بررسی فلش درایو موبایل اپیسر

شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳
مطالعه 6 دقیقه
روز به روز بر تعداد کاربران تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها افزوده می‌شود، در همین راستا بازار بزرگی برای لوازم جانبی و هر آنچه به این محصولات مرتبط می‌شود، شکل گرفته است. حافظه‌های فلش یا فلش‌مموری‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و تولیدکنندگان این محصولات با ارایه حافظه‌های مجهز به درگاه میکرو USB سعی می‌کنند تا کمبود حافظه ذخیره سازی را مرتفع نموده و انتقال فایل‌ها بین این ابزارها را بهبود بخشند. در این مقاله به بررسی حافظه فلش Mobile Flash Drive اپیسر می‌پردازیم.
تبلیغات

 برخی از تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌ها فاقد درگاه میکرو SD جهت اتصال کارت حافظه و افزایش حافظه ذخیره سازی هستند. بعضی از کاربران نیز با وجود راه‌های ارتباطی همچون بلوتوث، دایرکت‌وای-فای و غیره ترجیح می‌دهند تا فایل‌های خود را از طریق حافظه‌های فلش بین ابزارهای مختلف مثل کامپیوتر، تبلت و تلفن هوشمند منتقل کنند. از این رو تولیدکنندگان حافظه فلش از جمله اپیسر نسبت به طراحی و ساخت حافظه‌های مجهز به درگاه ترکیبی میکرو USB و USB اقدام کرده‌اند تا کاربران بتوانند این حافظه‌ها را به ابزارهای مختلف، متصل نموده و اطلاعات خود را به آسانی منتقل نمایند.

ایده کلی و کارایی

حافظه‌های موبایل یا فلش‌داریوهای مجهز به درگاه میکرو USB هستند تا به ابزارهای اندرویدی مجهز به OTG متصل شوند. از حافظه‌های موبایل می‌توان برای انتقال فایل‌ها بین تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، پخش‌کننده‌های چندرسانه‌ای یا کامپیوترها استفاده کرد به شرطی که آن ابزارها از OTG پشتیبانی کنند.

OTG یا USB On The Go قابلیتی است که به ابزارهای الکترونیکی مانند گیرنده‌های دیجیتال، پخش‌کننده‌ها، تلویزیون‌ها و موبایل‌ها این امکان را می‌دهد تا همچون کامپیوترهای شخصی میزبان حافظه‌های USB مانند فلش‌داریوها، دیسک‌های سخت‌ اکسترنال، صفحه کلید، ماوس، دوربین‌های عکاسی و غیره باشند. امروزه بسیاری از ابزارهای اندرویدی از قابلیت OTG پشتیبانی می‌کنند و این بدین معناست که می‌توان به موارد ذکر شده دسترسی یافت. شاید یکی از بهترین این موارد امکان اتصال حافظه خارجی مانند فلش مموری یا دیسک‌سخت‌های اکسترنال باشد که امکان انتقال اطلاعات را بین ابزارهای مختلف به خوبی میسر می‌کند. مهم‌ترین مزیت حافظه‌های موبایل در انتقال اطلاعات بین ابزارهای اندرویدی و همچنین کامپیوترهای شخصی است. امروزه از طریق وای-فای یا بلوتوث می‌توان به انتقال اطلاعات بین این ابزارها پرداخت، اما اگر حجم فایل‌های مدنظر کاربر زیاد باشد یا قرار باشد یک فیلم با رزولوشن 1080p را به تلفن هوشمند یا تبلت منتقل کند، آن وقت مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا بتوان از طریق شبکه‌های بی‌سیم به انتقال این فایل‌ها پرداخت. از این رو حافظه‌های فلش و فناوری  OTG می‌توانند راه حل مناسبی باشند. حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در شبکه‌های وای‌فای تا استاندارد 802.11n برابر با ۱۵۰ مگابیت در ثانیه، در وای-فای 802.11g برابر با ۵۴ مگابیت در ثانیه و در بلوتوث نیز حدودا ۲۴ مگابیت در ثانیه است. اما اپیسر ادعا می‌کند که سرعت انتقال اطلاعات از طریق حافظه فلش AH171 اپیسر به ۴۸۰ مگابیت در ثانیه می‌رسد، البته در ادامه و در بخش بنچمارک این حافظه متوجه خواهید شد که سرعت انتقال اطلاعات در این حافظه حدود ۲۲۰ مگابیت در ثانیه است.

اپیسر

از طرفی این حافظه‌ها برای افرادی که قصد ندارند هزینه زیادی بابت خرید تلفن همراه با حافظه ذخیره‌سازی بالاتر، پرداخت کنند یا افرادی که تلفن هوشمند یا تبلت مد نظر آن‌ها فاقد درگاه میکرو SD است، مفید خواهند بود.

اگر ابزار مورد نظر کاربر از قابلیت OTG پشتیبانی کند، بلافاصله پس از اتصال حافظه فلش به دستگاه، حافظه از طریق تلفن هوشمند یا تبلت در دسترس خواهد بود کاربر از طریق هر نرم‌افزار مدیریت فایلی قادر به دسترسی به اطلاعات درون آن حافظه است و به آسانی می‌تواند به ویرایش اسناد یا تماشای ویدیو و تصاویر موجود در حافظه بپردازد یا فایل‌های خود را جابجا کند.

حافظه فلش AH171 اپیسر در حالت عادی دارای درگاه میکرو USB است، اما یک مبدل نیز در جعبه این حافظه قرار داده شده است تا از طریق آن بتوانید میکرو USB را به USB سایز کامل تبدیل کنید و به راحتی امکان اتصال حافظه به کامپیوترهای شخصی را داشته باشد.

Apacer فلش درایو

اپیسر طراحی فانتزی و رنگ‌بندی جالبی را برای حافظه‌های فلش AH171 (سری Q Zoo) خود در نظر گرفته است این حافظه‌ها در سه طرح خرس، شیر و خوک روانه بازار شده‌اند. طراحی این حافظه‌های به شکلی در نظر گرفته شده که اگر به تلفن یا تبلت متصل شوند،‌ شکل جالبی به خود بگیرند و ظاهر کلی تلفن را فانتزی کنند. این طراحی ممکن است باب میلی برخی باشد و برخی نیز از آن خوششان نیاد. من به شخصه جزو دسته دوم به حساب می‌آیم. برای اتصال حافظه به کامپیوتر یک مبدل در نظر گرفته شده است که با طراحی کلی حافظه هم‌خوانی ندارد، البته این موضوع نیز اهمیت زیادی ندارد چرا که قرار نیست حافظه به هیچ‌کدام از دو ابزار، برای همیشه متصل باقی بماند و تنها برای انتقال اطلاعات از این نوع از حافظه‌ها استفاده می‌شود.

حافظه موبایل AH171 می‌تواند استفاده‌های مختلفی داشته باشد مثلا اگر اهل فیلم‌دیدن در تبلت یا تلفن خود باشید و از طرفی رزولوشن و کیفیت فیلم‌ نیز برایتان اهمیت داشته باشد، این حافظه‌ها به خوبی قادر به برطرف کردن نیاز شما خواهند بود. معمولا فیلم‌های 1080p سایزی در حدود ۱۰ گیگابایت دارند و نگاه داری آن‌ها در حافظه داخلی تلفن هوشمند باعث پر شدن بخش بزرگی از حافظه خالی دستگاه می‌شود، از این رو به آسانی می‌توان از این نوع از حافظه‌ها برای انجام امور اینچنینی بهره برد.

سرعت انتقال اطلاعات و بازده

برای آزمایش سرعت انتقال اطلاعات در این حافظه فلش از نرم‌افزارهای مختلفی استفاده کردیم که نتایج اکثر آن‌ها نزدیک به هم و یکسان بود:

نرم‌افزار HD Tune

hd tune

همانطور که در جدول مشاهده می‌کنید، براساس این آزمایش حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در فلش‌مموری AH171 اپیسر برابر با 24.7MB/s (مگابایت در ثانیه)، حداقل سرعت انتقال اطلاعات در آن برابر 16.2MB/s و میانگین سرعت انتقال اطلاعات نیز 23.8MB/s است:

 

نوع حافظه

حداکثر سرعت

حداقل سرعت

میانگین

Apacer AH171

Flash Memory

24.7MB/s

16.2MB/s

23.8MB/s

Plextor M5s 256GB

SSD

195.6MB/s

165.1Mb/s

183.9MB/s

Acer Aspire S7

SSD

 932.8MB/s

 766.6MB/s

 915.8MB/s

Fujitsu AH552/SL

HDD

 86.7MB/s

 8.1MB/s

 70.3MB/s

 TransformerBook TX 300

SSD+HDD

 229.0MB/s

 178.7MB/s

 213.3MB/s

Samsung 550P5C-S02

HDD

 112.3MB/s

 0.9MB/s

 76.9MB/s

Samsung 900X3C-A02

SSD

328.1MB/s

300.4MB/s

305.1MB/s

Sony VPCSA33GX/BI

SSD

177.8MB/s

149.5MB/s

129.9MB/s

Samsung 530UC

SSD

332MB/s

217MB/s

278.4MB/s

Samsung 350U2A

HDD

87.4MB/s

33.2MB/s

66.5MB/s

Asus K53V

HDD

92Mb/s

22MB/s

75MB/s

Samsung 300E5Z

HDD

106MB/s

1.2MB/s

68.9MB/s

آزمایش ATTO Disk Benchmark

در این آزمایش نیز نتایج شبیه به آزمایش قبلی است. در این بنچمارک می‌توانید سرعت انتقال اطلاعات را در بسته‌های مختلف دیتا مشاهده کنید:

apacer ah171
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات