تماشا کنید: باتری‌های مبتنی بر نانونقاط با زمان شارژ زیر 30 ثانیه!

سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
مطالعه 2 دقیقه
باتری‌های تلفن‌های هوشمند همواره پاشنه‌ی آشیل شرکت‌های تولید کننده بوده‌اند و سیل عظیمی از پژوهش‌ها به سمت ساخت باتری‌های پایدارتر و با ظرفیت و دوام بالاتر هدف‌گیری شده اند تا باتری توان پاسخگویی به نیازهای پردازشی روزافزون کاربران را داشته باشد. استارت آپ StoreDot قصد دارد با استفاده از نانونقاط (nanodot) باتری‌ها را به گونه‌ای بهبود دهد که بتواند در زیر 30 ثانیه به شارژ کامل برسد. این شرکت درنهایت قصد تولید انبوه چنین باتری‌هایی را دارد، هر چند هنوز تا رسیدن به آن مرحله راه زیادی باقی است.
تبلیغات

با رسیدن این شرکت به مرحله‌ی تولید انبوه، این فناوری می‌تواند انقلابی در دستگاه‌های همراه ایجاد کند، شاید هم بتوان از این فناوری در خودروهای هوشمند نیز استفاده کرد. همان طور که حتما تا کنون تجربه کرده اید شارژ شدن ابزارهای الکترونیک و زمان طولانی آن یکی از آزاردهنده ترین بخش‌های کار با این ابزارها به شمار می‌رود. علت این امر نیز عدم امکان تسریع واکنش شیمیایی شارژ شدن به دلایل ایمنی و بازدهی انرژی است.

اما این فناوری جدید که از نانونقاط برای شارژدهی بهتر بهره می‌برد قادر است زمان شارژ باتری شما را به زیر چند ثانیه برساند. این شرکت موفق به ساخت نانونقاطی شده که قادرند ظرفیت الکترود و بازدهی الکترولیت باتری را بهبود دهند. نانو نقاط مولکول‌های پپتیدی زیستی هستند که امروزه کاربردهای فراوانی در فناوری‌های پیشرفته یافته‌اند. نتیجه‌ی کار نیز کاهش زمان شارژ از چند ساعت به چند ثانیه بوده است، زمانی که در نوع خود رکوردی عالی محسوب می‌شود.

به طور خلاصه باید گفت که این شرکت به ساخت الکترودهای جدید نایل آمده است که قادرند به صورت چندجانبه فعالیت کنند. از یک سو این الکترودها به صورت یک ابرخازن – با زمان شارژ بسیار سریع- عمل می‌کنند و از سوی دیگر درست مثل یک الکترود لیتیومی –با زمان دشارژ بسیار طولانی -عمل می‌کنند. الکترولیت‌ها هم به کمک نانونقاط اصلاح شده اند تا عملکرد چند جانبه‌ی الکترودها بهبود یابد.

به گفته‌ی این شرکت برخلاف سایر فناوری‌های ساخت نقاط کوانتومی و نانونقاط که بر اساس فلزات سنگین (سمی) هستند نانونقاط ساخت آنها مبنای زیستی دارد و با محیط زیست کاملا سازگاری دارد. مواد سازنده‌ی آن‌ها نیز بسیار فراوان است و این مورد در کنار روش ساخت آن که بر اساس خودآرایی ذرات است محصول نهایی را بسیار ارزان می‌کند.

البته خواص خودخالی شوندگی باتری که در باتری‌های لیتیوم یون دیده می‌شود، در این باتری نیز وجود دارد ولی با توجه به زمان پایین شارژ شدن باتری این دیگر مشکلی محسوب نمی‌شود. این شرکت قصد دارد در اولین نمونه‌ی خود از ظرفیتی معادل با ظرفیت باتری‌های تلفن‌های همراه (حدود 2000 میلی آمپر ساعت) شروع به کار کند. ولی در نهایت می‌توان از این فناوری در باتری‌های با ظرفیت بالا که در خودروهای الکتریکی بسیار کاربرد دارند استفاده کند.

به گفته‌ی این شرکت به احتمال زیاد این فناوری در اواخر سال 2016 به تولید انبوه خواهد رسید. در ویدیوی زیر می‌توانید با نحوه‌ی شارژ شدن بسیار سریع این باتری آشنا شوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات