آیا می‌دانستید که اندروید توسط گوگل خلق نشده است؟

دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۲
مطالعه 2 دقیقه
اندروید به محبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایل دنیا بدل شده است. گوگل پلتفرمی را در اختیار دارد که شاید به باور برخی بهترین نباشد؛ اما بیشترین کاربر را دارد. تیتر این مطلب برای کاربران قدیمی و آن‌هایی که رویدادهای دنیای فناوری را از مدت‌ها قبل دنبال کرده‌اند، آشکار است؛ اما اگر شما جزء تازه واردهای این فضای جذاب هستید، احتمالاً برایتان جالب خواهد بود که اگر بدانید اندروید در حقیقت توسط گوگل ساخته نشده است.
تبلیغات

در واقع گوگل در سال ۲۰۰۵ و دو سال پس از تولد اندروید، این سیستم‌عامل را به تصرف خود درآورد. اندروید اولین بار در اکتبر سال ۲۰۰۳ رسماً معرفی شد و هدف اصلی آن ایجاد پلتفرمی یکپارچه برای دوربین‌های دیجیتال بود، نه تلفن‌های هوشمند.

این سیستم‌عامل در شروع کار تنها توسط تعداد کمی از مهندسین در حال توسعه بود. آن‌ها اندکی پس از عرضه این سیستم‌عامل متوجه شدند که بازار دوربین‌های هوشمند آنقدرها مناسب نیست و از این رو تلفن‌های هوشمند را هدف قرار دادند. اندی روبین در رأس تیم مدیریت اندروید قرار داشت و تا مدت‌ها پس از تصاحب این شرکت توسط گوگل نیز همچنان مدیر ارشد پلتفرم اندروید گوگل بود.

یک سال و نیم پس از انتشار اندروید،‌ تیم توسعه‌دهنده این سیستم‌عامل با مشکلات مالی شدیدی روبرو شد و از این رو سعی کردند تا سرمایه‌گذار برای پروژه خود جذب کنند. روبین ابتدا به سراغ سامسونگ رفت؛ اما کره‌ای‌ها به پروژه آن‌ها خندیدند. آن‌ها هیچ‌وقت تصورش را نیز نمی‌کردند که روزی اندروید آنقدر بزرگ شود که کل درآمد سامسونگ را تحت الشعاع خود گیرد. آن روز، روز شانس گوگل و اندروید نیز بود؛ چرا که رد درخواست روبین توسط سامسونگ باعث شد تا دو کمپانی اندروید و گوگل در سال ۲۰۰۵ یکدیگر را بیابند. شاید هیچ‌ شرکتی نمی‌توانست آنطور که گوگل به اندروید بها داد و بر روی آن سرمایه‌گذاری کرد، عمل کند و حالا گوگل به دلیل انتخاب صحیحی که در سال ۲۰۰۵ داشت، پلتفرمی را در اختیار دارد که مورد اقبال عمومی قرار گرفته و سود قابل ملاحظه‌ای را برای این شرکت به ارمغان آورده است.

اگر علاقمند هستید تا در باره اندروید بیشتر بدانید به مقاله مفصل زومیت با عنوان «تاریخچه اندروید» مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات