نمایی دیدنی از بال‌های پروانه‌ها به لطف عکاسی ماکرو

شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱
مطالعه 3 دقیقه
در داستان‌های جن و پری آمده که پریان جنگلی مسئول رنگ آمیزی گل‌ها، درختان و البته بال‌های پروانگان هستند. اما همه می‌دانیم که خالق هستی سرمنشا تمام این زیبایی‌هاست، زیبایی‌هایی که شاید بشر در ابتدای دوران حیاتش روی این کره خاکی آنقدر که لازم بود عمیق و ژرف به آنها نگریست، اما امروز به مدد فناوری‌های نوین راه‌های جدیدی برای مشاهده آنها پیش رویش گشوده شده است. این بار مردی از وادی علم دست به کار شده و عکس‌های دیدنی و بزرگ‌نمایی شده از بال‌های یکی از مخلوقات زیبای جهان برداشته که در درجه نخست حیرت خود او را برانگیخته‌اند.
تبلیغات

پروانه‌ها و برخی از بیدها سمبل و نمادی جهانی از زیبایی طبیعت به شمار می‌روند اما لیندن گلدهیل (Linden Gledhill)، بیوشیمیست و عکاس، مجموعه عکس‌های زیبا و حیرت‌انگیزی تهیه و تدارک دیده که نگاه ما به آنها را تغییر خواهند داد چرا که زیبایی طبیعی بال‌های این موجودات ظریف را در قالب عکاسی ماکرو به ما نشان می‌دهند، در سطحی که چشمان انسان در حالت طبیعی قادر به مشاهده‌شان نخواهد بود.

درشت کردن تصاویر (بین 7 تا 17 برابر حالت معمول) بال‌های پروانه ساختارهایی پولک مانند را روی سطح بال آنها نشان داد که بال‌ها را به طور کامل پوشانده و شامل الگوهای زیبایی هستند که در ادامه و در تصاویر پیش رو مشاهده خواهید کرد. در حقیقت پروانه‌ها و بیدها هر دو از نظر علمی به راسته «Lepidoptera»  تعلق دارند که به معنای «بال پولکی» است. اگرچه باید به بخش رنگ‌بندی پولک‌ها و نقش‌شان در زیبایی حشرات توجه کنیم اما در کنار آن این پولک‌ها تاثیرات دیگری نیز دارند که از آنجمله می‌توان کمک به حشرات برای پرواز و همچنین تنظیم دمای بدن آنها را نیز نام برد. اگر تا به حال سطح بال پروانه یا بید را لمس کرده باشید، حتما غبار نرم و مخملینی را که از این لمس روی دست شما باقی می‌ماند را به خاطر دارید، این غبار شامل همین پولک‌های طرح دار است.

کلیشه رایجی که در ذهن برخی از مردم ریشه دوانده این است که دانشمندان انسان‌هایی سرد و بی‌ذوق هستند، اما ظاهرا گلدهیل و کارهایش این باور را تا حدی تحت تاثیر قرار داده‌اند. او در حساب فلیکر خود می‌نویسد: «من به شخصه و بواسطه جهان فیزیکی پیرامونم افسون شده‌ام، این زیبایی ذاتی و طبیعی حقیقتا مرا دستخوش دگرگونی و حیرتی عمیق کرده است. هم اکنون پیشینه کاری من در زمینه علوم به دلیل احساس ترس آمیخته به احترام شدیدا تحت تاثیر قرار گرفته است. اکنون برای من عکاسی راهی است در جهت به تصویر کشیدن این جذابیت‌های ذاتی و انتقال احساسم در این مورد به سایر چیزها».

اگر از دیدن این تصاویر لذت برده و مایل به مشاهده دیگر تصاویر این مجموعه هستید حتما سری به صفحه فلیکر گلدهیل بزنید، چرا که عکس‌های منتخب ما در این مطلب تنها قطره‌ایست از دریای بیکران زیبایی‌ها.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات