استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی به صورتی مؤثر هزینه‌های انتقال خون را کاهش می‌دهند

یک‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در طول عمل جراحی، بیمار عمدتاً خون زیادی از دست می‌دهد. همان خونی که اگر بتوان از عدم آلودگیش اطمینان حاصل کرد، می‌تواند مجدداً به بدن بیمار بازگردانده شود. ماشین انتقال‌خون خودکار «Brightwake Hemosep» قادر است این کار را به بهترین صورت انجام دهد و البته کاملاً واضح است که هزینه‌های اولیه تولید آن نیز با استفاده از چاپگرهای سه بعدی تا 96 درصد کاهش خواهند یافت.
تبلیغات

در اصل Hemosep نخستین بار در سال 2012 روانه بازار شد. این دستگاه، خونی که در طول عمل جراحی از بدن بیمار خارج می‌شود را جمع‌آوری کرده و سپس با کمک یک همزن مکانیکی که جلوی لخته‌شدن آن را می‌گیرد، تغلیظ و پالایش کرده و به محض آماده‌شدن، توسط تزریق داخل وریدی، مجدداً این خون را به بدن بیمار باز می‌گرداند.

brightwave-hemosep-3d-printed-1

استفاده و بازیافت خون بیمار در طول اعمال جراحی فواید زیادی دارد که در اینجا به پاره‌ای از آنها اشاره می‌کنیم. شاید مهم‌ترین اثر آن کاهش نیاز به خون اهدائی است؛ خونی که اغلب منابع محدودی داشته و جایگزینی آن نیز سخت است. همچنین این کار ریسک عوارض ناسازگاری‌های نهفته‌ای که ممکن است در قبال دریافت خون در بیمار ایجاد شوند را تا حد زیادی کاهش خواهد داد؛ عوارضی همچون آلودگی یا پس‌زده شدن توسط سیستم ایمنی بدن بیمار.

این روش همچنین ایمن و ارزان بوده و تجهیزات مورد نیاز آن نیز از هزینه کمتری برخورداند. به طور مشخص این روش برای کودکان که در مقایسه با بزرگسالان عوارض شدیدتری نشان می‌دهند، بسیار سالم بوده و از ریسک خطر کمتری برخوردار است.

اخیرا سازنده چاپگرهای سه بعدی «Stratasys» توضیح داده که چگونه شرکت «Brightwake» (شرکت تحقیقاتی و مهندسی که در زمینه تولید و توسعه محصولات مختلف فعال بوده و در سال 1979 در شهر ناتینگهام انگلستان تأسیس شد) موفق شده به شکلی مؤثر هزینه‌های تولید دستگاه انتقال و تزریق خون «Hemosep» را کاهش داده و در این زمینه به پیشرفت‌های چشمگیری نائل شود. هر ماشین انتقال خون خود به تنهایی شامل قطعات بسیاری است که طراحی و ساخت آنها هفته‌ها به طول خواهد انجامید و در ضمن هزینه‌ای گزاف خواهند داشت؛ ولی به لطف استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی می‌توان در هزینه و زمان ساخت این قطعات به شکلی گسترده صرفه‌جویی کرد.

برای تولید این محصول Brightwake از چاپگر سه بعدی 1200es شرکت «Stratasys» استفاده کرده تا هم تولید قطعات را تسهیل نموده و هم روند تکرار تولید آنها را سرعت ببخشد. استیو کاتن مسئول بخش تحقیقاتی شرکت در این زمینه توضیح می‌دهد که چاپگرها دقتی بالا داشته و می‌توانند قطعاتی با کیفیت بالا تولید کنند که  مخصوصاً برای تولید قطعات، لوازم و دستگاه‌های پزشکی بسیار کارآمد و ایده‌آل به شمار می‌روند.

کاتن می‌گوید:

در گذشته ما مجبور بودیم تا این قطعات را به صورت خارجی تولید کنیم که برای تکمیل هر قطعه حدود 3 هفته زمان مورد نیاز بود. اما اکنون چاپگر سه بعدی در سطوحی بالا همین کار را انجام می‌دهد و همین امر باعث کاهش هزینه‌ها در حدی قابل توجه شده و باعث گشته به ازاء هر مدل تولید شده با این چاپگرها، 1.000 پوند صرفه جویی شود.
brightwave-hemosep-3d-printed-2

اولین بیماری که از منافع ارائه شده توسط این ماشین بهره‌ برد خانمی 50 ساله به نام جولی پنویر(JuliePenoyer) است که سال‌ها با مشکلات قلبی دست به گریبان بود. پنویر به دلیل اعتقادات خاص مذهبی‌اش حاضر به قبول خون اهدائی نبود. اما ماشین انتقال و تزریق خون جدید توانست خون او را جمع آوری کرده، پاکسازی کند و مجدداً به بدن این خانم بازگرداند؛ بدون آنکه باورهای اعتقادی او را تحت تأثیر قرار داده و خدشه‌دار سازد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات