تلفن پروژه‌ی تانگو، تلفنی با قابلیت تهیه‌ی نقشه از فضاهای داخلی واشکافی شد، امتیاز تعمیرپذیری 9 از 10

پنج‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
یکی از جالب‌ترین کارهای تحقیقاتی گوگل در عرصه‌ی وسایل همراه، پروژه‌ای به نام تانگو است که قبلاً در زومیت با آن آشنا شدید. در تلفن هوشمندی که گوگل برای معرفی تانگو ساخته، با استفاده از چند دوربین و یک پردازنده‌ی سفارشی، نقشه‌ای سه بعدی از فضاهای داخلی تهیه می‌شود. البته این تلفن ظاهری شبیه گوشی‌های اندرویدی متداول دارد و ابزار عجیبی نیست. در ادامه‌ی مطلب نتیجه‌ی واشکافی این گوشی گوگلی را بررسی می‌کنیم تا ببینیم در آن چه تجهیزاتی مورد استفاده قرار گرفته است.
تبلیغات

ظاهر گوشی پروژه‌ی تانگو عجیب نیست و درست شبیه گوشی‌های اندرویدی امروزی است. خوشبختانه مهندسین iFixit به این گوشی دست یافته‌اند و طبق معمول، شروع به واشکافی و بررسی قطعات داخلی آن کرده‌اند. لذا تجهیزات به کار رفته و به عبارتی مشخصات مهم گوشی حالا معلوم شده است.

سوال مهم این است که گوگل با استفاده از چه پردازنده‌ی خاصی توانسته نقشه‌ی سه بعدی از فضاهای داخلی تهیه کند؟ و سوال جانبی هم این است که تعمیر گوشی چه قدر ساده یا برعکس، مشکل است؟

بررسی iFixit نشان می‌دهد که تراشه‌ی اصلی گوشی S800 کوآلکام است که در بسیاری از گوشی‌های رده اول امروزی به کار می‌رود. اما تفاوت اینجاست که در کنار آن یک پردازنده‌ی کمکی به نام Movidius Myriad 1 قرار گرفته تا اسکن سریع و دقیق محیط را امکان‌پذیر کند.

مدیر عامل کمپانی موویدیِس مدعی است که در آینده این تراشه به عنوان واحد پردازشی بینایی در گوشی‌ها متداول می‌شود، درست مثل پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی که امروزه در هر تراشه‌ای وجود دارد.

اما به دوربین می‌رسیم، یعنی بخش اصلی پروژه‌ی تانگو. یک دوربین 4 مگاپیکسلی همه جهته در گوشی به کار رفته که علاوه بر نور مرئی با رنگ‌های RGB، امواج مادون قرمز را هم تشخیص می‌دهد. امواج مادون قرمز برای تشخیص فاصله به کار می‌روند اما چطور؟ روی سطح پشتی گوشی، تابنده‌ی اشعه‌ی مادون قرمز تعبیه شده که توان تابشی آن برای یک گوشی هوشمند نسبتاً زیاد است. LEDهای تابنده‌ی مادون قرمز به صورت شبکه‌ای از نقاط کوچک دیده می‌شود. هر چه سوژه نزدیک‌تر باشد، قطر نقاط بزرگ‌تر خواهد بود و بالعکس. لذا با توجه به اینکه امواج برگشتی از یک بخش تصویر، به شکل نقاطی با قطرهای مختلف هستند، می‌توان تشخیص فاصله را امکان‌پذیر کرد. همان کاری که قبلاً کینکت مایکروسافت هم انجام داده است.

گوگل در طراحی تلفن هوشمند پروژه‌ی تانگو این موضوع را هم در نظر گرفته که تعمیر آن بسیار ساده باشد و امتیاز تعمیرپذیری که مهندسین iFixit به آن داده‌اند هم موید این مطلب است. 9 از 10، یک امتیاز عالی. تلفن پروژه‌ی تانگو در حال حاضر به صورت محدود برای توسعه‌دهندگان عرضه شده و هنوز به مرحله‌ای نرسیده که مشتریان عادی بتوانند آن را تهیه کنند. اما نگران نباشید چرا که اگر همه چیز خوب پیش برود، در آینده‌ی نزدیک در گوشی‌های زیادی از این تکنولوژی استفاده خواهد شد.

در پایان توجه شما را به ویدیویی در مورد تانگو جلب می‌کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات