کوالکام تراشه‌های قدرتمند اسنپ‌دراگون 808 و 810 را با قابلیت پشتیبانی از پردازش 64 بیتی و معماری big.LITTLE معرفی کرد

دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸
مطالعه 3 دقیقه
کوالکام یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های تولید تراشه است که در ایالت کالیفرنیای آمریکا مستقر شده است. در سال‌های اخیر شاهد استفاده از آخرین تولیدات این کمپانی در سردمداران اندرویدی و اخیرا ویندوزفونی بازار هستیم؛ در نتیجه تولیدات این کمپانی نقش بسزایی در قدرت ابزارهای قابل‌حمل دارد. پس از معرفی پردازنده‌ی 64 بیتی اپل و استقبال از آن، بسیاری از کمپانی‌ها از برنامه‌ی خود برای تولید تراشه‌هایی با قابلیت انجام پردازش‌های 64 بیتی پرده برداشتند. اما بالأخره کوالکام پرده از محصول 64 بیتی خود برای استفاده در پرچمداران برداشت که اسنپ‌دراگون 808 و اسنپ‌دراگون 810 نام گرفته است.
تبلیغات

پس از عرضه‌ی تراشه‌ی بروز شده‌ی اسنپ‌دراگون 801 به‌همراه تلفن‌های‌هوشمندی چون گلسی S5 سامسونگ، اچ‌تی‌سی وان جدید و همچنین اکسپریا Z2 سونی، این کمپانی تراشه‌ی دیگری را نیز در تابستان سال جاری با نام اسنپ‌دراگون 805 به بازار عرضه خواهد کرد. اما تمامی موارد فوق آن چیزی نبود که علاقمندان در انتظار آن بودند؛ تا اینکه دقایقی پیش این کمپانی پرده از تراشه‌های 64 بیتی خود برداشت. براساس اطلاعات ارائه شده توسط کوالکام، این تراشه‌ها در نیمه‌ی اول سال آتی میلادی به بازار عرضه خواهد شد.

همانطور که اشاره کردیم هر دو تراشه‌ی جدید معرفی شده 64 بیتی هستند. هرچند پیش از این نیز کوالکام اسنپ‌دراگون 610 و 615 را با قابلیت پشتیبانی از پردازش‌های 64 بیتی عرضه کرد، اما محصول جدید این کمپانی به واقع یک تراشه درخور پرچمداران است. کوالکام در این محصولات از معماری هسته‌های 64 بیتی ARM بهره گرفته است. هر دو تراشه‌ی اسنپ‌دراگون 808 و 810 مبتنی بر معماری big.LITTLE خواهند بود که ترکیبی از هسته‌های پردازشی Cortex-A53 و Cortex-A57 است. هسته‌های پردازشی A57 در حدود 50 درصد از هسته‌های A15 قوی‌تر هستند. کوالکام تراشه‌های جدید را براساس لیتوگرافی 20 نانومتری تولید خواهد کرد که منجر به بهبود مصرف انرژی در مقایسه با تراشه‌های اسنپ‌دراگون 805 و 801 خواهد شد که براساس لیتوگرافی 28 نانومتری توسعه داده شده‌اند.قابل ذکر است که اسنپ دراگون 808 از دو هسته A57‌در کنار ۴ هسته پردازشی A53 استفاده می‌کند در حالی که اسنپ 810 از چهار هسته A57‌در کنار چهار هسته A53 یعنی هشت هسته پردازشی ۶۴ بیتی سود می برد.

کوالکام پردازنده‌ی گرافیکی این محصولات را نیز از یاد نبرده و اسنپ‌دراگون 808 را با پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو 418 همراه ساخته است که 20 درصد سریع‌تر از آدرنو 330 عمل می‌کند. اسنپ‌دراگون 810 نیز با آدرنو 430 همراه شده که در مقایسه با آدرنو 420 به کار رفته در اسنپ‌دراگون 805، به میزان 30 درصد سریع‌تر شده است. با این اوصاف اسنپ‌دراگون 810 از اینترفیس و رزولوشن ویدئو‌هایی 4K اولترا اچ‌دی با نرخ انکدینگ 30 فریم بر ثانیه و ویدئوهایی با رزولوشن 1080p با نرخ 120 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌نماید. پردازنده‌ی سیگنال تصاویر دوگانه‌ی (ISP) تعبیه شده، قادر است تا نرخ انتقال 1.2 گیگاپیسکل بر ثانیه را پشتیبانی نماید. همچنین می‌توان در تلفن‌های‌هوشمندی با قلب پردازشی اسنپ‌دراگون 810، دوربین‌هایی با سنسور 55 مگاپیکسل تعبیه کرد.

زمانی که تمامی ویژگی‌ها و قابلیت‌های فوق را با پشتیبانی از حافظه‌های DDR4 و قابلیت ارتباطی Cat 6 LTE-Advanced با سرعت انتقال 300 مگابایت در اسنپ‌دراگون 810 ترکیب کنیم، شاهد ظهور یکی از قوی‌ترین تراشه‌های موجود در صنعت ابزار‌های قابل‌حمل خواهیم بود که رقابت با آن در چنته‌ی هر رقیبی نیست.

نکته قابل توجه در معرفی این پردازنده‌‌ها به روی آوردن کوالکام به تکنولوژی big.LITTLE آرم و استفاده از ۸ هسته پردازشی باز می گردد. کوالکام که از منتقدان جدی سامسونگ و آرم در استفاده از هشت هسته پردازشی و معماری بیگ لیتل بود خود به سراغ این تکنولوژی‌ها در محصولات آینده رفته که نوعی عقب‌گرد برای این کمپانی و هسته‌های طراحی اختصاصی کریت می باشد. کوالکام سابقاً نیز انتقادات تندی را متوجه ۶۴ بیتی‌بودن پردازنده A7 اپل کرده بود که از موضع اشتباه خود دست برداشت.

کوالکام اسنپ‌دراگون 810 را در نیمه‌ی اول سال 2015 میلادی به بازار عرضه خواهد کرد. از این‌رو باید شاهد استفاده از آن در نسل آتی پرچمداران باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات