هوآوی تراشه‌ی 8 هسته‌ای Kirin 920 را برای رقابت با S805 کوآلکام و دیگر تراشه‌های رده اول عرضه می‌کند

جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
تراشه‌ی جدید 8 هسته‌ای هوآوی Kirin 920 نام دارد و مثل تراشه‌های اکتای سامسونگ، از معماری big.LITTLE بهره می‌برد. 4 هسته‌ی ضعیف برپایه معماری Cortex-A7 طراحی شده‌اند و 4 هسته‌ی دیگر نیز Cortex-A15 هستند، درست مثل اکتای سامسونگ. در مورد پردازنده‌ی گرافیکی نیز از Mali-T624 استفاده شده که مشابه GPU گلکسی نوت 3 است. البته تعداد هسته‌های این پردازنده فعلاً مشخص نیست و ممکن است عملکرد ضعیف‌تری داشته باشد.
تبلیغات

نتایج بنچ‌مارک‌ها مشخص نمی‌کند که آیا هوآوی استفاده‌ی هم‌زمان از تمام هسته‌ها را امکان‌پذیر کرده یا نه اما احتمال بهره‌گیری از چندپردازشی ناهمگن یا Heterogeneous Multi-Processing در این تراشه وجود دارد. احتمال دیگر این است که شاید Kirin 920 هم مثل اکتای سامسونگ قادر به استفاده‌ی هم‌زمان از تمام هسته‌ها نباشد و علت رکورد خوب آن در بنچ‌مارک‌ها، استفاده از سرعت کلاک بالاتر باشد.

kirin-920-antutu

اما به جزئیات بیشتر در مورد این تراشه توجه کنید، این سیستم-روی-یک-چیپ از رم‌های DDR3 با نهایت سرعت 800 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. ارتباط مخابراتی LTE و پشتیبانی از صفحه نمایش WQXGA یا 2560 در 1600 پیکسلی هم از مشخصات مهم آن است. در مورد دوربین می‌توان از حسگرهای 32 مگاپیکسلی هم استفاده کرد.

محصولی که در بنچ‌مارک‌ها از آن برای ارزیابی کیرین 920 استفاده شده، H300 هوآوی نام دارد و در بنچ‌مارک AnTuTu رکورد 37363 امتیاز را ثبت کرده است. شاید این رکورد نسبت به تگرا کی‌وان دو و چهار هسته‌ای و همچنین تراشه‌ی قدرتمند کوآلکام به نام S805 کمی پایین‌تر باشد اما برای هوآوی که در عرصه‌ی تولید تراشه تازه‌کار است، رکورد بسیار خوبی به حساب می‌آید.

خبر مهم‌تر این است که هوآوی هم مثل کوآلکام، سامسونگ و اپل به دنبال ساخت تراشه‌های 64 بیتی است و روی تراشه‌ی 8 هسته‌ای که دارای 4 هسته‌ی Cortex-A53 و 4 هسته‌ی Cortex-A58 باشد، کار می‌کند.

huawei-kirin-920-1

سایر کمپانی‌ها و از جمله انویدیا در طراحی و تولید تراشه‌های 64 بیتی پیش‌قدم بوده‌اند و نتایج بهتری هم به دست می‌آورند. به عنوان مثال شایعات حاکی از عملکرد فوق‌العاده‌ی تگرا کی‌وان انویدیا است و امتیاز آن نسبت به Snapdragon 805 کوآلکام بالاتر است اما در مقابل توان مصرفی بالاتری هم دارد. توان مصرفی در مورد وسایل همراه، بسیار مهم است لذا نمی‌توان انویدیا را برنده‌ی قطعی رقابت قلمداد کرد.

سامسونگ هم روی تراشه‌های 64 بیتی خودش کار می‌کند، کمپانی MediaTek هم روی تراشه‌های رده متوسط 64 بیتی تمرکز کرده و در بخش میانی بازار به دنبال موفقیت بیشتر است. LG و Broadcom هم تراشه‌های 64 بیتی را مورد توجه قرار داده‌اند و مشغول فعالیت هستند.

نکته‌ی جالب در مورد کوآلکام بزرگ این است که تاکنون کمی ساکت و کم‌هیاهو ظاهر شده و تنها به معرفی تراشه‌ی 8 هسته‌ای Snapdragon 615 اکتفا کرده است. در این تراشه به جای دستکاری و بهینه کردن هسته‌های معرفی شده توسط ARM، مستقیماً از همان طراحی اصلی استفاده شده که با توجه به تراشه‌های معروف 32 بیتی کوآلکام، کمی عجیب به نظر می‌رسد. شاید این بار هم کوآلکام مشغول بهینه کردن و دستکاری هسته‌های طراحی شده توسط کمپانی ARM باشد ولیکن فعلاً اخبار جالبی در مورد فعالیت‌های کوآلکام منتشر نشده و باید بیشتر صبر کرد.

نظر شما در مورد هوآوی و پیشرفت آن در کسب سهم بیشتر بازار و همچنین ارایه‌ی محصولات بهتر و سریع‌تر چیست؟ آیا ممکن است تراشه‌ای بهتر از رقبای خود عرضه کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات