فروش خودروهای الکتریکی هر سال دو برابر افزایش می‌یابد

دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۲
مطالعه 3 دقیقه
خودروهای الکتریکی فروش بسیار خوبی را تجربه می‌کنند و این میزان هر سال بیشتر از گذشته می‌گردد. با ورود مدل‌های جدید‌تر این نوع خودروها به بازار، مشتریان بیشتری نیز از این فناوری استفاده می‌نمایند.
تبلیغات

طبق آمار و ارقام منتشر شده، فروش خودروهای الکتریکی موسوم به EV، هر سال نزدیک به دو برابر افزایش می‌یابد. در سال 2010 میلادی تنها 25,000 مدل از این نوع خودروها و خودروهای هیبریدی در سراسر جهان به فروش رفته‌اند. نکته جالب در این بین فروش بیش از 180,000 دستگاه از این نوع خودروها در پایان سال 2011 است. در سال 2012 نیز قریب به 200,000 دستگاه خودروی الکتریکی در سراسر جهان فروخته شده و جالب‌تر از همه اینکه در سال گذشته میلادی بیش از 405,000 دستگاه خودروی الکتریکی در سراسر جهان فروخته شده است.

اما چرا این نوع خودروها اکنون بیش از هر زمانی مورد پسند مشتریان در سراسر جهان واقع شده‌اند؟ سالیان گذشته اگر فردی مایل بود یک خودروی تمام الکتریکی را خریداری نماید، مجبور بود به نمایشگاه مرکزی نیسان مراجعه کرده و یک دستگاه نیسان Leaf را بخرد. زیرا این خودرو، تنها خودروی تمام الکتریکی آن ایام محسوب می‌شد. اما اکنون مدل‌های بسیار زیادی از خودروهای الکتریکی و هیبریدی توسط بسیاری از کمپانی‌های مشهور خودروسازی جهان تولید می‌گردند و امکان انتخاب یک مدل از میان آن‌ها بسیار راحت‌تر از گذشته است. از طرف دیگر، قیمت باتری‌های یون لیتیوم تا حد زیادی کاهش یافته و به همین منوال قیمت تمام شده‌ی خودروهای الکتریکی نیز به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است. این بدان معنی است که اکنون قیمت یک خودروی الکتریکی به طور میانگین چیزی در حدود 30,000 دلار تخمین زده می‌شود.

Toyota-Wireless-Charging-Preview 0008-537x301

اما آیا این افزایش آمار خرید و در ادامه کاهش قیمت این‌گونه وسایل نقلیه، همچنان ادامه خواهد داشت؟ پاسخ مثبت است. خودروسازهای مشهوری مانند BMW و کیا موتورز نیز به جرگه تولید‌کنندگان خودروهای الکتریکی پیوستنه‌اند. طی سالیان آینده نیز بر تعداد خودروسازانی که مدل‌های تمام الکتریکی و هیبرید خود را تولید می‌کنند نیز افزوده خواهد شد. معنای این‌کار این است که در آینده نزدیک قدرت انتخاب یک مدل از بین ده‌ها یا حتی صدها مدل توسط مشتریان، بیش از پیش ساده‌تر خواهد شد.

یکی از موانع اصلی که باعث شده خودروهای الکتریکی نتوانند جایگاه خوبی در بازار فعلی خودرو کسب نمایند، عدم وجود زیرساخت مناسب برای تأمین انرژی این قبیل خودروها است. خوشبختانه بسیاری از شهرهای جهان هم‌اکنون در حال نصب مراکز و ایستگاه‌های شارژ باتری خودروهای الکتریکی و هیبریدی هستند تا با این اوصاف، استفاده از این وسایل بسیار راحت‌تر باشد.

فناوری ساخت این خودروها نیز هر روزه در حال پیشرفت کردن است و نسل بعدی آن‌ها نیز خواهند توانست مسافت بیشتری را طی نموده و در مدت زمان کمتری شارژ شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات