با ده تله کابین برتر جهان آشنا شویم

دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰
مطالعه 8 دقیقه
شاید برای عده‌ای چیزی که حتی از یک منظره مهیج جذاب‌تر است سوار شدن به تله کابین و مشاهده همان مناظر از زاویه‌ای متفاوت باشد، مخصوصا زمانی که کابین به آهستگی حرکت کرده و امکان مشاهده مناظر و چشم اندازهای دور و اطراف را به خوبی برای مسافران فراهم می‌کند. به علاوه در کنار این مزایا سوار شدن به تله کابین راهی سریع‌تر و البته میانبری مناسب برای رسیدن به قله کوه و مناطق مرتفع اطراف است. جدا از این مزایا تله‌کابین‌ها در کنار دیگر عوامل به موفقیت صنعت توریسم برخی کشورها کمک شایانی کرده و حتی در برخی نقاط آنها خود به تنهایی به عامل جذابیت برای گردشگران مبدل شده‌اند. در ادامه شما را با تعدادی از تله کابین‌های برتر جهان آشنا می‌کنیم. امیدوارم از مطالعه این مطلب نیز لذت ببرید.
تبلیغات

تراموای هوایی ناحیه پالم اسپرینگ (Palm Spring)، کالیفرنیا، ایالات متحده

palm-springs-LncNuvue

نکته اول اینکه این تله کابین بزرگ‌ترین تله کابین گردان جهان است که در سال 1963 ساخته شد. از جمله مناظر دیدنی که در طی این سواری به رویت مسافران تله کابین می‌رسد چشم‌اندازهایی زیبا از کوه‌های سانتا رزا و سنت جاسینتو است. به علاوه شاهد مناظری دیدنی از شهرهای کویری در دوردست‌ها و همچنین منطقه کوهستانی از فراز 4 کیلومتری دره چینو(Chino) هستند. این کابین‌های کروی شکل در طول این مسیر دو چرخش کامل انجام داده و در نتیجه مسافران بدون هیچ زحمتی از دیدی 360 درجه بهره‌مند می‌گردند. پس عمده دلیل برای سفر در این مسیر لذت بردن از مناظر بدیع و دیدنی است که به نوعی گشت و گذار در مناطق کوهستانی هم به حساب می‌آید.

تله کابین گرنوبل (Grenoble)، باستیل، فرانسه

grenoble-Nicolas-Bohere-740x493

این تله کابین که به نام بابلز(Bubbles) هم نامیده می‌شود، مسافران و بازدید کنندگان را به سفری تماشایی از قلعه و استحکامات باستیل که در 1934 ایجاد شده‌اند می‌برد. این راهی سریع و آسان برای رسیدن به این مکان معروف ودیدنی است به طوری که خود این تله کابین به اندازه این مکان تاریخی به شهرت رسیده است. سالانه بیش از 600.000 هزار توریست از این قلعه دیدن کرده و البته در کنار آن از مناظر دیدنی و زیبای ناحیه گرنوبل هم تمجید می‌کنند.

کوهستان Table، کیپ تاون (Cape Town)، آفریقای جنوبی

cape-town-740x594

یکی از جاذبه‌های برتر گردشگری شهر کیپ تاون این تله کابین است که مسافرانش را تا ارتفاع 1067 متری جابجا می‌کند. سالانه در حدود 800.000 هزار نفر در این مسیر تردد کرده و از این تله کابین استفاده می‌کنند. نقطه شروع حرکت این تله کابین از ارتفاع 302 متری بوده و ایستگاه نهایی در ارتفاع 1.067 متری واقع شده است. از قسمت‌های مرتفع و قله این کوهستان می‌توان مناظری زیبا و دیدنی از شهر کیپ تاون و نواحی اطراف را مشاهده کرد. به علاوه، کف چرخان و ابتکاری این کابین‌ها دیدی 360 درجه و فوق‌العاده مهیج و سرگرم کننده را برای مسافران مهیا می‌کند.

مسیر هوایی جنتینگ (Genting)، مالزی

malaysia2-740x517

سرعت این تله کابین حقیقتا بالا است چرا که مسافتی معادلی 3.38 کیلومتر را تنها در 15 دقیقه می‌پیماید. این مسیر از این قابلیت برخوردار است که حدود 2000 مسافر را در هر ساعت جابجا کند. مناظر اطراف و ارتفاعاتی که از کابین‌ها قابل مشاهده هستند بیننده را واقعا مسحور و هیپنوتیزم می‌کنند. ارتفاعات جنتینگ که تنها 51 کیلومتر از کوالالامپور فاصله دارد، جایی است بسیار مهیج و سرگرم کننده و دارای استراحت‌گاه‌هایی است که امکانات رفاهی خاص خود را دارند که از آن جمله می‌توان پارک تفریحی، فروشگاه، کازینو، رستوران و باشگاه را نام برد.

گونگ پینگ (Ngong Ping)، جزیره لانتائو ( Lantau)، هنگ‌کنگ

hong-kong-Denise-van-Rijswijk-740x489

این تله کابین 5.7 کیلومتر امتداد داشته و در میان تپه‌ها و از روی دریا حرکت می‌کند. خط این تله کابین بسیار پر طرفدار و بالطبع بسیار شلوغ است از این رو کابین‌ها یکی بعد از دیگری حرکت می‌کنند. این سیستم قادر است 3.500 مسافر را در هر ساعت و در هر مسیر جابجا کند. این تله کابین در نزدیک جزیره لانتائو قرار گرفته که خود در نزد گردشگران بسیار معروف و محبوب بوده و در مرکز هنگ کنگ واقع شده است. از دیگر جاذبه‌های این نقطه صومعه و دیر «پو لین» (Po Lin) و معبد بودا (Tian Ten Buddha) است که به نام معبد «بودای بزرگ» هم شناخته می‌شود و هر دو در این جزیره قرار داشته و تحسین بینندگان را از درون کابین‌ها بر می‌انگیزاند. همچنین این تله کابین دارای دو سری کابین مجزا است که یکی معمولی و استاندارد بوده و دیگری «کابین کریستالی» نامیده می‌شود چرا که کف این کابین‌ها از شیشه ساخته شده و مناظر دیدنی زیر پای مسافران را به خوبی به نمایش می‌گذارد.

ریو دوژانیرو، برزیل

rio-Ygor-Oliveira-740x491

این تله کابین بر فراز کوهستان «کله قندی» (Sugarloaf) حرکت می‌کند. دیواره‌های شیشه‌ای کابین‌ها تصویر و چشم اندازی تمام قد از شهر ریو و «عیسی نجات بخش» مجسمه معروف و بزرگ آن را که روی کوه کورکووادو (Corcovado) قرار گرفته به نمایش می‌گذارند. این مناظر به ویژه در هنگام غروب خورشید بسیار دیدنی و تماشایی هستند. در مجموع مسیر این تله کابین فرصتی مناسب برای بازدید از شهر ریو را از زاویه‌ای کاملا متفاوت فراهم نموده و در ضمن مسافران را به بازدید از تپه‌های یکپارچه می‌برند.

گریندل‌والت- منلیشن (Grindelwald- Mannlichen)، سوئیس

swiss3-740x522

این تله کابین که در قلب کوه‌های آلپ قرار گرفته 6.071 متر امتداد داشته و از این لحاظ در جایگاه سوم طولانی‌ترین خطوط کابلی جهان قرار می‌گیرد. تله کابین گریندل‌والت شما را تا ارتفاع 2.343 متری کوه‌های منلیشن بالا می‌برد، جایی که مسیر و جایگاهی مناسب برای اسکی‌بازان و دوستداران پیاده روی است. عاشقان طبیعت نیز از بودن در این ناحیه و مشاهده مناظر باشکوه آن قطعا لذت خواهند برد. این تله کابین مسیر خود را از روستای گریندل‌والت آغاز می‌کند که بخشی از شهر برن است.

ماساده (Masada)، فلسطین اشغالی

masada2-740x500

ایستگاه این تله کابین در قسمت پایینی 257 متر پاینتر از سطح دریا قرار گرفته و در ایستگاه فوقانی آن 33 متر از سطح دریا بالاتر است که در نتیجه این تله کابین را جزء تله کابین‌های پست و کم ارتفاع جهان قرار می‌دهد. هر چند این مسیر به اندازه کافی ارتفاع دارد تا مسافران سری گردانده و منظره افق وسع بیابان «Judean» و دریای مرده (Dead Sea) را به نظاره بنشینند. ایستگاه پایانی این تله کابین خرابه‌های قلعه و استحکاماتی باستانی است. اصلی‌ترین جاذبه این نقطه نیز بیشتر از لحاظ تاریخی کرد می‌یابد.

Aiguille du Midi، بخش پلن پراز بریون (Plan Praz- Brevent)، فرانسه

chamonix-Daniel-Peckham-740x498

سفر این تله کابین در ارتفاع 1.999 متری و از ناحیه پلن پراز (Plan Praz) آغاز می‌شود جایی که گردشگاه‌های متعددی از جمله دریاچه کورنو (Cornu) و «Grand Balcon Sud» در انتظار بازدید کنندگان هستند، به علاوه اینجا ایستگاه‌هایی برای پاراگلایدر نیز دائر شده است. از اینجا واگن‌ها مسافران را به بریونت (Brevent) در ارتفاع 2.525 متری می‌برند و در همین جا است که منظره و چشم اندازی دیدنی از مون بلان هوش از سرشان می‌برد.

همچنین رستوران «Le Parnoramique» در این قسمت واقع شده که مناظری تمام نما از اطراف را به نمایش می‌گذارد. اینجا بهترین نقطه برای بازدید از کوه‌های اروپاست.

تیانمن شان (Tianmen Shan)، ژانگ‌جیاچیه، استان هونان، چین

china-Peter-Cheung-740x490-1

بهترین منظره را می‌توان از فراز کوهستان «دروازه بهشت» (Haven s Gate) داشت که در ارتفاع 1520 متری قرار گرفته است. برای رسیدن به این کوهستان یا باید 999 پله را بالا رفته در حالی که در طول مسیر هیچ سکویی برای استراحت یا توقف تعبیه نشده است، یا اینکه از این تله کابین استفاده کنید. تله کابین «تیانمن شان» طولانی‌ترین تله کابین سواری جهان را ارائه کرده و تا 1279 متر بالا می‌رود.

در طول مسیر سربالایی این تله کابین گاهی زاویه صعود (Climbing degrees) به 38 درجه می‌رسد در حالی که زاویه صعود استاندارد جهانی برای تله کابین‌ها 45 درجه است. در کنار این تله کابین و جذابیت‌های غیر قابل انکارش، پارک ملی کوهستانی تیانمن و محیط طبیعی و مناظر کوهستانی منطقه، جنبه‌ای تاثیر گذار به این منطقه بخشیده است. دهکده ژانگ‌جیاچیه تنها 8 کیلومتر از تله کابین فاصله داشته و اتوبوس‌ها به طور مرتب گردشگران را به این نقطه دیدنی منتقل می‌کنند. در کل سوار شدن به این تله کابین قطعا کمی رعب آور خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات