نوکیا در سال 2001 اولین تبلت خود را با نام M510 تولید کرده بود

دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
مطالعه 3 دقیقه
یقیناً اپل اولین کمپانی است که تبلت را به بازار معرفی کرده است و همگان این کمپانی را به‌عنوان بانی ورود چنین محصولاتی به بازار می‌شناسند، چراکه اپل این کار را به سرانجام رسانده است. هرچند کمپانی‌های دیگری نیز فعالیت‌هایی را در این زمینه به انجام رسانده‌اند. از جمله‌ی آن می‌توان به نوکیا اشاره کرد که 13 سال پیش، دقیقاُ همزمان با حکمرانیش بر صنعت تلفن‌های‌همراه سودای تولید تبلت را از سر گذرانده و حتی نمونه‌ای را نیز به تولید رسانده بوده است.
تبلیغات

این پروژه پس از تولید 1,000 دستگاه از این تبلت در آخرین لحظات از خط تولید حذف شده و نوکیا از تولید و عرضه‌ی آن به بازار منصرف شده است. از این‌رو نوکیا M510 Web Tablet هیچ‌گاه به‌دست دوست‌داران و علاقمندان به تبلت‌ها نرسیده است.

مصرف‌کنندگان تلفن‌های همراه نوکیا و خانواده‌ها بازار هدف این تبلت بوده است. Esko Yliruusi عضو تیمی بوده که این تبلت را طراحی و تولید کرده است. وی مسئولیت آزمایش قابلیت‌های ارتباطی این تبلت را بر عهده داشته است. وی پس از توقف پروژه در آگوست سال 2001 میلادی نوکیا را ترک کرده است.

وب‌تبلت نوکیا در زمان خود به‌همراه آخرین فناوری‌ها و قابلیت‌های ممکن تولید شده بود. نوکیا این محصول را مبتنی بر اولین توزیع‌های سیمبین با نام Epoc توسعه داده است. این تبلت از اپلیکیشن اختصاصی برای ایمیل، تقویم، مرکز اعلانیه‌ها با نام Noticeboard و مرورگر اُپرا برای گشت و گذار بهره‌مند بوده است.

صفحه‌ی نمایش این تبلت قابلیت تعامل از طریق لمس با انگشتان و همچنین قلم استایلوس را نیز دارا بوده. در طرفین صفحه‌ی نمایش نیز کلیدهای عملیاتی با کاربردهای مختلف قرار گرفته‌اند. صفحه‌ی نمایش این تبلت 10 اینچ بوده و دارای رزولوشن 800 در 600 و از نوع ال‌سی‌دی است. باتری تعبیه شده در این تبلت انرژی مورد نیاز برای استفاده از تبلت برای 4 ساعت را فراهم کرده که در زمان خودش بسیار عالی بوده است. وب‌تبلت نوکیا وزنی بالغ بر دو کیلو داشته است.

NokiaM510Int2

نوکیا در وب‌تبلت از پورت USB، PS/2 و جک 3.5 میلی‌متری برای هدفون بهره می‌برده. همچنین استاندارد 802.11b برای ارتباط بی‌سیم در این تبلت پیش‌بینی شده بوده که امکان برقراری ارتباط و تبادل داده با سرعتی معادل 11 مگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کرده است. این تبلت برای استفاده‌ی بهتر روی میز نیز دارای پایه‌ای است که با استفاده از آن می‌توان براحتی از تبلت روی سطوح صاف بهره گرفت. نوکیا با به انجام رساندن یک تحقیق به این نتیجه رسیده که این محصول با عرضه به بازار خواهانی نداشته و از این‌رو از تولید این تبلت منصرف شده است.

NokiaM510Int1

بخش بزرگی از این تبلت‌ها از بین رفته‌اند، اما در حدود ۱۳۰ دستگاه هنوز باقی مانده. نوکیا در زمینه ی تولید تبلت‌ها تا سال 2005 فعالیت دیگری را به انجام نرساند تا اینکه نوکیا 770 را در سال 2005 تولید کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات