از بینی گوگل پارسال تا بمب عکسی امسال، با دروغ‌های ۱۳ گوگل و دیگر شرکت‌ها آشنا شوید!

چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
هر ساله در اول آوریل که معادل 12 فروردین شمسی است، در بسیاری از کشورهای غربی افراد به دروغگویی می‌پردازند! گذشته از خوب یا بد بودن این رسم که راه خود را در دنیای فناوری نیز باز کرده است، در این پست می‌خواهیم به بررسی دروغ امسال و سال‌های پیش شرکت گوگل و برخی دیگر از شرکت‌ها بپردازیم.
تبلیغات

امسال گوگل در صفحه‌ی اصلی خود از فناوری خبر داده که با توجه به علاقه مندان زیادی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند، احتمالا در صورت حقیقت داشتن با استقبال فراوانی روبرو می‌شد! این فناوری بمب تصویری خودکار فوق العاده نام دارد که در آن می‌توان از هر شخص دلخواهی تصاویر زنده‌ی مورد علاقه‌ی خود را داشته باشید. گوگل برای شروع از بازیگری نه چندان سرشناس به نام David Hasselhoff استفاده کرده است و تصویر او را در کنار سایر افراد به شکلی البته ناشیانه قرار داده است.

به نوشته‌ی گوگل، با این فناوری می‌توانید از میشل اوباما در کاخ سفید گرفته تا برندگان جوایز اسکار را در کنار خود بی نیاز از هیچ فرش قرمز یا مراسم خاصی داشته باشید. ضمنا این امکان نیز برای افراد فراهم شده است که بتوانند عکس‌های خود را آپلود کنند تا اولین استفاده کنندگان از این فناوری جادویی باشند.

IMG 1899-1

توجه کنید که این آپلود عکس‌ها نیز در نوع خود جالب توجه است، می‌توانید در عصر امروز از عکس‌های افراد ساده لوح یا شوخی که به آپلود تصاویر خود پرداخته‌اند، دستمایه‌ای برای خنده پیدا کنید!

robiou 1-1

گذشته از ریشه‌ی تاریخی این رسم در دنیای خبر، این رسم تلنگری خواهد بود بر افرادی که بی چون و چرا، اخبار را باور و بی آنکه قدری به آن‌ها بیندیشند به بیان و گزارش این اخبار می‌پردازند، مصرف‌کنندگانی صرف که فکر کردن را در طی بمباران خبری که هر روزه خود را در معرض آن قرار می‌دهند به دست فراموشی سپرده‌اند، یا طرفدارانی چند آتشه که خود را تنها به دلیل به بیرون درز کردن چند عکس یا ارائه یک گوشی جدید وارد دعواهای جدی با سایر طرفداران می‌کنند، دعواهایی که خدا را شکر هنوز در مرحله‌ی مجازی باقی مانده و به دنیای فیزیکی راه نیافته است. کسانی که فراموش کرده‌اند اخبار تنها برای آگاهی و افزایش اطلاعات هستند، نه محلی برای مجادله و تخریب یکدیگر، می‌توان این اخبار را دستمایه بیان ایده‌ها و نظرات مثبت کرد و چه بسا حتی از انواع دروغین آن برای ساخت ابزاری جدید ایده گرفت.

در ادامه می توانید برخی از معروف ترین شوخی‌های اول آوریل را که از ویکی پدیا گردآوری شده‌اند، بخوانید:

تلویزیون هلند در دهه ۱۹۵۰ خبر واژگونی برج پیزا را پخش کرد.

درخت‌های ماکارونی: بی بی سی یک برنامه پانوراما در ۱۹۵۷ پخش کرد که درخت‌های ماکارونی را در سوئیس نشان می‌داد. این رسانه اعلام کرد که سوسک‌های ماکارونی که محصولات را از بین می‌بردند قلع و قمع شدند. بسیاری از مردم با بی‌بی‌سی تماس گرفتند و پرسیدند که چگونه درخت‌های ماکارونی را کشت می‌کنند. این واقعه در حقیقت از فیلمی به نام St Albans گرفته شده بود.

آلاباما عدد پی را تغییر می‌دهد: روزنامه New Mexicans for Science and Reason در آوریل ۱۹۹۸ مقاله‌ای را چاپ کرد که توسط فیزیکدانی به نام مارک بوسلوگ نوشته شده و در آن آمده بود که قوه مقننه آلاباما رای داد که ثابت پی تغییر کرده است. این واقعه ظاهرا اولین بار در داستانی به نام غریبه‌ای در سرزمین غریب (Stranger in a Strange Land) تالیف رابرت هاینلاین آمده است.

ترور بیل گیتس: در ۲۰۰۳ خیلی از وب‌سایت‌های کره شمالی و چینی اظهار داشتند که CNN خبر داد که بیل گیتس موسس مایکروسافت در نتیجه ۱٫۵٪ افت در بورس سهام چین ترور شد. (به هر حال CNN در چین تحریم شد)

آب در مریخ: در ۲۰۰۵ یک خبر در وبسایت رسمی ناسا پخش شد که آب را در مریخ نشان می‌داد. این تصاویر در حقیقت یک لیوان آب بر روی شکلاتی با نام مارس (Mars Candy Bar) بود که به معنی مریخ است.

پری مرده: در ۲۰۰۷ یک دروغ‌ساز در وبگاهش تصاویری را منتشر کرد که جسد یک موجود ناشناخته ۸ اینچی را نشان می‌داد که گفته می‌شد یک پری مومیایی شده است. او سرانجام پری را در eBay به قیمت ۲۸۰ یورو فروخت!

شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی در سال ۲۰۰۸ گزارشی از کشف نوعی پنگوئن پرنده در قطب جنوب را پخش کرد. در این گزارش یک فیلم تلویزیونی از پنگوئن‌ها و پرواز آن‌ها تا جنگل‌های آمازون نیز پخش شد.

زمان استاندارد: در کشورهای مختلف این شوخی آورده شده است که می‌گوید سیستم زمان به نوعی تغییر خواهد کرد که در آن، واحد زمان بر اساس توان‌هایی از ۱۰ ذکر می‌شوند.

کنترل Gmail با حرکات بدن: گوگل در اول آوریل ۲۰۱۱ امکان جدیدی را در سرویس ایمیل خود معرفی کرد که به کمک آن و بدون استفاده از موشواره و صفحه کلید، کاربران به کمک وب‌کم می توانند به مدیریت ایمیل خود بپردازند و نامه‌های خود را بررسی کنند.

Google nose: شرکت گوگل در 1 اوریل 2013 امکان جدیدی را تحت عنوان google nose منتشر کرد ، در واقع قرار بود گوگل nose هر بویی را توسط موبایل و رایانه ایجاد کند و کاربران قادر به بوییدن آن باشند!

از نمونه های وطنی این شوخی‌ها هم می توان به خبر احتمال سقوط برج میلاد توسط روزنامه‌شرق در سال 83 اشاره کرد که تا حدی موجب کاهش قیمت املاک در آن حوالی شده بود!

نظر شما خوانندگان زومیتی در این خصوص چیست؟ کدامیک از دروغ‌های ۱۳ یا آوریل شما را فریب داده‌اند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات