جمع‌بندی: نگاهی به مهم‌ترین رخدادهای کنفرانس Build 2014 مایکروسافت

یک‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۸
مطالعه 11 دقیقه
امسال نیز گزارش و خبرهای بدست آمده از کنفرانس سالانه‌ی مایکروسافت که به Build Windows معروف است را در زومیت پوشش دادیم. در این میان بجز بروزرسانی جدید ویندوز 8.1 تقریبا خبر خاصی برای دنیای PC نبود و با کمی تفکر می‌توان ستاره‌ی این نمایش را دستیار شخصی صوتی جالب توجه کورتانا نامید که برای رقابت با سیری اپل توسعه داده شده است. البته کورتانا در خارج از اکوسیستم نسخه بعدی ویندوز فون مایکروسافت یعنی نسخه‌ی 8.1 حضور نخواهد داشت. در صورتی که موفق به دنبال نمودن مطالب مربوط به این کنفرانس سالانه نشده‌اید در ادامه با ما همراه باشید تا بار دیگر به سرخط مهم‌ترین دخدادهای این مراسم بپردازیم.
تبلیغات

  بروزرسانی ویندوز 8.1

ShutDownFromStartScreen

در طول این کنفرانس مایکروسافت خبر از ارائه یک بروزرسانی جدید برای ویندوز 8.1 داد که در آن مجموعه‌ای از بروزرسانی‌های کوچک اما جالب توجه را ارائه کرده بود. می‌توان گفت تقریبا تمامی تغییرات حاصل از این بروزرسانی، در جهت ترغیب کاربران ماوس و کیبرد به استفاده از سیستم‌عامل ویندوز 8.1 و در راستای افزایش کاربردپذیری آن برای دستگاه‌های فاقد صفحه‌نمایش لمسی بود. برای نمونه، از این پس با نصب این بروزرسانی که در تاریخ  ۱۹ فروردین منتشر خواهد شد قادر خواهید بود اپلیکیشن‌های مدرن‌استایل ویندوز استور را به دسکتاپ پین نمایید که برای نمایش این قابلیت، بصورت پیش‌فرض میانبر خود اپلیکیشن ویندوز استور به نوار وظیفه پین شده است. حال که صحبت از دسکتاپ شد لازم به ذکر است که بر اساس امکانات ارائه شده در این نسخه، تولیدکنندگان PC قادر هستند سیستم‌های تولیدی خود را به گونه‌ای تنظیم نمایند که پس از بوت بصورت پیش‌فرض وارد محیط دسکتاپ یا مدرن، به انتخاب خود آنان گردد. احتمالا این انتخاب در PCهای سنتی مورد استقبال قرار خواهد گرفت اما در دستگاه‌های هیبریدی خواهان چندانی نخواهد داشت.

دیگر تغییرات از این قرار است که از این پس زمانی که بر روی چیزی نظیر یک کاشی زنده در صفحه‌ی استارت کلیک راست نمایید، گزینه‌های ممکن در همان مکان نشانگر موس به شما نمایش داده خواهند شد و دیگر الزامی به استفاده از منوی موجود در قسمت پایینی صفحه نخواهد بود. بطور خلاصه به ذکر دیگر تغییرات می‌پردازیم که شامل افزوده شدن کلید اختصاصی جستجو و پاور در صفحه استارت است که نیاز به باز نمودن منوی کناری را مرتفع می‌کند؛ از این پس حتی هنگام استفاده از اپلیکیشن‌های ویندوز استور نیز قادر خواهید بود با حرکت ماوس به سمت بالای صفحه شاهد نمایش نوار عنوان، یا با پیمایش به سمت پایین صفحه شاهد نمایان شدن نوار وظیفه در محیط مدرن باشید. اپلیکیشن‌های مدرن در نوار عنوان صاحب یک کلید X در گوشه‌ی بالا-سمت راست هستند که می‌توان از آن‌ برای خروج از برنامه استفاده کرد. چندین ویژگی کوچک دیگر و بهبودهای عملکردی هم در این بروزرسانی ارائه شده که در اصل در همان نسخه‌ی پایه‌ای ویندوز 8 نیز باید شاهد آن‌ها می‌بودیم.

بازگشت منوی استارت

Windows-8-1-update-1-screen-for-media-UPDATED 6E6977C2 1

باز هم صحبت از چیزهایی است که باید از ابتدا بخشی از ویندوز 8 می‌بود و مایکروسافت در آخر سخنرانی خود در خصوص ویندوز 8.1 اعلام کرد که این کمپانی در تلاش است تا منوی استارت را که بسیاری کاربران با آن آشنایی داشته و دلتنگ آن هستند را به سیستم‌عامل جدید خود بازگرداند. البته این بار منوی مذکور تنها شامل لیستی از اپلیکیشن‌های دسکتاپ نخواهد بود بلکه بخش سمت راستی این منو به نمایش کاشی‌های زنده از اپلیکیشن‌های ویندوز استور اختصاص خواهد یافت تا تلفیقی باشد از هرآنچه مایکروسافت در صدد ارائه آن به کاربران است. به نظر این اقدام حرکت هوشمندانه‌ای می‌رسد که در نظر ما نه تنها احساس آشنایی بیشتری برای کاربران جدید ویندوز 8 فراهم می‌آورد بلکه فرآیند استفاده از دسکتاپ و برنامه‌های ویندوز استور و در نهایت تلفیق دو محیط را بسیار ساده‌تر می‌کند.

کورتانا

9b33515c236f6b192a2f052116e168fe XL

اگرچه دستیار صوتی مایکروسافت کامل و بی‌نقص نیست اما حداقل سرشار از ویژگی‌های کاربردی بوده و اساسا تمامی کارهایی که می‌توان از یک دستیار شخصی مدرن در گوشی هوشمند خود انتظار داشت را به خوبی اجرا می‌کند. آنچه گفته شد به این معنی است که شما می‌توانید از کورتانا به منظور نوشتن و ارسال ایمیل‌ها و پیغام‌ها، تنظیم یادآورها، یادداشت برداری و مرور وب (که البته با کمک فراوان از سوی موتور جستجوی بینگ مایکروسافت انجام می‌شود) استفاده کنید. همچنین لازم به ذکر است که همچون آنچه از Google Now دیده‌ایم، دستیار صوتی کورتانا نیز به مرور زمان هوشمندتر شده، عادات و سلیقه‌های شما را یاد گرفته و برای کمک‌رسانی بهتر به شما آماده می‌شود. با استفاده از یک نوت‌بوک قادر خواهید بود بسیاری از این اطلاعات را بصورت دستی به این دستیار صوتی جالب توجه داده و سرعت یادگیری آن را افزایش دهید. برای نمونه می‌توانید ساعات آرامش خود را که طی آن‌ها تمایلی به دریافت تماس بر روی گوشی هوشمند خود ندارید (که البته می‌توانید اشخاص خاصی نظیر خانواده را از آن مستثنی کنید) تعیین نموده و به استراحت بپردازید.

در تجربه‌های کوتاه بدست آمده از کورتانا، مشخص شده که در حال حاضر این دستیار صوتی تنها به درخواست‌هایی پاسخ می‌دهد که به شیوه‌ی کاملا مشخصی بیان شود (لازم است درخواست با یک فعل آغاز گردد. مثلا : Remind Me to ask Brian for a status update). همچنین هنگامی که مایل هستید این دستیار به درخواست شما گوش کند ملزم به فشردن یک دکمه بر روی صفحه خواهید بود. در هر حال کورتانا در مراحل آزمایشی توسعه بوده و مایکروسافت وعده داده است که در حال کار بر روی ویژگی شنود دائمی نظیر آنچه در موتو ایکس موتورولا هستیم است تا کورتانا را از این نظر بهبود بخشد. شناسایی بهتر زبان نیز از جمله حیطه‌هایی است که ردموند در حال کار بر روی بهبود آن است که به معنی درک بهتر کورتانا نسبت به خواسته‌ها و دستورات شما در آینده خواهد بود. در نهایت نیز مایکروسافت وعده داده که نسخه نهایی کورتانا بسیار باهویت‌تر خواهد بود؛ حال اینکه معنی دقیق این عبارت چیست را ما نیز به خوبی نمی‌دانیم.

ویندوز فون 8.1

Window-Phone-8.1-Update-Available-Build-2014

کورتانا تنها ویژگی جدید در ویندوز فون 8.1 نیست... بروزرسانی این سیستم‌عامل که طی ماه‌های آتی برای تمامی دستگاه‌های ویندوز 8 موجود ارائه خواهد شد ویژگی‌های متعددی را با خود به همراه دارد که یک Action Center برای اطلاع‌رسانی‌ها که شباهت فراوانی به آنچه در اندروید شاهد آن هستیم دارد از آن جمله است. کاربران ویندوز فون در این نسخه همچنین از یک قفل صفحه‌ی قابل شخصی‌سازی و نیز یک اپلیکیشن ویندوز استور جدید که دسترسی به برنامه‌های برتر در آن ساده‌سازی شده برخوردار خواهند شد. این دو مورد آخر، بروزرسانی‌هایی بودند که پیش از این شاهد ارائه آن‌ها برای ویندوز 8.1 در دسکتاپ بودیم. علاوه بر این، ویندوز فون 8.1 از یک ویژگی با نام WiFi Sense نیز برخوردار است که قادر است بصورت خودکار قوانین سرویس شبکه‌ها را تایید نموده و بصورت ایمن پسورد روتر شما را با مخاطبان فیسبوک، اوت‌لوک و اسکایپ به اشتراک بگذارد. همچنین شما قادر خواهید بود به آن‌ها دسترسی مهمان به اینترنت خود دهید اما امکان ایجاد دسترسی کامل وجود ندارد. در نهایت یک نمای هفتگی جدید نیز در تقویم ویندوز فون ایجاد شده و همچنین می‌توانید با استفاده از Shape Writing برای ترسیم حروف بر روی صفحه‌کلید بهره بگیرید که شباهت فراوانی به Swype دارد.

از آنجایی که رزولوشن صفحه نمایش تلفن‌های هوشمند مجهز به ویندوز فون افزایش یافته، مایکروسافت تغییرات مثبتی را در کاشی‌های زنده رابط کاربری ویندوز فون ایجاد کرده است. در ویندوز فون ۸.۱ کاربر می‌تواند در سه ستون کاشی‌ زنده را داشته باشد. همچنین امکان انتخاب تصویر پس زمینه برای صفحه استارت نیز میسر شده است. پیش از انتخاب پس زمینه کاربر می‌تواند بخشی از آن را برش بزند و براساس سلیقه خود تصویر پس زمینه را شکل دهد.

مایکروسافت در کنفرانس BUILD خود اعلام کرد که همواره کاربران شرکتی و آن‌هایی که اهل کسب و کار هستند،‌ مورد توجه این شرکت بوده‌اند. در ویندوز فون ۸.۱ بالاخره امکان ساخت اتصال VPN میسر شد تا شرکت‌ها بتوانند از طریق آن ارتباط امن و مطمئن را با کارمندان خود برقرار کنند. در نسخه جدید ویندوز فون پشتیبانی از رمزگذاری s/mime نیز اضافه شده است. وقتی پیغامی را با ویندوز فون ۸.۱ ارسال می‌کنید می‌توانید از سیستم‌عامل بخواهید تا آن را رمزگذاری کند. به این ترتیب پیام‌های محرمانه شما بصورت کاملا امن ارسال خواهند شد.

گوشی‌های جدید لومیا

Lumia 930 Nokia

یک بروزرسانی عمده در ویندوز فون اگر با همراهی تعدادی سخت‌افزار خوب وارد بازار نشود ارزش چندانی نخواهد داشت. زمانی که مایکروسافت ارائه‌ی سه ساعته روز اول خود را به پایان رساند، نوکیا مهمانی اختصاصی خود را برپا کرد که در آن شانس استفاده از گوشی‌های هوشمند جدید لومیا 930، 630 و 635 برای حاضران در مراسم فراهم شد. اگرچه لومیا 930 بطور قطع پرچمدار جدید نوکیا محسوب می‌شود، اما در عین حال بسیار آشنا به نظر می‌رسد. در حقیقت این گوشی، همان لومیا آیکن است که پیش از این نیز چندین بار در خصوص آن صحبت کرده بودیم که این بار پشتیبانی از شبکه مخابراتی نسل چهارم به آن افزوده شده (آیکن بصورت اختصاصی برای ورایزون آمریکا ارائه شده است). با این وجود برای اطلاع آن دسته از خوانندگان عزیز که اطلاعاتی در این خصوص ندارند بصورت مختصر به معرفی دستگاه جدید می‌پردازیم. لومیا 930 به یک صفحه‌نمایش 5 اینچی با رزولوشن Full HD 1080p تجهیز شده که یک دوربین 20 مگاپیکسلی از نوع PureView آن را همراهی می‌کند. پردازنده چهار هسته‌ای اسنپ‌دراگون 800 و دو گیگابایت رم نیز توان پردازشی مورد نیاز این دستگاه را فراهم می‌کنند. تفاوت اصلی با آیکن، سوای از باند نسل چهارم بین‌المللی، انتخاب رنگ‌های موجود است! برخلاف نسخه‌ی مخصوص ایالات متحده که تنها در دو رنگ سفید و مشکی روانه بازار شد، این دستگاه در دو رنگ جدید سبز فسفری و نارنجی نیز قابل انتخاب خواهد بود.

امکانات نرم‌افزاری ویندوز فون ۸.۱ شامل دستیار صوتی Cortana و بخش اعلانیه‌ها (Action Center) نیز در این تلفن‌هوشمند وجود دارند. علاوه بر این‌ها، نوکیا یک نرم‌افزار اختصاصی به نام SensorCore را بر روی این تلفن نصب کرده است که اطلاعات مفید مربوط به سلامت را از سرویس Bing Health & Fitness جمع آوری کرده و در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این نرم‌افزار ظاهرا قادر به ذخیره اطلاعات مربوط به فعالیت‌های ورزشی کاربر نیز خواهد بود. از دیگر امکانات نرم‌افزاری لومیا ۹۳۰ می‌توان به سرویس نقشه HERE، نرم افزار دوربین Nokia Camera، رادیو موسیقی MixRadio و مجموعه نرم‌افزاری آفیس اشاره کرد.

در ادامه، لومیا 630 و لومیا 635 حداقل از نظر نمای ظاهری کم و بیش دستگاه‌های یکسانی هستند. هر دو از یک صفحه‌نمایش 4.5 اینچی با رزولوشن 854 در 480 بهره می‌برند؛ دوربین 5 مگاپیکسل، پردازنده اسنپدراگون 400 و یک حافظه‌ی رم پایین 512 مگابایتی نیز از دیگر مشخصات این دستگاه‌ها است. تنها تفاوت موجود این است که لومیا 630 تنها از شبکه‌ی نسل سوم در دو مدل تک و دو سیم‌کارت پشتیبانی خواهد کرد در حالی که 635 تنها در مدل یک سیم‌کارت امابا پشتیبانی از شبکه‌ی LTE راهی بازار مصرف خواهد شد. لومیا 630 با قیمت 159 و 169 دلار برای دو مدل تک و دو سیم‌کارت ارائه خواهد شد و لومیا 635 نیز قیمتی معادل 189 دلار خواهد داشت.

ویندوز در همه جا

windows-free-on-small-devices

برای مشاهده اپلیکیشن‌های بیشتر ویندوزی بر روی دستگاه‌های بیشتر ویندوزی آماده شوید.مایکروسافت در بخشی از سخنرانی ابتدایی روز نخست همایش، به مجموعه‌ای از توسعه‌دهندگان خبر داد که از این پس امکان نوشتن اپلیکیشن ویندوز تنها برای یک پلتفرم ( مثلا ویندوز فون) و سپس پورت نمودن آن به تبلت و دسکتاپ با اندکی تغییر فراهم خواهد بود. بر این اساس، توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود اپلیکیشن‌های خود را به گونه‌ای به مصرف‌کنندگان ارائه دهند که شخص تنها یک بار آن را خریداری نموده و آن را بر روی طیف متنوعی از دستگاه‌ها نظیر تبلت، گوشی و دسکتاپ نصب نموده و به استفاده از آن بپردازند. از نظر تئوری، امکان تولید اپلیکیشن‌های همه‌جانبه برای پشتیبانی از ایکس‌باکس نیز فراهم خواهد بود که البته تصمیم‌گیری در خصوص امکان و نحوه‌ی ارائه این اپلیکیشن‌ها با مایکروسافت خواهد بود. 

علاوه بر این یک خبر مهم دیگر نیز در این بخش اعلام شد و آن رایگان شدن ویندوز برای ارائه بر روی دستگاه‌هایی با سایز صفحه‌نمایش کمتر از 9 اینچ  و نیز دستگاه‌های طبقه‌بندی متفرقه نظیر اینترنت اشیاء بود که طیف وسیعی از تبلت‌ها و نیز کلیه‌ی گوشی‌های هوشمند را تحت پوشش قرار می‌دهد. چنین مساله‌ای انگیزه‌ی بسیار بیشتری را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند تا نسبت به تولید دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز مبادرت ورزند که در نهایت تنها به معنای طیف وسیع‌تر انتخاب‌های موجود و به نفع مصرف‌کننده خواهد بود. در آخرین اقدام آنها پیش‌نمایش طرح مفهومی خودروی مجهز به ویندوز 8 را رونمایی کردند. مایکروسافت اعلام کرد که در تلاش است ویندوز را وارد روبات‌ها و کلاس جدیدی از دستگاه‌های کوچک کند که از منظر ما تنها می‌تواند اشاره به ابزارهای پوشیدنی داشته باشد. 

نگاهی به آفیس برای تبلت‌های ویندوز

office-touch 02

همین هفته ی پیش بود که مایکروسافت سرانجام آفیس را برای آیپد ارائه کرد و موفقیت خوبی را هم تجربه کرد. حال موقع آن رسیده که ببینیم نسخه ی لمسی ورد، اکسل و پاورپوینت بر روی سیستم‌عامل ویندوز خود مایکروسافت چگونه به نظر می‌رسد. پس از رخ‌نمایی کوچکی که سال پیش از یک نسخه‌ی مدرن‌استایل از آفیس لمسی ارائه شد، مایکروسافت اکنون آماده است تا نگاهی عمیق‌تر را به ما هدیه دهد. مایکروسافت در سخنرانی روز اول خود مجموعه‌ای از اسکرین‌شات‌ها را از این اپلیکیشن در حال توسعه ارائه کرد که نمایانگر بهره گرفتن از رابط کاربری آشنای Ribbon در ترکیب با استفاده‌ی بهینه از ژست‌های حرکتی نظیر pinch-to-zoom و هایلایت از طریق حرکت انگشت بود. همچنان صحبتی در خصوص ویژگی‌های کامل ای مجموعه به میان نیامده است اما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که با عملکردی مشابه آنچه در نسخه آیپد دیدیم مواجه باشیم. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات