ناو جنگی فوق مدرن Zumwalt وارد ناوگان دریایی نیروی دریایی ایالات متحده شد

یک‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۳
مطالعه 3 دقیقه
نیروی دریایی ایالات متحده امروز نسل جدیدی از ناوهای خود را به ناوگان دریایی خود اضافه کرد. این ناو که از نظر ظاهری تفاوت عمده‌ای با سایر هم‌نوعان خود دارد، USS Zumwalt نام گرفته است. ساخت و تجهیز این ناو جنگی هزینه‌ای بالغ بر 7 میلیارد دلار روی دست نیروی دریایی آمریکا گذاشته است. این ناو به همراه تجهیزات فوق مدرنی عرضه شده است که نمونه‌ای از نسل بعدی ناوهای جنگی نیروی دریایی آمریکا است.
تبلیغات

ناو جنگی Zumwalt DDG-1000 که ساخت جنرال‌داینامیرکز است، از این پس لقب بزرگ‌ترین ناو جنگی ناوگان ایالات متحده را به خود اختصاص داده و جای ناوهای Spruance را خواهد گرفت که به دلیل قدمت از خدمت نیروی دریایی کنار گذاشته شده بودند. زوم‌والت از فناوری لازم برای ره‌گیری زیردریایی‌ها، فائق آمدن بر میدان‌های مین، غلبه بر حملات ساحلی و مقابله با موشک‌های شلیک‌شده در ارتفاع پایین را دارد. یکی از ویژگی‌های این ناو قابلیت رادارگریزی است. از تسلیحات مورد استفاده در این ناو می‌توان به توپ و همچنین به یک ریل‌گان اشاره کرد. ریل‌گان سلاح جدیدی است که ساختار متفاوتی با اسلحه‌های سنتی دارد. در ریل‌گان به جای استفاده از مواد شیمیایی برای پرتاپ توپ، از نیروهای مغاطیسی استفاده می‌شود. این فناوری بسیار نو بوده و در حال آزمایش است.

از منظر فناوری‌های نوین، این ناو جنگی بسیار مجهز است. سیستم مورد استفاده در این ناو جنگی Total Ship Computing Enviromont نام دارد که در سال‌های آتی در تمامی ناوگان نیروی دریایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با استفاده از این سیستم تمامی سیستم ناوبری از جمله رادارها و همچنین تسلیحات بصورت خودکار کنترل خواهد شد.

همچون تمامی ناوهای جنگی این ناو نیز از یک مرکز فرماندهی برخوردار است که با ابزارهای بسیار قدرتمند ارتباطی و فرماندهی تجهیز شده است. شبکه‌ی ارتباطی امن موجود در این کشتی امکان کنترل تمامی سیستم‌ها را از هر جایی در کشتی برای فرمانده ممکن می‌کند.

ZumwaltInt

این کشتی دارای قابلیت‌های عملیاتی فراوانی است که استفاده از آن را در مأموریت‌های متعدد برای انهدام مواضع دشمن در آب و خاک ممکن کرده است. این کشتی از قدرت و فناوری لازم برای سیستم‌های جدید نیروی دریایی از جمله ریل‌گان، توپ لیزری و همچنین سیستم راداری برای ردیابی اهداف موشک‌های قاره‌پیما را دارا است.

این ناو غول پیکر جنگی دارای قابلیتی برای پنهان‌شدن از چشم‌های تیزبین رادارهای دشمن است؛ بطوریکه این ناو تا دندان مسلح، چون یک کشتی ماهی‌گیری کوچک نمایان خواهد شد. این ناو جنگی از سیستم صوتی Integrated Undersea Warface برای دفاع در برابر زیردریایی‌ها و همچنین اژدرهای پرتاب شده به هدف انهدام خود بهره می‌برد.

استفاده از سیستم‌هاب ناوبری تمام خودکار و هوشمند رایانه‌ای به معنای کاهش تعداد افرادمورد نیاز برای هدایت این ناوجنگی است؛ بطوریکه تعداد نیروی لازم برای هدایت این ناو فوق مدرن در حدود 158 نفر است. این ناو برای حمل و پرواز دو هلیکوپتر یا یک هلیکوپتر و پهپاد مکان مورد نیاز را دارا است.

هرچند این ناو تحسین کارشناسان عرصه‌ی نظامی را برانگیخته است، اما قیمت بالای ساخت آن هزینه‌های فراوانی را روی دست ارتش آمریکا گذارده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات