این امن‌ترین کامپیوتری است که تا به‌حال داشته‌اید

چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
از همان لحظه‌ای که کامپیوترتان بوت می‌شود، اقدامات شما رصد می‌شود. همه وب‌سایت‌ها کوکی‌های مخصوص خود را بر روی کامپیوتر شما نصب می‌کنند تا صفحاتی که مرور می‌کنید را ضبط کنند؛ آدرس اختصاصی IP شما نیز در اختیار آن‌ها است. وقتی در فیس‌بوک یا حساب گوگل خود لاگین می‌کنید حتی اقدامات آفلاین شما نیز تحت نظر قرار می‌گیرند. اوضاع وقتی بدتر می‌شود که بدافزارها نیز به سیستم شما راه پیدا کنند و در پس زمینه کامپیوتر اجرا شوند، آن‌وقت گزارش کاملی از اقدامات شما را برای هکرها ارسال کنند. اما یک سیستم‌عامل متن باز جدید به نام Tails همه این‌موارد را یکجا حل می‌کند.
تبلیغات

تیلز، Tails، همان سیستم‌عاملی است که با آن، خیالتان از حریم شخصی و اطلاعات محرمانه راحت خواهد شد. تیلز یک سیستم‌عامل متن باز است که روز گذشته اولین نسخه آن پس از پنج سال توسعه منتشر شد. Tails همه چیز را فراموش می‌کند. اصلا این سیستم‌عامل طراحی شده است تا فراموش کند. این بدین معناست که هر وقت که سیستم‌عامل خود را بوت می‌کنید با یک نسخه شبیه به روز اول آن، روبرو می‌شوید، نسخه‌ای که هیچ کدام از فایل‌های ذخیره شده بر روی آن وجود ندارند، هیچ نرم‌افزار جدیدی بر روی آن نصب نشده است و از همه مهم‌تر اطلاعات و هیچ اثری از اقدامات انجام شده شما پیش از بوت سیستم، در آن وجود ندارد.

این موضوع باعث شده است تا Tails به شدت مورد توجه قرار گیرد. آن‌هایی که بدنبال آن هستند تا تحت نظر NSA یا دیگر سازمان‌های امنیتی قرار نگیرند یا اطلاعات‌شان به دست هکرها نیفتد، Tails را انتخاب می‌کنند.

سیستم‌عامل Tails در ماه گذشته توانست ۵۰ هزار دلار سرمایه جذب کند. در حال حاضر بیش از ۸۵۰۰ کامپیوتر با این سیستم‌عامل بوت می‌شوند و هر روز بر تعداد کاربران آن افزوده می‌شود. چندین پروژه جدید نیز بر روی این سیستم‌عامل تعریف شده است که در حال توسعه هستند.

این سیستم‌عامل را می‌توان از طریق CD یا حافظه فلش یا انواع دیگر حافظه‌ها نصب کرد و مورد استفاده قرار دارد. البته در حال حاضر همه کامپیوترها قادر به استفاده از این سیستم‌عامل نیستند و ابتدا باید لیست کامیپوترهایی که Tails بر روی آن‌ها نصب نمی‌شود را چک کرد که مبادا کامپیوتر شما در آن لیست وجود داشته باشد. مثلا اگر یک کامپیوتر مک دارید احتمالا هیچ وقت شانس استفاده از این سیستم‌عامل را نخواهید داشت.

اگر تا به حال با نرم‌افزارهای امنیتی کار نکرده باشید، محیط Tails برایتان عجیب و غریب به نظر خواهد رسید. هر چند بسیاری از اپلیکیشن‌های رایج موجود در سیستم‌عامل‌ها در Tails نیز وجود دارند، اما این نرم‌افزارها هیچ کدام از اطلاعات شما را به خاطر نمی‌سپارند. رابط کاربری دسکتاپ این سیستم‌عامل بسیار شبیه به لینوکس است. جالب است بدانید که Tails خود یکی از توزیع‌های گنو/لینوکس مبتنی بر Debian است که تمام اپلیکیشن‌های آن بطور پیش‌فرض روی حالت Privacy تنظیم شده‌اند.

اگر مایل به دانلود و استفاده از سیستم‌عامل Tails هستید می‌توانید به وب سایت این پروژه مراجعه کنید.

اطلاعات شخصی شما چقدر برایتان اهمیت دارند؟ آیا مایل به استفاده از سیستم‌عامل‌هایی همچون Tails هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات