داستان عجیب شکست لری پیج در فروش کمپانی 358 میلیارد دلاری گوگل در گذشته!

چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۸
مطالعه 2 دقیقه
اینترنتی که ما امروزه می‌شناسیم، بدون موتور جستجوی گوگل وجود خارجی نداشت. اما بیش از 15 سال قبل جریان کاملاً متفاوت از چیزی بود که در حال حاضر شاهدش هستیم. در آن زمان، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل فعلی گوگل یعنی لری پیج، تصمیم گرفته بود کمپانی تازه تأسیس گوگل را به مبلغی بسیار بسیار کمتر از ارزش واقعی برند گوگل بفروشد. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در سال 1997 لری پیج از کمپانی Excite درخواست کرد شرکت گوگل را به قیمت 1.6 میلیون دلار خریداری نماید. در آن زمان موتور جستجوی گوگل، BackRub نام داشت. این موتور جستجو توسط یک تیم از دانشجویان دانشگاه استنفورد به مدیریت لری پیج راه‌اندازی شده بود و در اصل نسل اول موتور جستجوی گوگل شناخته می‌شود. به هر حال، پیج نتوانست تیم مذاکره‌کنندگان Excite را مجاب به پرداخت آن مبلغ نماید. در اصل او در ابتدا مایل بود مبلغ 600,000 دلار را به صورت نقد و 700,000 را به صورت سهام دریافت نموده و مابقی مبلغ یعنی 300,000 دلار را به دانشگاه استنفورد پرداخت نماید.

پیج به سرمایه‌گذار اصلی Excite یعنی آقای «وینود خوسلا» گفت که BackRub پس از سپری‌شدن یک سال خواهد توانست 10 درصد بر میزان ترافیک خود بیافزاید و از طریق کسب درآمدهای مبتنی بر تبلیغات نیز در مدت زمان یکسال بالغ بر 47 میلیون دلار درآمد نسیب این کمپانی خواهد نمود.

خوسلا به پیج پیشنهاد کرد مبلغ 750,000 دلار دریافت نموده و پروژه BackRub را نیز ادامه ندهد. موتور جستجو بیش از حد سریع بود و کاربران را به سرعت از صفحات  سایت خارج می‌کرد. Excite ترجیح می‌داد تا کاربران مدت‌زمان بیشتری را در صفحاتش بمانند تا از این بابت ضرری متوجه منافع تجاری ناشی از تبلیغات نشود. در آن زمان کمپانی Excite مایل بود موتور جستجویی در اختیار داشته باشد که دارای 80 درصد ویژگی‌ها و قابلیت‌های موتورهای جستجوی رقیب باشد.

خوشبختانه بخت با پیج و البته شبکه جهانی اینترنت یار بود و پرونده‌ی گوگل در اولین سال تأسیس بسته نشد؛ چرا که بسیاری از زمینه‌های فناوری که این کمپانی امروزه در آن‌ها صاحب نام است نیز هرگز تا این اندازه گسترش نمی‌یافتند. ارزش تقریبی این کمپانی در حال حاضر بیش از 359 میلیارد دلار یعنی تقریبا 190,000 برابر مبلغی است که Excite از پرداختن آن سرباز زد. اگر زمان به عقب بازگردد، قطعاً سران این کمپانی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا بتوانند این موتور جستجو را از آن خود نمایند. البته زیبایی جهان هستی در این است که انسان‌ها تنها در لحظه و با استفاده از قدرت تعقل، نبوغ و آینده‌نگری خود، سرنوشت خود و شاید میلیارها نفر در سراسر جهان را تعیین کنند.

اگر شما جای خوسلا بودید چه کار می‎کردید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات