سیاتل، اولین تراشه‌های 64 بیتی ARM برای سرورها، در فصل آخر 2014 توسط AMD روانه‌ی بازار می‌شود

دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۶
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی ای‌ام‌دی مدت‌هاست که روی معماری ناهمگن سیستم یا به اختصار HSA مشغول به کار بوده و اخیراً با رونمایی از تراشه‌های Opteron جدید خود که اساساً یک APU هستند، اجرای کدهای HSA روی این محصولات جدید را به نمایش گذاشته است.
تبلیغات

کمتر از یک هفته بعد نوبت به رونمایی از تراشه‌های Opteron مبتنی بر معماری ARM رسید. تراشه‌هایی با نام رمز Seattle (سیاتل) که قرار است در آخرین فصل سال 2014 روانه‌ی بازار شوند.

مدیر عامل ای‌ام‌دی از اینکه این کمپانی در کنار تراشه‌های سروری مبتنی بر معماری مجموعه دستورات x86، حالا به نقطه‌ای رسیده که برای اولین بار از تراشه‌های 64 بیتی آرم برای سرورها رونمایی می‌کند، خوشحال است. در واقع ای‌ام‌دی تنها تولیدکننده‌ی سیستم-روی-یک-چیپ یا SoC است که هر دو اکوسیستم آرم و x86 را پوشش داده است.

Opteron A1150 بر اساس هسته‌های Cortex A57 آرم شکل گرفته و 4 یا 8 هسته دارد. 4 مگابایت کش سطح 2 و حداکثر 8 مگابایت کش سطح 3 در کنار هسته‌های 64 بیتی آرم قرار می‌گیرد. 8 انشعاب PCI-Express نسل سوم، دو اترنت 10 گیگابایت در ثانیه‌ای و 8 پورت ساتای 3 نیز از جمله اتصالات اصلی این تراشه‌هاست.

ای‌ام‌دی می‌گوید تراشه‌ی جدید، دارای کنترلر حافظه‌ای است که هم از حافظه‌های DDR3 پشتیبانی می‌کند و هم از حافظه‌های جدید DDR4 که تدریجاً جای خود را در بازار سرورها باز می‌کنند.

Rory Read، مدیر عامل ای‌ام‌دی می‌گوید:

ما موج جدید محصولات سروری را می‌شناسیم و آن را همراهی خواهیم کرد. این بازار در 3، 5 و حتی 10 سال آینده بسیار مهم است.
amd-arm-seattle-1

Lisa Su از مدیران ارشد ای‌ام‌دی می‌گوید:

برای برآورد سود بسیار زود است؛ ولیکن مشتریان به محصولات جدید ای‌ام‌دی علاقه‌ی زیادی دارند و ای‌ام‌دی در کنار مشتریان خود به توسعه‌ی پلتفرم جدید از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌پردازد تا در نهایت اکوسیستم جدید به سرعت توسعه پیدا کند.

وی در ادامه اضافه می‌کند که:

یکی از مزایای در اختیار داشتن بحث تجاری سیستم‌ها، این است که می‌توانیم توسعه‌ی تراشه‌ها و سیستم‌های خود را در کنار هم انجام دهیم. بنابراین برای ما بسیار مهم است که سیاتل در سرورهای SeaMicro به کار گرفته شود.

ای‌ام‌دی تراشه‌های سیاتل را برای سرورهای SeaMicro در آینده در نظر گرفته است. البته قرار نیست سرورهای سی‌مایکرو به محض عرضه‌شدن تراشه‌های سروری سیاتل روانه‌ی بازار شوند.

نظر شما در مورد سیاتل چیست؟ آیا این تراشه‌های 64 بیتی مبتنی بر معماری آرم، قادر به شکست‌دادن تراشه‌های اینتل بزرگ هستند یا نه؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات