محصول تحقیقاتی محققین دانشگاه میشیگان: ماده‌ی جدیدی که با تابش نور، اشکال مختلف به خود می‌گیرد

پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۶
مطالعه 2 دقیقه
محققین دانشگاه میشیگان ماده‌ی جدیدی ساخته‌اند که وقتی در معرض نور قرار می‌گیرد، شکل و ظاهر خود را عوض می‌کند. از این ماده می‌توان در تولید صفحه‌نمایش‌های که به خوبی تغییر شکل می‌دهند، استفاده کرد. کاربرد دیگر، علائم و نشانه‌هاست. تصور کنید تابلوهای راهنمایی و رانندگی با این ساختار تولید شوند؛ محصول جالبی خواهد بود. در ادامه‌ی مطلب با جزئیات بیشتر در مورد این ماده منتظرتان هستیم. با ما باشید.
تبلیغات

ماده‌ی ساخته شده شامل کریستال‌هایی می‌شود که در برابر امواج نور با طول موج مختلف، شکل و طرح آن به سرعت تغییر می‌کند. این روش به قالب خاصی نیاز ندارد و می‌توان اشکال را به راحتی ایجاد کرد. کریستال‌ها روی صفحه‌ای از مواد نیمه هادی معلق شده‌اند. صفحه از اکسید قلع ایریدیوم ساخته شده و شفاف است. از این ماده غالباً در صنعت صفحه‌نمایش‌ها و نمایشگرها استفاده می‌شود. خود کریستال‌ها از نظر شیمیایی ساختاری شبیه به رنگ‌های پلاستیک دارند. نور روی ماده‌ تابانده می‌شود و بارهای مثبت یا منفی ایجاد می‌گردد. بار الکتریکی عامل شکل‌گرفتن کریستال است.

محققین دانشگاه میشیگان برای به تصویر‌کشیدن این تکنولوژی جدید، تصمیم گرفته‌اند که حرف M (ابتدای نام دانشگاه میشیگان) را روی ماده‌ی شکل‌پذیر ایجاد کنند. کریستال‌ها به سرعت شکل مورد‌نظر را به خود گرفته‌اند و سپس به موقعیت اولیه خود باز می‌گردند. Michael Solomon می‌گوید ویژگی اصلی این ماده، قابلیت شکل‌پذیری مجدد آن است. اگر این ماده قادر به شکل‌گیری متناسب با محیط پیرامون باشد، می‌توان از آن برای استتار پویا استفاده کرد. وی از محققینی است که روی ماده‌ی جدید کار کرده و در پاسخ به این سؤال که آیا می‌شود از این ماده برای استتار استفاده کرد، می‌گوید چنین کاری را انجام نداده‌ایم؛ ولی به نظر ممکن است.

به نظر شما ممکن است این ماده در نمایشگرهای شکل‌پذیر آینده به کار گرفته شود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات