرده که در میان سرمایه‌گذاران استراتژیک خود، یکی از کمپانی‌های بزرگ آسیایی هم وجود دارد که با توجه به استفاده از گلکسی اس 4 برای نمایش سرعت شارژ، تقریباً مشخص است که منظور وی چه کمپانی‌ای است.

تکنولوژی نانودات قرار نیست به کاربرد در گوشی‌ها محدود شود و 6 میلیون دلار سرمایه برای توسعه‌ی بیشتر آن جمع‌آوری شده است. بنابر اعلام استوردات، کریستال‌هایی در ابعاد نانو که از سنتز شیمیایی مولکول‌های بیو-ارگانیک پپنید (peptide) به دست می‌آیند، ممکن است در دیگر زمینه‌ها مثل صفحه‌نمایش هم مفید و کاربردی باشند.

این کمپانی می‌گوید پیشرفت اصلی آنها در مورد نانودات این است که خواص فیزیکی و الکتروشیمیایی را در ابعاد نانو به کار گرفته‌اند. به عنوان مثال نورپردازی با رنگ‌های قرمز، سبز و آبی که ممکن است در تکنولوژی جدید نمایشگرها به کار برود.

به نظر شما در سال 2016 و سال‌های پس از آن، ممکن است باتری گوشی‌ها هم مثل سایر بخش‌ها که هر از گاهی پیشرفتی جدی می‌کند، دچار تحول شده و مشکل همیشگی باتری، تا حدی مرتفع گردد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات