گزارش عملکرد مالی اپل در سه ماهه اول 2014: سود خالص 10.2 میلیارد دلاری ارمغان درآمد 45.6 میلیارد دلاری

پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
مطالعه 4 دقیقه
آخرین گزارش مالی اپل از سه‌ماهه‌ی اول سال‌ جاری میلادی شامل اعداد و ارقام رویایی برای میراث‌داران استیو جابز بود. اپل به‌واسطه‌ی فروش بالای آیفون نتیجه‌ فراتر از انتظارات تحلیل گران وال‌استریت را به‌دست آورده است.
تبلیغات

کمپانی اپل در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری میلادی موفق به فروش 6.3 میلیون دستگاه آیفون بیشتر در مقایسه با مدت مشابه سال پیش شده است. در حالی که فروش آیپدهای این کمپانی در مقایسه با سال پیش شاهد کاهشی 2 میلیون دستگاهی بوده است.

گزارش مالی اپل برای سه‌ماهه‌ی اول سال جاری میلادی حکایت از درآمدی 45.6 میلیارد دلاری دارد که سود خالص 10.2 میلیارد دلاری را برای اپل رقم زده است که برابر سودی 11.62 دلاری به ازای هر سهم است. این ارقام به مراتب بالاتر از درآمدهای این کمپانی در مدت مشابه سال گذشته است. کارشناسان پیش‌بینی سودی 10.19 دلاری را به ازای هر سهم در کنار درآمدی 43.5 میلیارد دلاری داشتند. ساعاتی پس از انتشار گزارش مالی اپل، ارزش هر سهم این کمپانی در بازارهای بورس به 564.47 دلار رسید که شاهد افزایشی 39.72 دلاری یا 7.57 درصدی بود.

AppleQ12014Int1

اما یکی از مهم‌ترین نکات در گزارش مالی اپل، حاشیه سود ناخالص است. درصد حاشیه سود ناخالص این کمپانی در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری 39.36 درصد بوده است که در مقایسه با 36.7 درصد رقم خورده در سه‌ماهه‌ی منتهی به سال 2014 و 37.5 درصد مدت مشابه سال پیش، افزایش یافته است. دو سال پیش اپل درصد حاشیه‌ی سود ناخالصی برابر 47.4 درصد را به ثبت رسانده بود که این میزان در فاصله‌ی یک سال به میزان ده درصد کاهش یافته است، حال شاهد افزایش این فاکتور در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری میلادی هستیم، هرچند هنوز با آمار ثبت شده در دو سال گذشته فاصله دارد.

در ادامه به تفکیک میزان فروش ابزار‌های این کمپانی را مشاهده می‌کنید:

  • فروش 44 میلیون دستگاه آیفون در مقابل 37.4 میلیون دستگاه در مدت مشابه سال گذشته
  • فروش 16 میلیون دستگاه آیپد در مقابل فروش 19.5 میلیون دستگاه آیپد در سال گذشته
  • فروش .14 میلیون دستگاه مک که در مقایسه فروش 3.9 میلیون دستگاه سال گذشته، افزایش یافته است.
  • فروش 2.76 میلیون دستگاه آیپاد
AppleQ12014Int2

یکی از نکات منفی موجود در گزارش مالی اپل، کاهش فروش آیپد‌های این کمپانی است. فروش تبلت‌های اپل در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال پیش در حدود 16 درصد کاهش داشته است. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده توسط فعالین بازار در وال‌استریت، پیش‌بینی فروش 20 تا 22 میلیون دستگاه به عمل آمده بود. لوکامائستری، مدیر مالی شرکت اپل، میزان کاهش فروش آیپدهای اپل را در یک مقایسه‌ی سال به سال در حدود ۳ درصد عنوان کرد که بخشی از آن را می‌توان در اثر ایجاد تغییرات در شبکه‌ی فروش عنوان کرد. تیم‌کوک نیز با مقایسه‌ی آمار فروش آیپدهای این کمپانی با سایر محصولات اپل، افق‌های روشنی را برای تبلت اپل پیش‌بینی کرد.

کوک در این مورد چنین اظهار نظر کرد:

ما در حدود 210 میلیون دستگاه آیپد به فروش رسانده‌ایم که هیچ‌کس پیش‌بینی فروش این تعداد تبلت را در این مدت نکرده بود. تعداد آیپدهای فروخته شده در مقایسه با آیفون‌های به فروش رفته در این مدت جالب توجه است، چراکه اپل دو برابر آیفون‌های به فروش رفته، آیپد فروخته است.
AppleQ12014Int3

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌روی آیپد، وظیفه محول شده به آن است. اپل این محصول را به عنوان جایگزینی با کامپیوترهای سنتی روانه بازار کرده است. این محصول در ابتدا با استقبال خوبی از جانب کاربران روبرو شد بطوریکه میزان فروش آن مک‌های اپل را پشت سر نهاد، اما رفته رفته از میزان فروش آیپدها کاسته شد. یکی از دلایل این کاهش که در گزارش IDC منتشر شده ست، اشباع بازار آمریکا است.

همچنین اپل اعلام کرد که بخشی از سهام موجود در بازار بورس را به ارزش 90 میلیارد دلار خریداری خواهد کرد. اپل سال گذشته خبر از خرید یک بسته‌ی سهام 60 میلیارد دلاری داده بود که امسال افزایش یافته است. همچنین این کمپانی برای تقسیم سهام خود برنامه‌ریزی کرده است. در دوم ماه ژوئن، هر یک از سهام‌داران با تقسیم هر سهم به هفت قسمت، از شش سهم بیشتر بهره‌مند خواهند شد. اپل پیش از این نیز در سال‌های 2005، 2000 و 1987 اقدام به تقسیم سهام کرده بود.

هرچند اپل اقداماتی در جهت جلب رضایت سهام‌داران به انجام رسانده است، اما کاهش فروش و رشد درآمد در کنار نبود محصولات جدید نگرانی‌هایی را برای سهام‌داران ایجاد کرده است.

یکی از بزرگ‌ترین امیدواری‌های سهام‌داران و کارشناسان فعال در وال‌استریت شکوفایی مجدد آمار و ارقام در اثر معرفی محصولات جدید، مخصوصا در حوزه‌ی گجت‌های پوشیدنی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات