با تکنولوژی تازه کاهش حجم تصاویر موزیلا، سرعت مرور صفحات وب افزایش خواهد یافت

جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
این روزها بر روی دل هر کاربری که دست بگذاری، نسبت به سرعت اینترنت و به طبع سرعت پایین دانلود صفحات وب، کوهی از گله و شکایت‌ خوابیده است. موضوعی که تحریم‌های ناعادلانه و ده‌ها عامل متفاوت دست در دست هم داده‌اند تا کاربران وب فارسی را مورد آزار و اذیت قرار دهند. این موضوع،  زمانی که به یک وبسایت سنگین مملو از عکس‌های حجیم پا می‌گذارید بیشتر از پیش کرد پیدا می‌کند. اما موزیلا پشت کاربران با سرعت اتصال پایین را خالی نکرده است. جدیدترین تکنولوژی این شرکت کمک می‌کند تا با کاهش حجم و عدم تغییر کیفیت تصاویر وب، سرعت بارگذاری صفحات وب به صورت محسوسی افزایش پیدا نماید. با ما برای معرفی این تکنولوژی همراه شوید.
تبلیغات

افزایش سرعت وبگردی و سرعت بارگذاری وب، بسته به عوامل متفاوتی است که توجه توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان مرورگرهای وب را به خود جلب نموده تا بتوانند با افزایش سرعت مرور وب در مرورگرهایشان، کاربران را به سمت این محصولات جلب نمایند. این موضوع خصوصا در مناطقی که سرعت اینترنت چندان بالا نیست یا هزینه استفاده از آن سنگین است، بیشتر توجه کاربران را به خود جلب می‌کند. در همین راستا ابتکار و ایجاد راه‌هایی که بتواند سرعت دانلود را افزایش دهد، می‌تواند برگ برنده‌ای طلایی برای مرورگرها باشد.

در همین راستا، اقدام گوگل و تولید فرمت WebP که قرار است جایگزین JPEG در وب باشد را مثال زد. پروژه‌ای که هنوز چندان فراگیر نشده و نتوانسته است مشکلات را در گستره وسیع وب رفع کند. اما موزیلا با دانش نسبت به این موضوع که فرمت‌های کهنه دنیای گرافیک و وب، یعنی JPEG و PNG‌ به این زودی‌ها فراموش نخواهند شد و جایگزین تازه‌ای را به قلمرو خود راه نمی‌دهند، تصمیم گرفته تا با استفاده از کدک‌های مخصوص JPEG حجم آن‌ها را به طور محسوسی کاهش دهد. با استفاده از تکنیک تازه موزیلا، فایرفاکس می‌تواند تصاویر JPEG  در صفحات وب را با کاهش  سایز، آن هم بدون تغییر در کیفیت تحقق ببخشد. در آزمایش، فایرفاکس توانست با کمک اولین نسخه از پروژه جدید Mozjpeg حجم 1500 تصویر را تا میانگین 10 درصدی کاهش دهد. 

البته این تکنولوژی چندان بر روی فرمت PNG تاثیرگذار نیست و کاهش 2 تا 6 درصدی را می‌توان برای آن اشاره نمود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات