جان کارمک در مورد تصاحب Oculus توسط فیس‌بوک می‌گوید

جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
مطالعه 3 دقیقه
فیس بوک با پرداخت ۲ میلیارد دلار استارتاپ Oculus VR که هنوز محصول آن‌ها نهایی نشده و وارد بازار نگردیده را تصاحب کرد. Oculus VR در زمینه فناوری واقعیت افزوده فعالیت می‌کند و یکی از مهم‌ترین افراد در تیم توسعه آن، جان کارمک معروف بنیان گذار ID Software است. چندی پیش او در باره تصاحب پر حرف و حدیث Oculus توسط فیس بوک اظهار نظر نموده که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم.
تبلیغات

اگر اهل بازی و مخصوصا بازی‌های اول شخص باشید حتما کمپانی ID و محصولات فوق‌العاده محبوب آن مانند Doom یا Quake را می‌شناسید، جان کارمک بنیان‌گذار شرکت ID، چند ماه پیش این کمپانی را ترک کرد و به Oculus پیوست. Oculus آنقدر موفق بود که فیس بوک حتی صبر نکرد تا محصول این شرکت نهایی شده و روانه بازار شود. فیس‌بوک ۲ میلیارد دلار برای تصاحب این استارتاپ هزینه کرد. اما این تصاحب باعث عکس‌العمل‌های متفاوتی از جانب خوره‌های بازی و کارشناسان این حوزه شد و بسیاری بر این باور بودند که فیس‌بوک نمی‌تواند تاثیر مثبتی در روند توسعه اوکولس داشته باشد و جان کارمک و یارانش در فروش این استارتاپ عجله کرده‌اند.

جان کارمک در این باره صحبت کرده و گفته است که «ما خود انتظار نداشتیم فیس‌بوک نسبت به تصاحب Oculus اقدام کند». او می‌گوید: «من یک بعد ازظهر را صرف تشریح این فناوری و محصول خود به مارک زاکربرگ کردم و هفته بعد متوجه شدم که زاکربرگ Oculus را خریده است.»

کارمک بر خلاف بسیاری از کارشناسان معتقد است که فیس‌بوک می‌تواند در توسعه بهتر و سریع‌تر Oculus کمک کند. او باور دارد که آن‌ها نمی‌توانستند مانند Valve اکوسیستم خود را همچون Steam از ابتدا پایه گذاری نمایند، چرا که به اعتقاد او، Valve سال‌ها است که خود یک تولیدکننده بزرگ صنعت بازی‌های دیجیتال است. کارمک در ادامه گفته است که سونی نشان داد که واقعیت مجازی اهمیت ویژه‌ای دارد و به زودی کمپانی‌های مطرح برای حضور در این بخش از بازار اقدام خواهند کرد. به اعتقاد کارمک «مساله اصلی آن است که با چه شرکتی شراکت کنیم» این بدین معنا است که به اعتقاد کارمک Oculus برای موفقیت خود حتما نیاز به یک سرمایه گذار بزرگ داشته است و تنها مساله در این باره مربوط به انتخاب سرمایه گذار می‌شود.

خوب چرا کارمک فیس‌بوک را مناسب می‌داند؟

«من  فکر می‌کنم کمپانی‌های دیگر، سینرژی فیس‌بوک را در این زمینه ندارند. من باور دارم که فیس‌بوک این قضیه را به خوبی درک کرده و تصویر واضحی از آن متصور است. علاوه بر این فیس‌بوک توان کافی برای حرکت دادن Oculus را دارا است.» اکثر منتقدین تصاحب Oculus توسط فیس‌بوک، می‌گویند که نوع تجارت فیس‌بوک بر روی تبلیغات و جمع‌آوری اطلاعات تمرکز دارد نه بازی‌های دیجیتال و واقعیت مجازی. اما این موضوع برای کارمک اهمیتی ندارد و می‌گوید «این موضوع مانع ادامه کار Oculus نمی‌شود» او باور دارد که فیس‌بوک در کار آن‌ها دخالت نخواهد کرد و مانع پیشرفت آن‌ها نخواهد شد.

البته اگر Oculus به تصاحب یک کمپانی فعال در این حوزه در می‌آمد. جان کارمک و یارانش می‌توانستند از دانش فنی و تجربه آن شرکت نیز در پیشرفت اهداف خود بهره ببرند. اما توان مالی فیس‌بوک خود به تنهایی می‌تواند مشکلات Oculus در راستای عرضه محصول نهایی به بازار را رفع کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات