یوشیدا از سونی، سخنان زاکربرگ فیس‌بوکی را در مورد آینده‌ی واقعیت مجازی هیجان‌انگیز توصیف کرد

یک‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۹
مطالعه 4 دقیقه
از معرفی پروژه‌ی عینک واقعیت مجازی Oculus Rift مدت‌ها گذشته و مطالعات زیادی روی واقعیت مجازی انجام شده است. سونی هم عینکی مشابه آکیولس ریفت با عنوان پروژه‌ی مورفیوس رونمایی کرده و روی آن به شدت کار می‌کند. این عینک‌ها علاوه بر کاربرد در بازی‌های سه‌ بعدی، کاربردهای دیگری هم دارند. شاید علت خرید آکیولس توسط فیس‌بوک، آن هم با 2 میلیارد دلار هزینه، یکی از کاربردهای جدی و گسترده‌ی واقعیت مجازی در آینده باشد. در ادامه‌ی مطلب گفته‌های یوشیدا، ریاست استودیوهای سونی و نظر وی در رابطه با اظهارات مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیس‌بوک در رابطه با آینده‌ی واقعیت افزوده را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

بهتر است از زبان Yushida بشنویم و بفهمیم چه قدر خوشحال است: آن روز صبح وقتی بیدارم شدم و خبر خریدن آکیولس توسط فیس‌بوک را شنیدم، بسیار خوشحال شدم. یوشیدا با خنده و حرکات شاد بچه‌گانه، شادی عمیقش را بیان می‌کند و می‌گوید برای من این یعنی تأیید VR. منظور از VR یا Virtual Reality یا همان واقعیت مجازی است که سونی با معرفی پروژه‌ی مورفیوس که از رقبای عینک جالب آکیولس ریفت است، در آن گام برداشته و به جلو حرکت می‌کند.

یوشیدا می‌گوید ما با معرفی پروژه‌ی مورفیوس، مهر تأییدی بر پروژه‌ی آکیولس ریفت زدیم و در واقع دوستان ما که روی آکیولس کار می‌کردند هم می‌دانستند که ما روی پروژه‌ی مشابهی مشغول کار هستیم و صبر کردند تا ما محصول خود را معرفی کنیم. حال که آکیولس به فیس‌بوک ملحق شده، مشخص می‌شود که تلاش‌های ما بیهوده نبوده است.

سونی از اینکه علاوه بر خودش و آکیولس یک کمپانی بزرگ و معروف دیگر هم به توضیح VR می‌پردازد، خوشحال است.

مارک زاکربرگ در مورد خرید آکیولس می‌گوید که آینده‌ی وسایل همراه، VR خواهد بود. یوشیدا با تأیید حرف‌های زاکربرگ می‌گوید این تفکر بزرگی است و ما را هیجان‌زده می‌کند. در واقع سونی قبلاً به دنبال کاربردهای واقعیت مجازی در زمینه‌هایی به غیر از دنیای بازی‌های سه بعدی، بوده ولیکن سخن زاکربرگ، کاربردی وسیع‌تر از آنچه سونی تصور کرده را نمایان می‌کند. یوشیدا می‌گوید ما ایده‌ی سفرهای مجازی و ایده‌های مشابه را مدنظر قرار داده بودیم؛ ولی به ایده یک پلتفرم جدید که جایگزین وسایل همراه امروزی باشد، فکر نکرده‌ایم. حالا یوشیدا و مسئولین سونی به حرف‌های زاکربرگ بیشتر فکر می‌کنند.

همین حالا هم کاربردهای زیادی برای VR وجود دارد که باید برای عمومیت یافتن آن کارهای زیادی انجام شود؛ اما یک عرصه‌ی گسترده‌تر، کاربردهای واقعیت مجازی را تا حد زیادی گسترش می‌دهد. یوشیدا می‌گوید نسخه‌های قدیمی VR و از جمله نمونه‌ی اولیه‌ای که ما ساختیم، کاربرد مشکلی دارد. سردرد در هنگام استفاده باعث می‌شود که رغبتی نسبت به استفاده از آن نداشته باشیم. نمونه‌های اولیه تأخیر بیشتری داشتند و دنبال‌کردن حرکات به کندی صورت می‌گرفت. برای توسعه‌دهندگان VR متأسفم که مجبور بودند آن را تست کنند. آنچه ما حالا در اختیار داریم و در نشست سالانه‌ی توسعه‌دهندگان بازی، معرفی کردیم، برای توسعه‌دهندگان بسیار مفید است. حالا ما می‌توانیم به آنها بگوییم از محصول ما استفاده کنید و کار را ادامه دهید.

oculus-morpheus-1

یوشیدا می‌گوید سونی با متخصصین پزشکی هم در مورد مشکلات شبیه‌سازی صحبت کرده تا استفاده از سخت‌افزار راحت و بی‌دردسر باشد و نیازی به تنظیمات اضافی نباشد.

اولین کیت توسعه‌ی آکیولس یا Oculus DK1 تنظیمات زیادی داشت؛ اما مورفیوس طراحی نوری خوبی دارد و خیلی ساده کار می‌کند. ما سعی می‌کنیم آن را بهبود بخشیم.

سونی قرار است در نهایت راهنمایی برای استفاده از وسیله ارائه کند و محدوده‌ی سنی کاربران و نیز مدت‌زمان استفاده را مشخص نماید. اما هنوز تا آن مرحله راه زیادی باقی مانده است. یوشیدا شخصاً مدت زمان طولانی از واقعیت مجازی استفاده نکرده و بازه‌های استفاده را به 10 دقیقه محدود کرده است.

یوشیدا در رابطه با راهنمای استفاده می‌گوید به همکاری بیشتر نیاز داریم. ما باید اطلاعاتمان را به اشتراک بگذاریم. قرار نیست ما تنها سخت‌افزار را تولید کنیم. سازندگان بازی هم باید بازی‌ها را تولید کنند. ما باید زمان لازم برای آزمایش و شناخت کاربردهای جذاب واقعیت مجازی را به توسعه‌دهندگان بدهیم و هم‌زمان یاد بگیریم که اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی چطور باید ساخته شوند.

یوشیدا می‌گوید اولین قدم این است که بسته‌ی توسعه‌ی مورفیوس را به توسعه‌دهندگان بدهیم.

به نظر شما تا چه حد زاکربرگ در مورد آینده‌ی واقعیت مجازی درست قضاوت کرده است؟ آیا ممکن است به جای گوشی و تبلت روزی از عینک‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی لذت ببریم و کارهایمان را انجام دهیم؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات