گزارش عملکرد مالی مایکروسافت در سه ماهه اول ۲۰۱۴: سود ۶.۹۷ میلیارد دلار از درآمد ۲۰.۴ میلیارد دلار

جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶
مطالعه 2 دقیقه
بعدازظهر روز گذشته، مایکروسافت گزارش مربوط به عملکرد مالی این شرکت در سه ماه سوم سال مالی ۲۰۱۴ که معادل سه ماهه اول سال ۲۰۱۴ میلادی است را منتشر کرد. درآمد کلی مایکروسافت در این فصل ۱ درصد کاهش یافته تا به رقم ۲۰.۴ میلیارد دلار برسد اما این شرکت همچنان استوار و پایدار در مسیر درست گام بر می‌دارد.
تبلیغات

درآمد مایکروسافت در سه ماهه اول سال ۲۰۱۴ برابر ۲۰.۴۰۳ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با درآمد ۲۰.۴۸۹ میلیارد دلاری این کمپانی در همین فاصله زمانی در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۱ درصد کاهش یافته است. سود عملیاتی یا غیرخالص این شرکت در فصل آغازین ۲۰۱۴ برابر ۶.۹۷۴ میلیارد دلار اعلام شده که در مقایسه با سود ۷.۶۱۲ میلیارد دلاری این شرکت در سال گذشته، کاهش ۸ درصدی را شاهد بوده است.

Microsoft Q3 2014 Financial Results (GAAP)

 

Q1'2014

Q4'2013

Q1'2013

درآمد

$20.403B

$24.519B

$20.489B

سود عملیاتی

$6.974B

$7.969B

$7.612B

حاشیه سود

70.8%

66.2%

76.6%

درآمد بخش ابزارها شامل فروش ویندوز به تولیدکنندگان سخت‌افزاری حدود ۴ درصد رشد داشته است. که نشان دهنده بازنشسته شدن ویندوز XP و موفقیت نسبی مایکروسافت برای تشویق کاربران به ارتقاء سیستم‌عامل به ویندوز ۸ است.

مایکروسافت همچنان آمار دقیقی از فروش سرفیس ارایه نمی‌کند

در بخش سخت‌افزار نیز مایکروسافت خوب عمل کرده و درآمد بخش ایکس‌باکس این شرکت رشد ۴۱ درصدی را شاهد بوده است. در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی ۱.۲میلیون دستگاه کنسول بازی ایکس‌باکس وان و ۸۰۰ هزار دستگاه ایکس‌باکس ۳۶۰ به فروش رسیده است. فروش تبلت سرفیس این شرکت نیز تا ۵۰ درصد رشد داشته است و درآمد این بخش نیز از مرز ۵۰۰ میلیون دلار گذشته است. البته مایکروسافت همچنان از اعلام دقیق میزان فروش تبلت‌های سرفیس خودداری می‌کند و احتمالا دلیل آن نیز میزان فروش به مراتب پایین‌تر آن در مقایسه با رقبای اندرویدی و آیپد است.

هرچند درآمد مایکروسافت رشد قابل ملاحظه‌ای داشته، اما حاشیه سود این شرکت حدود ۳۴ درصد کاهش یافته است. که احتمالا دلیل اصلی آن تولید ایکس‌باکس وان و هزینه‌های مربوط به آن است.

در بخش آخر گزارش مایکروسافت به درآمد مجموعه سرویس‌های Office 365، موتورجستجوی Bing و شبکه Xbox Live اشاره شده است. این مجموعه ۱۸ درصد از درآمد مایکروسافت را شامل می‌شود. آفیس ۳۶۵ این شرکت حالا ۴.۴ میلیون کاربر اشتراکی دارد. درآمد موتور جستجوی بینگ ۳۸ درصد و شبکه ایکس‌باکس لایو حدود ۱۷ درصد افزایش یافته است.

بخش مرموز در گزارش سه ماهه ابتدای سال ۲۰۱۴ مایکروسافت مربوط به ویندوز فون است. فروش تلفن‌های لومیا نوکیا در فصل پیش با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبرو شده بود. هنوز نوکیا گزارش عملکرد مالی خود این فصل را اعلام نکرده است و از امروز نیز این کمپانی به صورت رسمی بخشی از مایکروسافت به شمار می‌رود. همچنین ممکن است که جریمه اتحادیه اروپا به دلیل انحصارطلبی مایکروسافت موجب کاهش سود این شرکت شده باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات