میس‌تیبل، میزی برای تعامل سه‌بعدی که از مه برای ایجاد تصاویر سه بعدی استفاده می‌کند

سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۲
مطالعه 2 دقیقه
مه و گرد‌و‌غبار با تابش نور از جهات مختلف، گاهاً حالات سه بعدی جالبی ایجاد می‌کنند. محققین با استفاده از همین ساختار دستگاهی به شکل میز ساخته‌اند که قادر است تصاویر را به صورت دو‌بعدی و سه‌بعدی نمایش دهد و امکان تعامل با محتوای سه‌بعدی هم در آن وجود دارد. در ادامه ویدیویی از این اختراع جالب و توضیحات بیشتر در مورد آن را برایتان آماده کرده‌ایم. با ما همراه شوید.
تبلیغات

چه کسی فکر می‌کرد که یک روز مه عنصر کلیدی در پیوند تعامل و تکنولوژی باشد؟ به ویدیویی که در ادامه برایتان آماده کردیم نگاه کنید تا موضوع برایتان روشن شود. MisTable ترکیب Mist به معنی مه و Table به معنی میز است و توسط پروفسور Sriram Subramanian و دکتر Diego Martinez Plasencia از دانشکده‌ی علوم کامپیوتر دانشگاه بریستول ساخته شده است. سطح فوقانی میز جایی است که مه و یک سیستم تعاملی ساده با هم ترکیب می‌شوند تا به تصاویر دو بعدی، جان بخشیده و می‌توان آنها را به صورت سه‌بعدی دستکاری کرد.

با توجه ویدیوی فوق، پرده‌ای از مه سطح روی میز را پوشانده است. کاربر با انگشت خود کاری می‌کند که تصویر مدل میز که به صورت دو بعدی روی مه تشکیل شده، به سطح روی میز منتقل شود. صفحات شخصی و دو بعدی شفاف هستند و می‌توان از طریقشان علاوه بر دیدن سوژه، به آن دسترسی هم پیدا کرد.

از امکانات تعاملی این میز می‌توان به اشتراک محتوا با کاربر دیگر، اشتراک محتوا روی میز، تعامل سه‌بعدی برای دستکاری مستقیم و غیرمستقیم محتوا اشاره کرد.

بنابر اظهارات سازندگان، جنبه‌ی شفافیت میز اجازه‌ی استفاده‌ی شخصی از تصویر را به کاربر می‌دهد و جنبه‌ی دسترسی به این معنی است که شخص می‌توان تصاویر را از صفحه‌ی شخصی به روی میز منتقل کند و روی میز برای دیگران نمایش دهد. اگر کمی گیج‌کننده به نظر می‌رسد به ویدیو دقت کنید تا موضوع روشن شود.

MisTable می‌تواند مدل سه بعدی اجسام واقعی را تولید کند و عمق تصاویر سه‌بعدی را قابل درک نماید. این پروژه در ACM CHI 2014 که به زودی برگزار می‌شود، معرفی خواهد شد. بنابراین باید منتظر نمایشی از یک ابزار تعاملی جالب که شاید در آینده عمومیت پیدا کند، باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات