گزارش مالی سه‌ماهه اول گوگل در سال 2014 نشان از درآمد 15.4 میلیارد دلاری برای این کمپانی دارد

پنج‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۷
مطالعه 3 دقیقه
با وجود مفهوم گوشی‌هوشمند ماژولار، پروژه‌ی اینترنت از طریق بالون، خبرهای مربوط به روبات‌ها و پهپادهایی که از گوگل می‌بینیم زاویه‌ی اصلی تجارت این کمپانی یعنی جستجو و تبلیغات به سادگی فراموش می‌شود. گوگل امروز گزارش مالی  خود طی سه‌ماهه‌ی اول 2014 را منتشر کرد که البته در آن چندان به موضوعات داغ ذکر شده در خط اول یا واگذاری ناتمام موتورولا به لنوو پرداخته نشده است (برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه‌های جاه‌طلبانه‌ و جذاب گوگل لازم است تا کنفرانس I/O گوگل در ژوئن منتظر بمانیم).
تبلیغات

 دو تن از مقام‌های اجرایی گوگل به نام‌های پاتریک پیچت و نیکش آرورا در پاسخ به پرسش‌های مطرح شده از سوی یک تحلیل‌گر به ضرورت ایجاد تحول در نتایج جستجو اشاره کردند و مسیر گوگل را به شکلی بیان کردند که به‌جای ارائه‌ی لینک به تنهایی، اطلاعات و داده‌های مورد نیاز با توجه به نیاز روزافزون به آن‌ها تحت سرویس و وب‌سایت خود گوگل ارائه شوند. این موضوع همچنین ارتباط تنگاتنگی با تلاش برای تقویت سرویس Google Now در راستای ارائه داده‌ها و اطلاعات مرتبط بر روی دسکتاپ و موبایل، حتی پیش از درخواست کاربر دارد. پیچت در اشاره‌ی کوتاهی که به دانگل کروم‌کست داشت این دستگاه 35 دلاری را یک موفقیت خواند که از زمان ارائه‌ی کیت‌ توسعه‌دهندگان اختصاصی آن، شاهد اعلام آمادگی سه هزار توسعه‌دهنده برای ارائه اپلیکیشن بر روی این پلتفرم بوده‌ایم.

درآمد 15.4 میلیارد دلاری گوگل در سه‌ماهه‌ی اول 2014  شامل 12.19 میلیارد دلار درامد خالص است. همچنین سود 6.27 دلاری در ازای هر سهم نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 19 درصدی روبرو بوده که البته با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته انتظارات موجود اندکی فراتر از این رقم  و برابر با 15.6 میلیارد دلار درآمد، دریافتی خالص 12.3 میلیارد دلار و سود 6.42 دلار در ازای هر سهم بود. در چنین رقم‌های بالایی، اختلاف چندصد میلیون کمتر چندان به چشم نیامده و از منظر عموم بعنوان خطای محاسباتی در نظر گرفته می‌شود اما در دل این تفاوت اندک نگرانی‌های عمده‌ای در خصوص ارزش تبلیغات کلیکی که منبع درآمد عمده‌ی گوگل محسوب می‌شود وجود دارد. در حقیقت تعداد کلیک‌های صورت گرفته بر روی تبلیغات ارائه شده توسط شبکه‌ی گوگل با رشد 26 درصدی نسبت به سال پیش روبرو بوده اما مبلغ در ازای کلیک بدست آمده به میزان 9 درصد در سه‌ماهه‌ی اول و در ادامه‌ی شیب 11 درصدی سه‌ماهه‌ی پیشین کاهش داشته است. این افزایش کلیک‌ها در نتیجه‌ی ارائه‌ی گسترده‌تر تبلیغات در موبایل و نیز شبکه‌ی گسترده‌تر تبلیغات ارائه شده در یوتیوب بوجود آمده است. افزایش ایجاد شده در حجم کلیک‌ها و در عین حال کاهش صورت گرفته در مبلغ درآمدی بدست آمده از هر کلیک چندان غافلگیر کننده نیست اما نگرانی‌هایی را در خصوص اینکه گوگل به چه نحو آن‌ها را جبران خواهد کرد مطرح می‌کند. به نظر نمی‌رسد پروژه‌های بلندپروازانه‌ی گوگل بتواند این فاصله‌ی بوجود آمده را پر کند چرا که در بهترین حالت، این پروژه‌های سرمایه‌بر همچنان در مرحله‌ای به سر می‌برند که سود چندانی را عاید غول جستجو نخواهند کرد.

به نظر می‌رسد گوگل نیز با همان مشکل رقبا نظیر فیسبوک در حفظ موفقیت خود تحت فضای دسکتاپ و متقاعد کردن همزمان کاربران برای کلیک بر روی تبلیغاتی که بر روی گوشی و تبلت‌ آن‌ها فرستاده می‌شود روبرو است. در هر حال به نظر می‌رسد با توجه به این مساله که تجارت پرداخت در ازای کلیک سیستم تبلیغاتی گوگل بخش اعظمی از سرمایه و درآمد این شرکت را تامین می‌کند، از منظر سرمایه‌گذاران وضعیت این بخش مساله‌ای به مراتب مهم‌تر از تعداد گوگل گلس‌های فروش رفته در روز پیش است.

در هر حال به نظر می‌رسد گوگل پلی در مقایسه با مدت‌زمان مشابه سال پیش، چهار برابر سودآوری بیشتری را برای توسعه‌دهندگان داشته و کروم‌کست نیز یک نقطه‌ی موفقیت محسوب می‌شود. جای تردید نیست که گوگل معمولا قادر است با ارائه سرویس‌های خلاقانه‌ی جدید و استراتژی‌های حساب شده، منبع درآمدی جدیدی را برای جایگزینی کاهش سود تبلیغات ایجاد نماید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات