تماشا کنید: سفر PillCam، دوربین بلعیدنی در بدن

شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۷
مطالعه 2 دقیقه
کولونوسکوپی یکی از فرایندهای تشخیصی نسبتا آزاردهنده و نگران کننده است که البته در بسیاری از موارد راهی جز انجام آن نیست. البته در مواقعی که نتایج حاصل از آن نیز معتبر نباشند و نتوان از آن‌ها برای تشخیص استفاده کرد شرایط برای بیمار بازهم دشوار تر می‌شود. اداره غذا و دارو آمریکا در نهایت روشی دیگر را برای استفاده به جای کولونوسکوپی تایید کرده است که ضمن تهاجمی نبودن، می‌تواند از نظر فناوری نیز جالب توجه باشد. PillCam در حقیقت دوربینی است بسیار کوچک در ابعاد یک قرص معمولی که بیمار می‌تواند آن را ببلعد و پس از آن پزشکان می‌توانند به بررسی معده و روده‌ی بیمار بپردازند.
تبلیغات

این ابزار پیش ازین نیز در بسیاری از موارد برای بررسی سرطان کولون به کار می‌رفت و به صورت تجاری در 80 کشور دنیا در دسترس بود اما این بار FDA کاربرد آن را برای تشخیص پولیپ‌ها و غدد کوچک در ابعاد 6 میلی متری تایید کرده است به صورتی که در 69 درصد موارد مثبت و 81 درصد موارد منفی این ابزار نتایجی به خوبی کولونوسکوپی فراهم می‌آورد.

در آمریکا به صورت سالانه حدود 750000 کولونوسکوپی ناتمام انجام می‌شود که بسیاری از آن‌ها برای بانوان به دلیل مشکلات آناتومیک پدید می‌آید. یک کولونوسکوپی ناتمام عموما به معنی طولانی تر شدن روند تشخیص بیماری با انجام یک CT اسکن یا عکس برداری به وسیله‌ی اشعه ایکس است که برای اتمام فرایند کولونوسکوپی ضروری است. به طور طبیعی این فرایند اضافه خطرات و هزینه‌های خود را نیز در پی دارد.

pillcam-1

این دوربین بسیار کوچک که در این موادر بسیار به کار می‌آید، ابعادی در حدود 12 در 33 میلیمتر دارد و می‌تواند از هر دو سر خود به فیلم برداری با نرخ 4 یا 35 فریم بر ثانیه بپردازد. همچنین LED موجود در آن نور لازم برای دیده شدن جزییات را فراهم می‌کند، ضمن اینکه می‌تواند برای مدت 10 ساعت به صورت بی سیم به ارسال داده‌ها به ابزار دیگری که بیمار می‌پوشد بپردازد. سرطان کولون (روده‌ی بزرگ) عموما از سنین بالای 50 سال شروع می‌شود و تشخیص زودهنگام آن برای پیگیری موفقیت آمیز روند درمان ضروری است. در 10 درصد موارد انجام کولونوسکوپی برای افراد امکان پذیر نیست که با استفاده از PillCam می‌توان روند تشخیصی این بیماران را کامل کرد.

در ویدیوی زیر می‌توانید سفر این دوربین را در بدن انسان  مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات