لامپ‌های هوشمند و رقابت فیلیپس، سامسونگ و ال‌جی برای معرفی محصولات جالب‌تر و هوشمند‌تر

جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۷
مطالعه 7 دقیقه
لامپ‌های هوشمند محصولاتی جدید هستند که حاصل ترکیب ویژگی‌های هوشمند و یک لامپ با بازدهی بالا به شمار می‌روند. سه سازنده‌ی بزرگ محصولات خانگی در این عرصه رقابت خود را کلید زده‌اند، فیلیپس که از حدود 2 سال پیش شروع کرده، قرار است در مقابل ال‌جی و سامسونگ، دو تولیدکننده‌ی بزرگ و موفق کره‌ای بایستد. البته کمپانی‌های کوچک‌تری هم مشغول کار هستند اما در این مطلب به بررسی لامپ‌های هوشمند سه سازنده‌ی بزرگ در این عرصه می‌پردازیم و ویژگی‌های هر یک را بررسی می‌کنیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

صنعت لوازم خانگی هم تحت تأثیر دنیای محصولات هوشمند کامپیوتری قرار دارد و روز به روز پیشرفته‌تر و هوشمندتر می‌شود. یک ماشین لباس‌شویی امروزی با محصولاتی که چند سال پیش می‌دیدیم کاملاً متفاوت است و بسیاری از وظایف محوله را بدون دردسر انجام می‌دهد. علاوه بر نحوه‌ی عملکرد، امکانات لوازم خانگی هم به کلی متفاوت شده است. مثلاً LG ماشین لباس‌شویی جالبی عرضه کرده که با ارسال پیامک به کاربر، امکان کنترل از راه دور را فراهم می‌کند.

سامسونگ هم تولیدکننده‌ی بزرگ لوازم خانگی است و یک اکوسیستم کامل از محصولات خود را برای استفاده‌ی هر چه ساده‌تر معرفی کرده و تدریجاً تکامل می‌بخشد.

امروز تلویزیون‌ها، سیستم‌های تهیه مطبوع مثل کولر، یخچال‌ها و دیگر لوازم ساده‌ی منزل، کاملاً متفاوت شده‌اند. اما یکی از لوازم اصلی منزل که کوچک و کم‌اهمیت به نظر می‌رسد کمی از غافله‌ی تکامل عقب افتاده و آن چیزی نیست جز لامپ‌هایی که هر روز و هر شب برای تأمین روشنایی محیط منزل استفاده می‌کنیم.

اخیراً توجه سازندگان لوازم خانگی به این وسیله هم جلب شده و دو کمپانی Lumen و Belkin لامپ‌های هوشمند عرضه کرده‌اند. اما بزرگ‌ترین بازیکن عرصه‌ی تولید لامپ‌های هوشمند، کمپانی فیلیپس است که محصولی به نام سیستم هوشمند روشنایی Hue (هیو تلفظ می‌شود) را معرفی کرده است.

ال‌جی و سامسونگ هم لامپ‌های جدید LED خود را در فاصله‌ی زمانی چند روز معرفی کرده‌اند و مشخص است که رقابت در این بازار نوظهور کاملاً جدی است.

سیستم روشنایی هوشمند هیو واقعاً هوشمندانه منزل را روشن می‌کند

فیلیپس از سال 2012 روی سیستم روشنایی هوشمند برای منازل کار کرده و مجموعه‌ی هیو را رونمایی کرده است. این مجموعه در فروشگاه اپل و به صورت آنلاین فروخته می‌شود. قیمت بسته‌ی هیو که شامل 3 لامپ 60 دلاری می‌شود، 199 دلار است. علاوه بر 3 عدد لامپی که شاید برای یک منزل مسکونی کافی باشد، قطعه‌ی دیگری به نام Bridge یا پل ارتباطی با روتر Wi-Fi هم در این بسته وجود دارد. با اتصال بریج به روتر شبکه‌ی بی‌سیم می‌توان تا 50 لامپ هوشمند هیو را به صورت بی‌سیم کنترل کرد. برای استفاده از این سیستم روشنایی جالب باید ابتدا لامپ‌های 8.5 واتی هیو را در مکان‌های موردنظر مستقر کرد و سپس نرم‌افزار Hue که برای اندروید و iOS عرضه شده، را دانلود و روی گوشی یا تبلت نصب کرد. در این صورت از طریق نرم‌افزار و بریج که به شبکه‌ی بی‌سیم خانگی متصل شده، می‌توان تمام لامپ‌ها را کنترل کرد و در صورت نیاز با اضافه کردن لامپ‌ها، تنظیم نور محیط‌های بزرگ‌تر هم امکان‌پذیر است.

زمانی که لامپ‌های هیو برای اولین بار روانه‌ی بازار شدند، با نرم‌افزار مربوطه امکان کنترل شدت و رنگ نور وجود داشت. 16 میلیون رنگ به راحتی قابل انتخاب بود. با استفاده از تایمر امکان روشن و خاموش کردن لامپ‌ها در زمان لازم وجود دارد، علاوه بر این می‌توان نور محیط را به صورت زمان‌بندی شده انتخاب کرد.

فیلیپس در سال 2013 نرم‌افزار هیو را بروز کرد و آن را هوشمندتر و کامل‌تر از قبل کرد. با استفاده از IFTTT می‌توان لامپ‌ها را طوری تنظیم کرد که به عنوان مثال در هنگام بارندگی، رنگ خاصی داشته باشند و یا زمانی که نوتیفیکیشنی روی گوشی یا تبلت شما نمایش داده شده، چشمک بزنند.

با استفاده از قابلیت‌های مربوط به سیستم تعیین مکان عمومی یا همان GPS، می‌توان لامپ‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که پس از خروج از منزل به صورت خودکار خاموش شوند. در هنگام بازگشت هم لامپ‌ها می‌توانند از نزدیک شدن شما به منزل مطلع شده و روشن شوند.

برای روشن و خاموش شدن لامپ‌ها در زمانی که به مسافرت رفته‌اید یا به هر علت از خانه دور هستید، قابلیت روشن و خاموش شدن تصادفی لامپ‌ها نیز پیش‌بینی شده تا به نظر برسد که کسی در منزل حضور دارد.

یک ویژگی مهم دیگر سیستم هیو، استفاده از ZigBee LightLink است، سیستمی برای ارتباط هیو با دیگر محصولات هوشمند خانگی که با همان استاندارد سازگاری دارند. هیو با استفاده از LightLink قادر است با حسگر‌های حرکتی ZigBee رابطه برقرار کرده و زمانی که وارد یک اتاق می‌شوید، لامپ آن اتاق را روشن کند. البته توجه داشته باشید که تمام محصولات ZigBee هنوز قادر به برقراری ارتباط با هم نشده‌اند و این موضوع کار سازندگان مختلفی که می‌خواهند با استفاده از این سیستم تمام وسایل را به هم مربوط کنند را دشوار می‌کند.

LG و ایده‌هایش برای لامپ‌های هوشمند

ال‌جی و سامسونگ قصد رقابت با فیلیپس را دارند و نمی‌خواهند سیستم روشنایی هوشمند هیو، همه چیز را تحت کنترل خود داشته باشد. اولین لامپ‌های هوشمند ال‌جی، Smart Lamp نام دارد، یک لامپ 10 واتی که از طریق نرم‌افزاری اندرویدی یا iOS، کنترل می‌شود. این لامپ از طریق اتصال بلوتوث یا Wi-Fi با گوشی یا تبلت، همگام‌سازی می‌شوند و مثل سیستم روشنایی هیو به قطعه‌ای به نام Bridge نیاز ندارد.

کمپانی ال‌جی در مورد اینکه کنترل کردن چند لامپ به صورت هم‌زمان توسط نرم‌افزار امکان‌پذیر است چیزی نگفته اما برخی قابلیت‌های آن شبیه سیستم هیو است.

مثلاً حالت Securty Mode، حالت امنیتی است و لامپ‌ها در نبود شما به صورت تصادفی روشن و خاموش می‌شود. حالت دیگر Party Mode است که با توجه به موسیقی که از گوشی شما در حال پخش است، نور لامپ‌ها تغییر می‌کند. البته این ویژگی تنها در محصولات اندرویدی قابل استفاده است.

لامپ هوشمند ال‌جی در کره‌ی جنوبی با قیمت 35٫000 ون معادل 32 دلار عرضه خواهد شد و هنوز در مورد اینکه در سایر کشورها چه قدر باید صبر کرد تا به مرحله‌ی فروش در بازار برسد، خبری در دست نیست.

سامسونگ در عرصه‌ی لامپ‌های هوشمند

سامسونگ هم مثل ال‌جی اخیراً دست به کار شده و سیستم روشنایی هوشمندی که به نظر ساده می‌رسد را آماده کرده است. لامپ‌ها در سه مدل 10، 18.3 و 26.7 واتی عرضه می‌شوند و از طریق نرم‌افزار روی گوشی یا تبلت قابل کنترل هستند. تا 64 لامپ را می‌توان به صورت هم‌زمان کنترل کرد. سامسونگ به این موضوع هم اشاره کرده که سازمان‌ها با استفاده از رادیوکنترل ZigBee که در لامپ گنجانده شده، می‌توانند تمامی لامپ‌ها را از یک موقعیت مرکزی کنترل کنند. البته در مورد فراهم بودن این قابلیت برای مشتری‌های عادی خبری منتشر نشده است.

smart-lighting-2

به نظر می‌رسد که سامسونگ از ال‌جی و فیلیپس کمی عقب مانده چرا که حالتی مثل Party Mode ال‌جی یا قابلیت‌های جالب هیو را در محصول خود پیش‌بینی نکرده و تمرکز خود را روی وظیفه‌ی اصلی یک لامپ گذاشته است.

رقابت به نفع کدام سازنده‌ی بزرگ لامپ‌های هوشمند است؟

فیلیپس حدود 2 سال در این عرصه حضور دارد و سیستم هیو از نظر کامل و جامع بودن، نسبت به لامپ‌های هوشمند ال‌جی و سامسونگ که به تازگی معرفی شده‌اند، برتری دارد. اما ال‌جی و سامسونگ روشی را که فیلیپس برای ارتباط با لامپ‌ها انتخاب کرده را کنار گذاشته و از ارتباط بی‌سیم بلوتوث یا Wi-Fi استفاده کرده‌اند. این روش ارتباطی ساده‌تر است چرا که به قطعه‌ای به نام Brige نیازی نیست و محدودیت کنترل 50 لامپ وجود ندارد. البته در مورد ال‌جی و سامسونگ هم محدودیت برقرار است ولیکن می‌توان تعداد بیشتری را به سادگی کنترل کرد. نکته‌ی دیگر این است که با نرم‌افزار هیو نمی‌توان چندین بریج را کنترل کرد. لذا به بیش از 50 لامپ فکر نکنید.

فیلیپس اخیراً یک رونمایی دیگر هم داشته و آن لامپ‌های هوشمند تنها سفیدرنگی به نام Lux Bulb است. هر یک از این لامپ‌ها 39 دلار قیمت دارند. Hue Tap هم دیسکی لمسی است که از طریق آن می‌توان سیستم هیو را تنها با لمس کردن کنترل کرد.

صفحه‌ی مشخصات فنی این لامپ‌ها، اطلاعات زیادی را در خود جای نداده است. مهم‌ترین موضوع عمر مفید است که 15٫000 ساعت ذکر شده، لذا با 5 ساعت روشن کردن در روز، می‌توان تا 10 سال روی چنین لامپ‌هایی حساب باز کرد.

smart-lighting-3

در مقابل تمام مزایای فیلیپس، قیمت لامپ‌های هوشمند ال‌جی و سامسونگ است که مشتری را به سمت این دو سازنده‌ی نوظهور می‌کشاند. به هر حال لامپ‌های هوشمند در ابتدای راه قرار دارند و باید صبر کنیم و ببینیم کدام سازنده در نهایت بهترین لامپ‌های هوشمند را روانه‌ی بازار می‌کند.

به نظر شما موفقیت لامپ‌های هوشمند تا چه حد خواهد بود و آیا ممکن است روزی به جای استفاده از لامپ‌های معمولی، از این لامپ‌ها استفاده کنیم؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات