ربات‌های مارگونه؛ این بار در بدن انسان

پنج‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲
مطالعه 2 دقیقه
پیش از این حتماً در خصوص ربات‌های مارگونه خوانده‌اید؛ این ربات‌ها پیش از این در بررسی تجهیزات خطرناک همچون تجهیزات هسته‌ای که امکان ورود انسان یا هیچ ربات -بزرگ جثه ی- دیگری در آن‌ها وجود ندارد، بسیار به کار می‌آیند. هم اکنون دانشمندان در حال به کار‌گیری این ربات‌ها در بدن انسان هستند؛ محیطی که احتیاط و دقت بسیار بیشتری را طلب می‌کند. این ربات‌ها می‌توانند همچون یک آندوسکوپ عمل کنند و به درمان بیماران کمک شایان توجهی کنند.
تبلیغات

این ربات‌ها که پیش از این در دانشگاه Mellon توسط پروفسور Howie Choset توسعه پیدا کردند، هم اکنون توسط شرکتی که توسط این استاد و دو همکار دیگر تأسیس شده است در حال توسعه‌ی بیشتر برای به کار‌گیری در امور پزشکی است. درست مثل نمونه‌ی قبلی این پروژه، ربات حاضر نیز بدنی مارپیچ مانند دارد که از اتصال اجزای مختلف به یکدیگر ساخته شده است که هر یک قادر است راه بخش جلویی خود را ادامه دهد. در جلوی این ربات –که حکم سر آن را دارد- یک دوربین ویدیویی HD و تعدادی درگاه برای اتصال ابزارآلات پزشکی به آن وجود دارد تا پزشکان بتوانند به کمک آن به برش‌دهی یا نمونه‌برداری از بافت‌های بیمار بپردازند. حرکات این ربات نیز توسط دوربین و به کمک یک دسته‌ی خارجی کنترل می‌شود.

flexsystem-3

اگرچه هدف اصلی طراحی این ربات استفاده در جراحی‌های قلب بوده، ولی هم‌اکنون این ربات در حال کمک به پزشکان برای اعمال جراحی سر و گردن است. این ربات از طریق دهان بیمار به بدن وارد می‌شود و دید کاملی از نقاط غیر قابل دسترس به پزشک می‌دهد؛ البته بدون اینکه نیازی به یک جراحی باز و خطرناک باشد و بی‌آنکه حتی یک زخم از خود بر جای بگذارد. درست مثل سایر روش‌های غیر تهاجمی درمان، این روش نیز زمان بازگشت بیمار را به حداقل می‌رساند؛ ضمن اینکه خطر ایجاد عفونت یا خونریزی نیز در این روش بسیار پایین است.

این سامانه که Flex System نام گرفته است، هم‌اکنون در حال ورود به بازارهای اروپایی است. برخی از کاربردهای پیشینی که این ربات‌ها داشتند شامل شرکت در عملیات‌های جستجو و نجات و بررسی خطوط لوله بوده است؛ اما این نخستین بار است که این مارهای ماشینی به بدن انسان راه پیدا کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات