توضیحات سامسونگ در مورد صفحه نمایش گلکسی اس 5 و برتری‌های آن

شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
پرچم‌دار جدید سامسونگ باز هم مثل گذشته بدنه‌ای پلاستیکی دارد و طبق معمول سخت‌افزار و حسگرها، در حد عالی هستند. اما یکی از موضوعات اساسی در مورد یک گوشی یا تبلت، صفحه نمایش خوب است. چندی پیش از بررسی تخصصی DisplayMate برایتان نقل قول کردیم که : گلکسی اس 5 به بهترین صفحه نمایش دنیای موبایل مجهز شده است! در این مقاله به توضیحات بیشتر در رابطه با ویژگی‌های بهترین صفحه نمایش OLED می‌پردازیم و موضوع را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

صفحه نمایش 5.1 اینچی Galaxy S5 هم مثل نسخه‌ی قبلی حاصل استفاده از تکنولوژی Super AMOLED است و مثل همیشه یکی از بهترین‌هاست.

اولین موضوع چیدمان ساب-پیکسل‌هاست که همان حالت الماسی شکل گلکسی اس 4 در این مورد هم تأیید شده است. در مقاله‌ی "پیکسل‌های الماسی: بررسی چیدمان خاص ساب-پیکسل‌ها در گلکسی S4" به بررسی عمیق این چیدمان پرداختیم.

galaxy-s5-screen-impressions-1

سامسونگ بر این باور است که با استفاده از ساختار الماسی ساب-پیکسل‌ها شکستگی خطوط و نقایص تصویر کمتر می‌شود.

چرا رنگ سبز کمی شدیدتر است؟

شیوه‌ی جدید الماسی شکل در صفحه نمایشی با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل مورد استفاده قرار گرفته اما تعداد ساب-پیکسل‌ها دو سوم یک صفحه نمایش با چیدمان معمولی RGB است. تعداد ساب‌-پیکسل‌های سبز در این چیدمان دو برابر ساب-پیکسل‌های قرمز و آبی است چرا که رنگ سبز در OLEDها، بازدهی بالاتری نسبت به قرمز و مخصوصاً آبی دارد. عمر آن هم بیش از دو نوع دیگر است.

بنابراین تا به اینجا مشخص می‌شود که چرا وقتی تنظیمات نور را در حالت Cinema Mode که بیشترین قرابت را با فضای رنگ استاندارد RGB دارد، قرار می‌دهیم، شدت رنگ سبز در صفحه نمایش گلکسی اس 5 کمی زیاد است و به سمت اشباع پیش می‌رود.

بنابراین انتظار نداشته باشید که صفحه نمایش این پرچم‌دار جدید سامسونگ با گلکسی نوت 3 و گلکسی اس 4 کاملاً متفاوت باشد.

روشنایی به شدت بهینه شده است

در صفحه نمایش پرچم‌دار جدید، توان مصرفی و روشنایی تا حد زیادی بهبود یافته است. تکنولوژی OLED برخلاف LCD به نور پس‌زمینه نیاز ندارد بلکه نور لازم از طریق دیودهای نوری ارگانیک که به اختصار OLED گفته می‌شود، تأمین می‌گردد و البته این دیودها در ساختار داخلی گنجانده شده و به صورت نور پس‌زمینه نیستند. بنابراین روشنایی ماکزیمم صفحه نمایش‌های OLED نسبت به LCDهای خوب، کمتر است.

اما در تصویر زیر می‌بینیم که بیشترین روشنایی گلکسی اس 5 نسبت به گلکسی اس 4 حدود 22 درصد و نسبت به گلکسی نوت 3 حدود 13 درصد بیشتر شده است. البته رکورد 351 شمع بر مترمربعی این گوشی در مقایسه با روشنایی بیش از 500 نیت آیفون 5s کمتر به نظر می‌رسد و شاید ناامیدکننده باشد اما به این مهم توجه کنید که سامسونگ در این تصویر میزان روشنایی در نور عادی منزل و یا محل کار را ارایه کرده که بهترین LCDها هم رکوردی مشابه دارند.

galaxy-s5-screen-impressions-2

در مراسم رونمایی از گلکسی اس 5، سامسونگ به این نکته اشاره کرده که پرچم‌دار جدید به راحتی رکورد 500 نیت را پشت سر می‌گذارد که برای یک صفحه نمایش OLED بسیار عالی است.

اجازه دهید مثال‌های بیشتری بزنیم. زیر نور مستقیم خورشید در تابستان، بیشینه‌ی روشنایی صفحه نمایش گلکسی اس 5 به 698 نیت می‌رسد و در شرایط عادی نور محیط بیرون، تنها 475 نیت است. این رکورد از هر پنل OLED که در لوازم همراه تا به امروز به کار رفته، بالاتر است. جالب است بدانید که زیر نور مستقیم خورشید، تنها برخی از گوشی‌های خانواده‌ی لومیای نوکیا رکورد 600 نیت را پشت سر گذاشته‌اند. بنابراین واضح است که چرا صفحه نمایش گلکسی اس 5 تحسین‌برانگیز است.

سامسونگ برای بازتاب کمتر نور چه فکری کرده است؟

یک صفحه نمایش خوب نباید فقط روشنایی بسیار بالایی داشته باشد. در کنار روشنایی زیاد، لایه‌ی ضدبازتاب هم بسیار مهم است چرا که در محیط روشن بیرون، بازتاب نور بسیار مزاحم است و رویت صفحه نمایش را دشوار می‌کند. سامسونگ در مورد پرچم‌دار جدید خود رقم 4.5 درصد بازتاب را ذکر کرده که در مقایسه با سایر گوشی‌های هوشمند، یکی از بهترین رکوردهاست و استفاده از گوشی در محیط‌های پرنور خارجی را ساده می‌کند.

galaxy-s5-screen-impressions-3

صفحه نمایش اس 5 در تاریکی مطلق

کمترین روشنایی صفحه نمایش گلکسی اس 5 تنها 2 نیت است که استفاده از گوشی در تاریکی کامل شب، مثلاً زمانی که در تخت‌خواب هستید را لذت‌بخش می‌کند. توجه کنید که در چنین تاریکی مطلقی اگر نور حدود 3 تا 5 نیت بیشتر باشد، چشم اذیت می‌شود. بنابراین سامسونگ برای چنین شرایطی کمترین نور را کاهش داده است.

توان مصرفی 27 درصد کمتر

در پرچم‌دار جدید با استفاده از مواد ارگانیک بهتر، مصرف انرژی کاهش یافته است. از نظر عددی اگر یک صفحه نمایش با رزولوشن 1080p و اندازه‌ی 5 اینچ را در نظر بگیریم، میزان مصرف انرژی حدود 27 درصد کمتر از صفحه نمایش به کار رفته در گلکسی اس 4 است. در مقایسه با صفحه‌نمایش‌های LCD هم وضعیت مشابه است.

galaxy-s5-screen-impressions-4

توان مصرفی کمتر صفحه نمایش، در افزایش عمر باتری گلکسی اس 5 نسبت به گلکسی اس 4 تأثیر یک سومی دارد، البته ظرفیت باتری هم کمی بیشتر شده است.

تا زمان عرضه و بررسی دقیق‌تر عمر باتری نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد اما به نظر می‌رسد که سامسونگ با ترکیب حالت Ultra Power Saving و صفحه نمایش کم‌مصرفی که در این گوشی تعبیه کرده، یکی از بهترین گوشی‌ها از نظر عمر باتری را روانه‌ی بازار کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات