به نظر شما این گلوله‌ چه ویژگی خاصی دارد؟

یک‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تیر‌اندازان حرفه‌ای همواره می‌خواهند گلوله‌های آن‌ها سریع تر حرکت کند؛ ضمن اینکه نمی‌خواهند این سرعت بیشتر، به قیمت افزایش لگد‌زنی اسلحه تمام شود. یک اسلحه‌ساز ایتالیایی به نام CompBullet برای پاسخگویی به این نیاز تیر‌اندازان، دست به طراحی گلوله‌های خاصی زده که قادر به حرکت بسیار سریع‌تر از گلوله‌های معمولی است؛ ضمن اینکه میزان لگد‌زنی آن نیز کاهش پیدا کرده است. اما راز این افزایش سرعت بدون لگد‌زنی در چیست و از آن مهم‌تر چرا این گلوله‌ها سوراخ شده‌اند؟
تبلیغات

این گلوله‌ها که در کالیبر‌های مختلفی ساخته شده‌اند، از آلیاژ مس که البته سوراخ‌هایی در آن ایجاد شده است ساخته شده که این کار دلایل بسیاری داشته است. اول از همه اینکه هنگامی که اسلحه گلوله را شلیک می‌کند، این سوراخ‌ها به گاز پیشران این امکان را می‌دهند که از کناره‌های گلوله خارج شود که این خود باعث نرم‌کاری بین سطح گلوله و دیواره‌ی لوله‌ی اسلحه خواهد شد در نتیجه گلوله اصطکاک کمتری را تجربه خواهد کرد.

با خروج گلوله از دهانه‌ی اسلحه، این گازها به صورت متقارن از کناره‌های گلوله خارج می‌شوند که این موجب اثری می‌شود که به اصلاح به آن اثر " دافعه‌ی دهانه" گفته می‌شود. دافع دهانه یا شعله‌پوش ابزاری است که در انتهای لوله‌ی اسلحه قرار می‌گیرد تا هنگام خروج گلوله، گازهای خروجی را منحرف کرده و باعث کاهش لگد زنی اسلحه شود. سوراخ‌های قرارگرفته بر روی این گلوله نیز چنین نقشی را برای آن بازی می‌کنند.

compbullets-0

علاوه بر این گازهای خروجی از کناره‌های این گلوله قادرند اثر دیگری به نام اثر "شبه‌موشک" را نیز ایجاد کنند که این منجر به افزایش سرعت گلوله خواهد شد. در حقیقت در اینجا حضور یک سوراخ در زیر این گلوله باعث تمرکز گازهای خروجی در زیر گلوله -همچون یک موشک- و به گفته‌ی سازندگان، افزایش سرعت آن خواهد شد.

علاوه بر این‌ها شرکت سازنده ادعا می‌کند که میزان شعله و دود تولیدی این گلوله نیز کمتر خواهد بود؛ از همه‌ی اینها هم که بگذریم این حفره‌های حداقل می‌توانند وزن کلی گلوله را کمتر کنند که خود منجر به افزایش سرعت آن خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات