با زنان قدرتمند عرصه فناوری آشنا شوید

یک‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴
مطالعه 9 دقیقه
این خانم‌های برجسته موفق شدند بخشی از پست‌های مدیریتی مهم را در برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های عرصه فناوری از آن خود کنند.
تبلیغات

ما پیرامون تلاش‌های بی‌شماری که برای رفع تبعیض‌های جنسیتی بویژه در کشورهای جهان سوم صورت گرفته مطالب بسیاری شنیده‌ایم اما واقعیت این است که این مسئله در همه جای جهان رخ می‌دهد و نمی‌توان انگشت روی نقطه خاصی گذاشت، حتی در کشورهای پیشرفته و ثروتمند جهان نیز با درجاتی پایین‌تر شاهد وقوع همین بی‌عدالتی‌ها هستیم. زنان عرصه تکنولوژی در این زمینه گام‌های بلندی برداشته و فاصله چندانی با مردان این حوزه ندارند و به نوعی ساختارهای غیرمنصفانه جنسیتی را شکسته‌اند.

ایمی هود (Amy Hood)

1-Amy-Wood

ایمی هود در حال حاضر به عنوان مدیر بخش مالی در شرکت مایکروسافت مشغول به کار است و این پست را در ژوئن 2013 از پیتر کلین (Peter Klein) تحویل گرفت. در سال 2001 ایمی به بخش تجاری شرکت پیوست جایی که او موفق شد راه کارهای مالی خود را به بهترین شکل پیاده کند.

او یکی از تصمیم گیرند‌گان اصلی شرکت برای خرید اسکایپ و شبکه اجتماعی "Yammer"بود. ایمی هود مدرک لیسانس خود در زمینه اقتصاد در سال 1994 از دانشگاه دوک دریافت کرده و همچنین دارای مدرک مدیریت ارشد کسب و کار یا همان "MBA" از دانشگاه هاروارد است. بر اساس رتبه بندی مجله فوربس این خانم بر جایگاه شصت و سومین زن قدرتمند جهان تکیه زده و یکی از قدرتمندترین زنان عرصه فناوری به شمار می‌رود.

پادماشری واریر (Padmasree Warrior)

2-Padmasree-Warrior

پادماشری در حال حاضر مدیر بخش فناوری و استراتژی‌های دستگاه‌های سیسکو (Cisco) است، شرکتی آمریکایی که در سن‌خوزه در کالیفرنیا پا گرفته است. سیسکو بیشتر به عنوان تولید و توزیع کننده خدمات و تجهیزات شبکه به شهرت رسیده است.

این خانم پیش از این همین سمت‌ها را در صنایع موتورولا بر عهده داشت. او یکی از معدود زنانی است که در سال 1984 به این شرکت پیوستند. او همچنین به عنوان یکی از زنان تاثیرگذار در کشور هند از سوی تایمز اقتصادی انتخاب شده است. او جزء معدود زنان هندی است که جایگاه 57 قدرتمندترین زنان جهان را از آن خود کرده است.

شر وانگ (Cher Wang)

3-Cher-Wang

خانم تاجر تایلندی چر وانگ، جزء موسسان و مدیران شرکت HTC است. HTC یک تولید کننده تایوانی تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ است، شرکتی که بنا به نظر مجله اقتصادی "Business Week s" سریع‌ترین نرخ رشد و توسعه را به عنوان بنگاهی اقتصادی در میان 100 فناوری برتر داشته است.

این شرکت دفاتری در بولیوی و واشینگتن دارد، همچنین یک اداره طراحی نرم افزار در سیاتل داشته و نیز دارای یک مرکز تحقیقات و توسعه در دورهام در کارولینای شمالی است. وانگ همچنین به عنوان فردی خیر هم شناخته می‌شود، فعالیت‌های بشر دوستانه او شامل اهدای بیش از 20 میلیون دلار برای توسعه تعلیم و تربیت در سال 2011 می‌گردد.

ملکه دنیای بی‌سیم از یکی از ثروتمندترین خانواده‌های تایوان پا گرفته است. چر و همسرش ون چی چن (Wen Chi Chen) دارای شبکه‌ای هستند که بیش از 8 میلیارد دلار ارزش داشته و در حال حاضر به عنوان زوجی موفق و ثروتمند در کشورشان تایوان شناخته می‌شوند. خانم وانگ جایگاه 46 فهرست زنان قدرتمند فوربس را در اختیار دارد.

ماریسا میر (Marissa Mayer)

4-Marisa-Mayer

ماریسا میر در حال حاضر به عنوان مسئول و مدیر عامل یاهو مشغول به کار است. او پیش از این و در سال 1999 همین سمت‌ها را در گوگل برعهده داشت. ماریسا میر بیش از ده سال در گوگل مشغول به کار بود، گوگلی که در آن زمان هنوز به غول دنیای اینترنت تبدیل نشده بود.

در جولای 2012 ماریسا گوگل را به مقصد یاهو ترک کرد. پس از آن برای نخستین بار در جولای 2013 یاهو ترافیک شبکه‌ای سنگین را با 196.6 میلیون بازدید ماهانه تجربه کرد که با ترافیک 192.3 میلیونی گوگل قابل رقابت بود. میر همچنین برای بهبود سرویس ایمیل یاهو، صفحه گزارش آب و هوا، ورزش و همچنین اخبار سایت نیز دست به کار شد. با نگاهی به گذشته او می‌توان گفت این خانم جزء قدرتمندترین زنان عرصه تکنولوژی بوده و اکنون با افتخار جایگاه 23 فوربس را از آن خود نموده است.

سوزان ووژیچکی (Susan Wojcicki)

5-Susan-Wojcicki

سوزان ووژیچکی اکنون مدیر ارشد یوتیوب است اما او پیش از این به عنوان سرپرست بخش مدیریت و مهندسی محصول در شرکت گوگل مشغول به کار بود. او در افزایش قیمت سهام شرکت در سال 2012 مشارکت داشته و نقشی اصلی در خلق موتور جستجوی چند میلیارد دلاری گوگل ایفا نموده است. در سال 1998 و زمانی که گوگل در حال پایه ریزی و توسعه توسط لری پیج و سرگئی برین بود، گاراژ منزل خانم ووژیچکی اولین دفتر این شرکت به حساب می‌آمد. سوزان ووژیچکی اکنون در جایگاه سی‌ام قدرتمندترین زنان جهان به انتخاب فوربس قرار دارد.

سفرا کاتز (Safra Catz)

6-Safra-Catz

سفرا کاتز خانم تاجر موفق آمریکایی است که در فلسطین اشغالی متولد شده و هم اکنون به عنوان مدیر مالی در اوراکل (Oracle) مشغول به کار است. کاتز در سال 1999 و در سمت مدیر اجرایی به استخدام شرکت اوراکل درآمد. این شرکت به عنوان یک توسعه دهنده و سرمایه گذار در زمینه محصولات نرم افزاری و سیستم‌های سخت افزاری کامپیوتر به شهرت رسیده است.

اوراکل بویژه در زمینه سامانه مدیریت پایگاه داده‌ها، طرح ریزی منابع سازمانی، مدیریت ارتباط با مشتری و نرم افزار مدیریت چرخه تامین مشغول به فعالیت است. در سن 52 سالگی خانم کاتز به عنوان یکی از زنان قدرتمند جهان در جایگاه 23 و درست بعد از خانم نانسی پلوسی (از اعضای حزب دمکرات و رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا) قرار گرفته است.

مگ ویتمن (Meg Whitman)

7-Meg-Whitman

مارگارت (مگ) ویتمن زنی است خود ساخته که به عنوان مدیر ارشد اجرایی در یکی از بزرگ‌ترین کارخانجات تولید و همچنین فروش لوازم جانبی کامپیوتر یعنی شرکت هیولت- پاکارد(Hewlett- Pakard) یا همان HP مشغول به کار است. او در ژانویه سال 2011 به HP پیوست و تنها هشت ماه بعد سمت مدیریت را از آن خود کرد. همچنین در گذشته مدیریت eBay" "از سال 1998 تا 2008 نیز برعهده مگ ویتمن بوده است.

مگ ویتمن در دهه 1990 به عنوان مدیر اجرایی در شرکت‌های معروف و معتبری به کار اشتغال داشت که از آن جمله می‌توان به کمپانی معروف فیلم‌سازی هالیوود یعنی دریم ورکز (DreamWorks)، شرکت معروف وثروتمند چند ملیتی Procter & Gamble و شرکت معروف در زمینه تولید اسباب بازی یعنی Hasbro اشاره کرد. او همچنین در دهه 1980 سکان تصمیم گیری‌های استراتژیک شرکت والت دیزنی را در دست داشت.

مگ ویتمن همچنین به عالم سیاست نیز دلبستگی داشته و در سال 2010 نامزد پست فرمانداری ایالت کالیفرنیا بود، همچنین در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 آمریکا حمایت از کمپین انتخاباتی نامزد حزب جمهوری خواه، میت رامنی را بر عهده گرفت. ویتمن تاجری موفق و استعدادی درخشان است که رتبه 15 فهرست فوربس را از آن خود کرده در حالی که بیانسه در این فهرست جایگاه هفدهم را به دست آورده است.

ارسولا برنز (Ursula Burns)

8-Ursula-Burns

ارسولا برنز هم اکنون به عنوان مدیر عامل شرکت زیراکس (Xerox) مشغول به فعالیت است. او اولین زن آمریکایی- آفریقایی تبار است که توانسته به مدیریت یک شرکت دست یابد. داستان این خانم از سال 1980 آغاز می‌شود زمانی که در یک دوره کارآموزی تابستانی مشغول به کار بود که فرصت شغلی مناسب در این شرکت برای او مهیا شد.

ارسولا در ابتدا از درجات پایین کار خود را شروع کرد اما مدارج ترقی را با موفقیت پشت سر نهاده و به پست‌های مهمی دست یافت. زیراکس عموما به عنوان یک شرکت فعال در زمینه کپی عکس، چاپ دیجیتال و سیستم‌های چند منظوره شناخته می‌شود. این روزها اما زیراکس همچنین به عنوان یک سرویس دهنده اطلاعاتی، تصویر سازی دیجیتال، خدمات IT و خدمات مشاوره نیز مشغول به فعالیت است. در فهرست فوربس خانم برنز جایگاه 14 را به دست آورده و درست بعد از مجری معروف و محبوب اپرا وینفری قرار گرفته است.

ویرجینیا رامتی (Virginia Rometty)

9-Virginia-Rommetty

ویرجینیا رامتی که با نام جینی رامتی هم شناخته می‌شود اولین زنی است که بر صندلی مدیریت IBM تکیه زده است. ویرجینیا دارای مدرک کارشناسی در زمینه مهندسی برق و علوم رایانه از دانشگاه نورث‌وسترن (Northwestern) است، او پیش از این در سمت‌های مختلفی در این شرکت مشغول به کار بوده که از آن جمله می‌توان به معاون مدیر عامل، رئیس بخش فروش، بازاریابی و استراتژی‌های این شکرت اشاره کرد. پیش از آنکه در سال 1924 نام IBM برای این شرکت انتخاب شود با نام شرکت "محاسبه، جدول بندی و ضبط" آغاز به کار کرد.

شرکت IBM شرکت آمریکایی و معتبری است که در زمینه نرم افزار، سخت افزار، خدمات IT ، زیرساخت، میزبانی وب، فناوری نانو و مشاوره مشغول به کار است. در فهرست برترین‌های فوربس خانم رامتی در جایگاه دوازدهم و درست بعد از رئیس جمهور کره جئون هائه پارک (Geun Hye Park) ، قرار گرفته است.

شریل سندبرگ (Sheryl Sandberg)

10-Sheryl-Sandberg

شریل سندبرگ مدیر ارشد عملیاتی شبکه معروف اجتماعی یعنی فیسبوک، تاجری موفق و کارآفرینی زبده است. شریل اولین زنی است که در سال 2012 به عنوان مدیر در فیسبوک انتخاب شد. او پیش از این به عنوان مسئول در بخش فروش آنلاین در شرکت گوگل مشغول به کار بود، همچنین مدتی در سمت مدیریت در وزارت خزانه داری آمریکا فعالیت می‌کرد.

در ماه مارس 2013 او کتاب خود با نام «زنان و اراده آنها برای موفق شدن» را ارائه کرد که خیلی زود در فهرست کتاب‌های پرفروش آمریکا قرار گرفته و نزدیک به 150.000 نسخه از آن به فروش رسید. این خانم پس از هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا در رتبه پنجم در میان 100 زن قدرتمند جهان قرار گرفته است.

نظرات خود را درباره نقش زنان در پیشرفت علم و فناوری با ما در میان بگذارید. آیا در کشور ما نیز زنان توانسته‌اند در حوزه‌های نوینی چون فناوری اطلاعات و علوم کامپیوتر پیشرفت کنند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات