PlayStation Move و پروژه‌ی مورفیوس، ترکیب جدید سونی برای غوطه‌ور شدن در دنیای سه بعدی

یک‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷
مطالعه 3 دقیقه
PlayStation Move یا همان کنترلر حرکتی پلی‌استیشن، مدت‌ها پیش رونمایی و روانه‌ی بازار شده ولیکن به دلایل مختلف کمتر نامش را شنیده‌ایم. خریداران کنسول‌های بازی کمتر به خرید این وسیله‌ی جانبی تمایل نشان داده‌اند، سازندگان بازی کمتر بازی‌هایی برای استفاده از این کنترلر ساخته‌اند و حتی سونی، خودش هم کمتر از آن صحبت کرده است. اما با عینک واقعیت مجازی سونی که کاربر را در دنیای مجازی غوطه‌ور می‌کند، استفاده از پلی‌استیشن موو بسیار جالب خواهد بود. در ادامه ببینیم ترکیب این دو تکنولوژی چه آینده‌ای برای واقعیت مجازی مجسم می‌کند.
تبلیغات

Progect Morpheus یا پروژه‌ی مورفیوس (تلفظ صحیح مُرفییِس) که چند هفته پیش رونمایی شده و شبیه عینک آکیولس ریفت است، برای تجربه‌ی دنیای مجازی سه بعدی یک قدم رو به جلو محسوب می‌شود. در هر پروژه از عینکی استفاده شده که دو نمایشگر پیش روی دو چشم قرار می‌دهند. تصویر دو نمایشگر متفاوت است و حالت سه بعدی ایجاد می‌کند.

sony-morpheus-move-2

افزودن یک کنترلر حرکتی مثل PlayStation Move که برای کنسول‌های پلی ‌استیشن 3 و 4 عرضه شده به این نوع نمایشگرهای پوشیدنی، شخص را بیش از پیش در دنیای مجازی غرق می‌کند. با اضافه شدن حسگرهای حرکتی که روی بدن شخص قرار می‌گیرد و پردازش حرکات وی، می‌توان دنیایی سه بعدی پیش چشم وی ترسیم کرد که قادر به حرکت و گشت و گذار در آن است. به همین علت است که Shuhei Yoshida ریاست استدیوهای پلی ‌استیشن در سراسر جهان می‌گوید پلی‌استیشن موو نسبت به قیمت خود، کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد.

sony-morpheus-move-1

یوشیدا در نشست موزه‌ی تاریخ کامپیوتر که در Mountain View کالیفرنیا برگزار شده می‌گوید این اولین باری است که ما یک پروژه‌ی سخت‌افزاری را با مشارکت سه گروه مختلف پیش می‌بریم. مهندسی نرم‌افزار در SCEA، مهندسین سخت‌افزار در SCEI ژاپن و در نهایت تیم اسدیوهای جهانی که بازی‌هایی با استفاده از کنترلر حرکتی می‌سازند.

او و Mark Cerny توضیح دادند که این موفقیت در کنار پلی ‌استیشن ویتا، پلی استیشن 4 و پروژه‌ی مورفیوس قرار می‌گیرد و آینده‌ی روشنی دارد.

اما نگاهی تاریخی به موضوع داشته باشیم. پلی‌استیشن موو در ابتدا Y-con نام داشت. حرف Y به همکاری نزدیک سه شاخه‌ی مختلف در کمپانی سونی اشاره دارد. ریچارد مارک، مهندس بخش تحقیق و توسعه در این کمپانی، از Y-con رونمایی کرده و در حال حاضر در SCEA مشغول به کار است. کاری که تیم وی کرده حاصل همکاری با سازندگان بازی است.

تنها همکاری سه گروه کافی نیست بلکه این سه گروه در کمپانی سونی، به شکل یک گروه یکپارچه فعالیت کرده‌اند تا موو شکل بگیرد. یوشیدا با مثال زدن کنترلر 6 محوره‌ی پلی‌استیشن 3 به این مهم اشاره می‌کند که روش قبلی برای طراحی سخت‌افزار ویژه‌ی دنیای بازی به محصولی مثل موو منجر نمی‌شد. یوشیدا و سرنی با مرور خاطرات گذشته توضیح دادند که چطور ممکن است یک کنترلر بدون همکاری با سازندگان بازی طراحی شود ولیکن نتیجه‌ی کار محصولی با قابلیت‌های موو نیست.

در حال حاضر کنسول‌هایی مثل پلی‌استیشن 4 و ویتا وجود دارند و می‌توان از قابلیت‌های کامل موو استفاده کرد گرچه هنوز کتابخانه‌های نرم‌افزاری برای استفاده‌ی ساده و بهینه از این کنترلر وجود ندارد. در آینده با ادامه‌ی همکاری متخصصین، رابطه‌ی بین پروژه‌ی مورفیوس و کنترلر موو بهتر خواهد شد و احتمالاً بازی‌های جالبی معرفی می‌شود.

نظر شما در مورد واقعیت مجازی و کنترلرهای حرکتی و ترکیبشان در یک بازی سه بعدی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات