طرح مفهومی از نیروگاه هسته‌ای شناور در آب

پنج‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱
مطالعه 2 دقیقه
با توجه به منابع محدود سوخت‌های فسیلی، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، استفاده از انرژی هسته‌ای امری بدیهی به نظر می رسد. امروزه در سراسر دنیا تحقیقات بسیاری برای ایمن‌سازی هر چه بیشتر این نیروگاه‌ها صورت می‌گیرد. در همین راستا به تازگی دانشگاه MIT طرحی مفهومی از یک نیروگاه هسته‌ای شناور در آب ارائه کرده‌است.
تبلیغات

کجا امن‌ترین نقطه برای ساخت یک نیروگاه هسته‌ای است؟

به نظر می رسد محلی دور از ساحل برای بنای یک نیروگاه هسته‌ای امن مناسب باشد. دانشگاه MIT طرحی مفهومی از یک نیروگاه ارائه کرده‌ است که روی یک سکوی شناور قرار دارد و کیلومترها دورتر از ساحل لنگر انداخته‌ است. به اعتقاد طراح این نیروگاه، این طرح مزایای فوق‌العاده‌ای دارد که از بین آنها طبق آزمایشات نرم‌افزاری صورت گرفته می‌توان به ایمنی در برابر زلزله ، تسونامی و حوادث غیرمترقبه دیگر اشاره کرد. شاید در ابتدا این موارد ادعاهای اغراق‌آمیزی به نظر برسند ولی این استاد دانشگاه دلایلی را ذکر می‌کند که سخنانش باورپذیرتر می‌گردد.

به اعتقاد او در اعماق زیاد، امواج تسونامی به اندازه ای بزرگ نیستند که بتوانند به نیروگاه آسیب جدی وارد نمایند و زمین‌لرزه‌ها اغلب زمانی که روی زمین باشیم حس می‌شوند. شناور بودن راکتور روی آب همچنین دسترسی ساده به یک منبع خنک‌کننده بی‌پایان را برای نیروگاه میسر می‌سازد. اگرچه یکی از دلایل اصلی طراحی این نیروگاه، جلوگیری از حوادث ناگوار بوده است اما بعضی از ایده‌های بکار رفته در آن به نوبه خود خطرناک هستند.

طبق گفته Jacopo Buongiorno از دانشگاه MIT در مواقع اضطراری به جای فرستادن گازهای رادیو‌اکتیو به هوا، این گازها به اقیانوس هدایت می شوند. این امر موجب حفاظت از افرادی که در نزدیکی این سکوی شناور هستند در مقابل تشعشعات موجود در هوا می‌شود اما در این صورت چه اتفاقی برای موجودات آب‌زی منطقه می‌افتد؟ در حال حاضر این طرح در حد یک ایده است ولی وقتی پس از رفع نقص‌ها به مرحله عمل برسد، نیروگاه‌های هسته ای ایمن‌تری خواهیم‌داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات