به نظر شما ارزش این قطعه طلا چقدر است؟

یک‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۲
مطالعه 2 دقیقه
بله درست خواندید؛ قطعه‌ی زرد رنگی که در بالا مشاهده می‌کنید از جنس طلاست؛ آن هم طلایی بسیار خاص و کمیاب که البته قیمت بسیار بالایی هم دارد. اگر خواستید تخمینی در خصوص قیمت این قطعه طلا بزنید حتماً در نظر بگیرید که تخمینتان می‌بایست بسیار بیشتر از ارزش طلای - خالص- معمولی باشد! در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن فهمیدن ارزش واقعی قطعه طلای بالا، از اهمیت آن نیز در دنیای علم آگاه شوید.
تبلیغات

دانشمندان آزمایشگاه ملی Los Alamos در آمریکا تأیید کردند که قطعه‌ای از طلا با جرم 217.78 گرم، در حقیقت یک تک بلور است که این مورد البته ارزش آن را از 10000 دلار به حدود 1.5 میلیون دلار می‌رساند. این نمونه بزرگترین تکه‌ی تک بلور طلا در دنیاست که در دهه‌ی پیش در ونزوئلا کشف شد؛ اما اخیراً به دلیل پیشرفت‌های فناوری، اعتبار آن تأیید شده است.

طلای یافت‌شده در زمین عموماً به صورت ساختار‌های چندبلوری است که این به این معناست که از بلورهای مختلفی در کنار هم تشکیل شده است. طلای با ساختار تک بلور تقریباً غیر قابل شکستن است و البته به دلیل کمیاب‌بودن، قیمت بسیار بالایی هم دارد. این قطعه طلا که هم اکنون در اختیار یک مالک آمریکایی است، به خواسته‌ی او در اختیار تیمی از متخصصان طلا قرار گرفته است تا صحت تک بلور بودن آن مورد تأیید قرار بگیرد.

largest single crystal gold-0

آن‌ها با استفاده از ابزارهای پراش تک بلور و ابزار‌های تحت‌فشار بالا در آزمایشگاه ملی Los Alamos، توانستند در تکنیکی به نام پراش نوترون، این قطعه طلا را مورد آزمایش قرار دهند. برخلاف روش‌های معمول که از الکترون در آن‌ها استفاده می‌شود، استفاده از نوترون این امکان را به دانشمندان می‌دهد که بتوانند عمق ماده را نیز مورد بررسی قرار دهند و از ساختار آن آگاهی یابند.

این تیم در نهایت تأیید کردند که سه تا از چهار نمونه‌ی کلی، به طور کامل تک بلور هستند و هم اکنون نیز در حال آماده‌شدن برای بررسی نحوه‌ی شکل‌گیری این تک بلور‌های طلا هستند. در حقیقت ساختار یا نحوه‌ی جایگیری اتم‌های طلا در این ابعاد تا کنون مورد بررسی قرار نگرفته است که این یک شانس بزرگ برای آن‌ها به شمار می‌رود. تکنیکی که برای بررسی این نمونه‌های طلا به کار رفته است در ویدیوی زیر به طور کامل شرح داده شده است.

لینک دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات