۵ قابلیت iOS که اپل معتقد است سامسونگ آن‌ها را بدون مجوز در محصولات خود بکار برده است

چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
مطالعه 5 دقیقه
همانطور که در زومیت خوانده‌اید، دور جدید دادگاه‌های اپل و سامسونگ از دوشنبه‌ی گذشته آغاز شده و موضوع اصلی این دادگاه‌ها سوء استفاده از پنج فناوری تحت پتنت اپل است که براساس ادعای این کمپانی توسط سامسونگ در شماری از ابزار‌های‌هوشمند این کمپانی کره‌ای از جمله‌ گلکسی S3 مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اما این پنج قابلیت کدام ویژگی‌ها هستند؟
تبلیغات

درصورتی که علاقمند به مطالعه‌ی جزئیات پتنت‌های مورد بحث باشید، لینک‌های پتنت‌های ثبت شده به تفیکیک قابلیت‌های مورد بحث قرار گرفته است که می‌توانید تمامی موارد ذکر شده و جزئیات آن‌ها را مطالعه کنید. در ادامه خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکات و جزئیات این ویژگی‌های را قرار داده‌ایم که کلیات اختلاف موجود در دور جدید دادگاه‌های رسیدگی به پرونده‌ی شکایت اپل از سامسونگ را روشن می‌کند.

پتنت شماره‌ی 5,946,647: سیستم شناسایی اصطلاحات خاص و لغات

این فناوری مربوط به ویژگی خاصی است که با استفاده از آن در iOS، این سیستم عامل قادر به شناسایی برخی از اصطلاحات و کلمات در قالب ایمیل‌ها، پیام‌های متنی و انواع متون موجود شده و آن‌ها را به شکل لینک نمایش می‌دهد. برای مثال این مورد را در نظر بگیرید که یکی از دوستان شما پیام متنی را برایتان ارسال کرده است که حاوی زمان قرار ملاقات شما است، iOS ‌با بهره‌گیری از این ویژگی، زمان مورد نظر را که به شکل 7-8pm است بصورت لینک نمایش می‌دهد و در صورت کلیک روی آن، از شما این سوال پرسیده می‌شود که آیا تمایل به ذخیره‌ی این زمان در قالب یک یادآور در تقویم را دارید؟

سیستم‌عامل اپل بصورت هوشمند قادر است تا مواردی چون نام روزها، اوقات روز همچون صبح، ظهر و شماری از لغات و اصطلاحات شناخته شده را از بدنه‌ی اصلی متن شناسایی نماید و امکان ذخیره‌ی آن را با استفاده از سایر ویژگی‌های کاربردی در اختیار کاربر قرار دهد.

AppSam1

پتنت شماره‌ی 6,847,959: اینترفیس گسترده برای جمع‌آوری نتایج جستجو از تمامی منابع

جستجوی کلی (Universal Search) بدین معنی است که زمانی که کاربر در نوار جستجوی آیفون یا آیپد یا یکی از ابزار‌های مجهز به iOS، کلماتی را وارد می‌کند، سیستم جستجو علاوه بر جستجوی در داخل سیستم، برای یافتن پاسخی حاوی این کلمه‌ی جستجو، منابع دیگری همچون فضای وب از قبیل ویکیپدیا، ایمیل‌ها و همچنین اپلیکیشن‌ها را نیز در لیست نتایج جستجو برای کاربر نمایش دهد.

AppSam2

پتنت شماره‌ی 7,761,414: همگام‌سازی اطلاعات بین ابزار‌ها و سیستم ذخیره‌ی ابری

این پتنت مربوط به همگام‌سازی اطلاعات بین یک اپلیکیشن و پایگاه‌داده‌ی مربوط به آن همزمان با استفاده از اپلیکیشن مربوطه توسط کاربر است. یعنی در این مورد اپلیکیشن در پشت پرده به همگام‌سازی اطلاعات می‌پردازد در حالی که کاربر نیز در حال استفاده از اپلیکیشن بدون اطلاع از روند همگام‌سازی است.

بدون شک همه‌ی کاربران روی این نکته اتفاق نظر دارند که همگام‌سازی اطلاعات بین ابزار‌های مختلف پیش از ایجاد iCloud توسط اپل وجود داشته است، اما این کمپانی با اضافه کردن برخی نکات به این فناوری، این مورد را نیز در پتنت خود اضافه کرده است.

AppSam3

پتنت شماره‌ی 8,046,721: باز کردن قفل ابزار‌هوشمند با قابلیت Slide to Unlock

این پتنت یکی از روشن‌ترین مفاهیمی است که در بین این ۵ پتنت مورد بحث قرار دارد. فناوری Slide to Unlock به‌همراه آیفون پای در دنیای ابزار‌های‌هوشمند گذارده است و به یک ویژگی جالب توجه تبدیل شده است. در صورتی که قفلی برای باز کردن تلفن‌هوشمند خود در نظر گرفته نباشید، احتمال دارد بر اثر لمس اشتباه در زمان قرار دادن تلفن‌هوشمند در جیب خود، منجر به برقراری مکالمات ناخواسته یا انجام کارهای دیگری شوید که در اینصورت ویژگی لمس صفحه و کشیدن به سمت خاصی (Slide to Unlock) بهترین گزینه برای ممانعت از وقوع چنین حوادثی است. این ویژگی با کوچکترین تاخیری و بدون نیاز به وارد کردن الگوی قفل یا رمزعبور، کاربر را به صفحه‌ی اصلی تلفن‌هوشمند منتقل می‌کند.

AppSam4

پتنت شماره‌ی 8,074,172: قابلیت پیش‌بینی کلمات وارد شده یا Auto Correct

نهایتا ویژگی auto-correct قرار دارد. این ویژگی نیز ساخته‌ی اپل نبوده و پیش از استفاده‌ی اپل از این قابلیت شاهد استفاده از آن در شماری از نرم‌افزار‌ها و به بیان بهتر در نرم‌افزارهای کاربردی بودیم. اما اپل با تسهیل روند استفاده از این فناوری و پخته نمودن آن، پتنتی را با این عنوان به نام خود به ثبت رسانده است. کاربران در صورت استفاده از iOS و در زمان وارد کردن حروف، درصورت پیشنهاد لغتی توسط سیستم‌عامل، این پیشنهاد داخل کادر وارد کردن متن نمایش داده شده و می‌توانند با فشاردن کلید Space لغت پیشنهاد داده شده را وارد نمایند که یک نوآوری در این زمینه بوده و مختص اپل است.

اما اندروید کمی متفاوت‌تر از iOS عمل می‌کند. در اندروید لغات پیشنهاد داده شده توسط سیستم‌عامل، در بالای کادر ورود متن نمایش داده می‌شود، اما شباهت اینجاست که برای انتخاب این لغت نیز باید همچنان کلید Space فشار داده شود.

AppSam5

یکی از نکات جالب توجه در این مورد، تعلق داشتن تنها یک مورد از پنج ویژگی فوق به سامسونگ است و چهار پتنت دیگر در سیستم‌عامل اندروید وجود دارند، از این‌رو برخی از گمانه‌زنی‌ها هدف اپل از این شکایات را باز کردن پای گوگل به این دادگاه‌ها عنوان کرده‌اند.

سامسونگ نیز در جریان دادگاه این مساله را دستاویز دفاعیات خود قرار داده و با فراخواندن متخصصان توسعه‌ی اندرود ازجمله اندی‌روبین، سعی در نشان دادن این مساله دارد که دخالتی در روند توسعه‌ی اندروید نداشته و این ویژگی‌های همراه با اندروید به اکوسیستم سامسونگ و ابزار‌های هوشمند این کمپانی راه یافته است.

اما سرانجام این ماجرا چه خواهد شد؟ آیا اپل درصدد ممنوعیت فروش محصولات تک‌تک تولیدکنندگان اندروید است یا هدف اصلی آن انتقام‌گیری از گوگل است؟ باید به انتظار پایان سلسله داستان‌های دادگاه‌های اپل و سامسونگ باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات