کمپانی‌های بزرگ با شناسایی علایق کاربران، آن‌ها را بصورت هدف‌دار مورد هجمه تبلیغاتی قرار می‌دهند

دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳
مطالعه 4 دقیقه
این روزها اطلاعات حاصل از فعالیت کاربران در فضای وب ارزش بی‌بدیلی دارد که کمپانی‌های بزرگ مشتاقانه در پی جمع‌آوری آن هستند. شاید تصور عموم کاربران این باشد که تنها گوگل در پی قطره قطره‌ی اطلاعات کاربران است، اما کمپانی‌های دیگری نیز در پی بهره‌برداری از اطلاعات شما هستند که شاید تاکنون تصور این امر حتی به ذهن شما خطور نکرده است.
تبلیغات

مطمئناً کمپانی‌های چون مایکروسافت، فیسبوک، لینکداین و شماری از وب‌سایت‌های پربازدید و محبوب نیز از این روش استفاده می‌‌کنند تا بیش از پیش از علایق و موضوعات محبوب شما مطلع شوند. ردپای کاربران اینترنت برای کمپانی‌ها بسیار ارزشمند شده است. تاکنون مطالب بی‌شماری منتشر شده است که نشان‌دهنده‌ی این است که زمانی که یک آگهی برای شما به نمایش گذاشته می‌شود، مرجع آن اطلاعاتی است که از کوکی‌ها کسب شده و درنتیجه با شناسایی علاقه‌ی شما، به نمایش گذارده می‌شود. هم‌اکنون در دوران دیجیتال قرار گرفته‌ایم و اطلاعاتی آماری از جوامع مجازی، علایق شخصی و گروه‌های کاربری و به‌طور خلاصه شخصیت مجازی کاربران ارزشی برابر با ماهیت فیزیکی آن‌ها در جوامع حقیقی یافته است، چراکه درآمد کمپانی‌ها در گرو شناسایی صحیح شما و درنتیجه هدف‌گیری تبلیغات با درصد پایینی از خطا است. کاربران می‌توانند بی‌توجه به روند حاضر به فعالیت خود ادامه دهند، اما برخی از کاربران با ابراز نگرانی از چنین وضعی سعی در فعالیت بصوورت ناشناخته دارند، اما باید به این نکته توجه داشت که الگوریتم‌های بررسی فعالیت‌های کاربران روز به روز پیچیده تر می‌شود.

برای مثال می‌توان به کمپانی بازی‌سازی Ubisoft اشاره کرد. یوبی‌سافت از یک موتور پردازشی با نام Digital Shadow استفاده می‌کند که در مقایسه با الگوهای مورد استفاده سایر کمپانی بازیچه‌ای بیش نسیت، اما این موتور لقب سگ نگهبان نسل آتی بازی‌های این کمپانی را از ان خود کرده است. در صورتی که این موتور اجازه‌ی ورود و پردازش رایانه‌ یا ابزار‌هوشمند کاربر را کسب کند، شروع به کنکاش یا به بیان بهتر داده‌کاری از بین حساب‌کاربری فیسبوک، پست‌های منتشر شده، دوستان در شبکه‌های اجتماعی، اعضای خانواده، تصاویر و شماری دیگر از اطلاعات خواهد کرد که میزان تاثیرپذیری و علاقه‌ی شما به بازی‌های ساخت این کمپانی را خواهد سنجید. یکی دیگر از اصلی‌ترین قابلیت‌های چنین سیستمی، ایجاد تعامل، کسب و اطلاعات و طبقه‌بندی افراد است که می‌تواند در آینده برای بهره‌برداری مورد استفاده قرار گیرد.

به‌نظر می‌رسد مرحله‌ی بعدی برای این کمپانی توسعه‌ی یک اپلیکیشن در بستر فیسبوک است که توجه شما را جلب کرده و توسط شما در حساب کاربری پذیرفته می‌شود. این اپلیکیشن با نفوذ به حساب کاربری شما به دریایی بی‌پایان اطلاعات شما دست خواهد یافت و درنتیجه این داده‌ها به کمک سیستم جمع‌آوری اطلاعات برای توسعه بازی‌ها یاری خواهد کرد تا شما نیز به‌ یکی از مخاطبان بازی‌های آتی این کمپانی تبدیل شوید. هرچند این اطلاعات آنچنان حساس نیست تا گویای جزئیات زندگی کاربران باشد، اما به‌هر حال اطلاعاتی در مورد الگوی زندگی مجازی شما ارائه می‌دهد.

براساس اصول موجود درباره‌ی سیاست‌های حفظ حریم شخصی، داده‌های قابل تشخیص در مورد کاربران کاملاً حفاظت می‌شوند، اما سایر داده‌های موجود که نمی‌توان از روی آن کاربران را تشخیص داد، برای استفاده به مقاصد تبلیغاتی یا سایر موارد دردسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. زاکربرگ، بنیان‌گذار فیسبوک با درک ارزش داده‌های موجود در حساب‌های کاربری شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک، پا را فراتر نهاده و اعلام کرد که ورای اخبار و اطلاعات منتشر شده در فیسبوک و شبکه‌های اجتماعی، مکالمات و در واقع مراودات میان کاربران نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. هرچند زاکربرگ هدف از این کار را تسهیل امر برقراری ارتباط در میان کاربران نام برده، اما یقیناً این اقدامات در جهت بهره‌برداری هرچه بیشتر از داده‌های موجود و رد و بدل شده میان کاربران و کسب درآمد از آن‌ها است. از این‌رو می‌توان دلیل پرداخت 19 میلیارد دلار بابت تصاحب WhatsApp را منطقی عنوان کرد. مطمئناً پرداخت 38 دلار به ازای هرکاربر برای تصاحب WhatsApp ارزشی بالاتر از مبلغ پرداخت شده دارد که فیسبوک به اقدام به آن کرده است.

یکی دیگر از نکات جالب در مورد Pinterest است که درصدد نمایش نتایج صحیح‌تری در مواقعی است که کاربران در میان تصاویر به جستجو می‌پردازند. این سرویس با ذخیره‌ی داده‌های مربوط به تصاویر مورد علاقه‌ی شما در زمان گشت‌و‌گذار در این سرویس، سعی در نمایش تصاویر بهتری مطابق با علایق شما در زمان جستجو دارد. براساس اطلاعات کسب شده، Pinterest با عنایت به نتایج موتورهای جستجو در مورد تصاویر و بررسی صحت آن‌ها، در پی آن است تا با توجه به علایق کاربران در زمان گشت‌و‌گذار در Pinterest، نتایج بهینه‌تری را نمایش دهد. برای مثال Pinterest قادر است تا از روی تصاویر مورد علاقه‌ی شما، مکان مورد نظر برای سپری کردن تعطیلات آتی کاربر را پیش بینی کند.

شاید بسیاری از کاربران پس از درک این موضوع حس نامناسبی نسبت به اینترنت داشته باشند و با گشت‌و‌گذار در فضای وب احساس ناامنی کنند، هرچند رفته رفته الگوریتم‌های پردازش این اطلاعات نیز پیشرفته‌تر می‌شوند. اصلی‌ترین هدف از پردازش این اطلاعات برای اهداف تجاری و کسب درآمد است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات