نشانه روی ابررایانه‌ی واتسون به سمت سرطان مغز

چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
ابررایانه‌ی واتسون هم اکنون در حال برنامه‌ریزی مجدد است تا در مطالعات بالینی مربوط به نوعی سرطان مغز به نام گلیوبلاستوما، به کمک پژوهشگران بیاید. این پروژه که در همکاری بین IBM و NYGC در حال پیگیری است، قرار است هوش واتسون را برای تحلیل مقادیر زیادی از داده‌ها که در خصوص نحوه‌ی درمان و پیشگیری از این بیماری هستند به کار بگیرد.
تبلیغات

در طول سال‌ها واتسون هر روز در حال قوی‌تر و سریع‌تر شدن بوده است؛ تفاوت این ابررایانه با سایر رایانه‌ها در این است که واتسون به جای استفاده از یک الگوریتم مشخص برای تشخیص الگوها در داده‌ها، همواره در حال یادگیری و بهبود خود است و می‌تواند با فرضیات جدیدی که به دست می‌آورد، خود به نتیجه گیری بپردازد. بنابراین این نحوه‌ی تفکر او را هر چه بیشتر به انسان نزدیک می‌کند و می‌توان از او برای انجام تحلیل‌های پیچیده و دشوار بهره برد.

این اولین باری نیست که واتسون برای امور پزشکی به کار گرفته شده است؛ پیش از این نیز واتسون برای کار در Memorial Sloan-Kettering Cancer Center که در زمینه‌ی سرطان پژوهش می‌کند، به کار گرفته شده که نتایج رضایت بخشی را نیز در پی داشته است.

واتسون از گستره‌ی وسیعی از اطلاعات بهره می‌برد که این شامل کلیه‌ی دانشنامه‌ی ویکی‌پدیا و سایر منابع معتبر می‌شود. واتسون هم چنین قابلیت فهم زبان طبیعی و خواندن مقالات روز را نیز داراست در نتیجه اطلاعات آن می‌تواند از هر انسانی پیشی بگیرد. این اطلاعات و هوش بالا می‌تواند در فهم بهترین روش درمان بیماران به کمک پزشکان بیاید. IBM امیدوار است این همکاری با مرکز NYGC بتواند دانش او را در زمینه‌ی ژنتیک بالا ببرد تا مطالعات بعدی بر روی سرطان برای واتسون بسیار ثمربخش‌تر باشد.

سرطان گلیوبلاستوما شکلی از سرطان مغز است که در ایلات متحده‌ی سالانه 13000 نفر را به کام مرگ می‌کشاند و امید می‌رود واتسون بتواند از روی داده‌ی ژنوم بیماران، آن را تشخیص و به فرایند درمان آن کمک کند. به گفته‌ی دکتر Robert Darnell مدیر‌عامل NYGC مشکل اصلی در این است که می‌بایست از بین اطلاعات و متغیر‌های فراوانی که در درمان به کار می‌روند، بهترین روش را با توجه به ژنوم بیمار تشخیص داده و به کار برد که تحلیل این مورد به عهده‌ی واتسون خواهد بود. واتسون می‌بایست تمام توان محاسباتی خود را به کار بگیرد تا بتواند از روی داده‌ی توالی ژنتیکی، غده‌های سرطانی و معمولی را تشخیص دهد. ضمن اینکه بتواند به پزشکان در انتخاب بهترین نحوه‌ی درمان کمک کند.

فرایند تشخیص این نوع سرطان بسیار طولانی و وقت گیر است که این زمان طلایی درمان را که معمولاً کمتر از یک سال است را از پزشکان می‌گیرد؛ در نتیجه به دلیل درمان دیرهنگام بیماران، احتمال مرگ آن‌ها بسیار افزایش می‌یابد. واتسون می‌تواند این فرایند را در زمان بسیار کوتاه تری انجام دهد؛ در نتیجه بیماران می‌توانند در زمان مناسب درمان را آغاز کنند و جان خود را نجات دهند.

با داشتن این توان و دانش پزشکان قادر خواهند بود به سادگی و سرعت هر چه تمام سرطان‌ها و بیماری‌های خطرناک دیگر را به صورت هدفمند و در زمان مناسب مورد درمان قرار دهند که این کاملاً با توجه به توالی DNA فرد بیمار خواهد بود. این یکی از بزرگترین دستاوردها در جهان پزشکی خواهد بود که قادر است جان میلیون‌ها بیمار را در دنیا نجات دهد. ضمن اینکه بهره بردن از فناوری ابری می‌تواند آن را به تمامی نقاط زمین منتقل کند و همه‌ی افراد جهان به شکلی برابر از آن بهره ببرند.

در ویدیوی زیر می‌توانید نحوه‌ی کار واتسون را مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات