نادلا و گیتس با پیشنهاد خرید نوکیا توسط بالمر مخالف بوده‌اند

پنج‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۳
مطالعه 2 دقیقه
اکنون که استیوبالمر سکان هدایت مایکروسافت را به ساتیا نادلای هندی‌الاصل واگذار کرده، فرصت مناسبی است تا مدیر جدید برخی از مواردی را که پیش از این شاهد بی‌نظمی‌هایی در چند سال اخیر بوده سروسامان دهد. ساتیا‌ نادلا اخیرا دست به انجام برخی تغییرات و جابجایی‌ها در رده‌ی مدیران سطح بالا زد که این تغییر و تحول به مذاق برخی از این افراد خوش نیانده و از این‌رو ردموندی‌ها را ترک گفتند.
تبلیغات

اما یکی دیگر از مواردی که انجام تغییرات و عوض کردن شرایط کمی در آن سخت است، داستان تصاحب نوکیا توسط غول نرم‌افزاری جهان، یعنی مایکروسافت است. تابستان سال گذشته، زمانی که بالمر درصدد آماده کردن شرایط برای خرید نوکیا بود، گزینه‌ی اصلی مجادلات برای خرید فقط شامل نقشه ‌Here نبود. داستان تصاحب نوکیا مخالفان بزرگی در مایکروسافت داشت که نه فقط در مورد خرید نقشه‌های Here، بلکه در مورد ورود مایکروسافت به کسب و کار تولید تلفن‌های‌هوشمند اتفاق نظر نداشتند.

این سوال یکی از اساسی‌ترین تغییرات در فلسفه‌ی کاری مایکروسافت بود، هرچند پیش از این نیز مایکروسافت وارد عرصه تولید سخت افزار از طریق لوازم جانبی شده بود. همچنین مایکروسافت کنسول بازی خود را نیز در اختیار داشت، لازم به ذکر است که این کمپانی پیش از خرید نوکیا نیز تبلت‌هایی را با عنوان سرفیس به بازار عرضه کرده بود. از میان تمامی محصولات سخت‌افزاری ذکر شده که توسط مایکروسافت تولید شده‌اند، تنها ایکس‌باکس موفقیتی در خور را برای ردموندی‌ها به ارمغان آورده است، در حالی که سرفیس یک تبلت تقریبا شکست خورده به شمار می‌رود و سایر محصولات تولید شده نیز در مقایسه با رقبا تعریف چندانی ندارند.

در مورد تصاحب نوکیا توسط مایکروسافت نیز در ابتدا ساتیا نادلا و بیل‌گیتس از مخالفان عمده‌ی ورود مایکروسافت به حوزه‌ی ابزار‌های قابل حمل بودند. بعدها ساتیانادلا به جبهه‌ی موافقان این امر پیوست در حالی که گیتس همچنان به مخالفت خود ادامه می‌داد و در برابر این مفهوم که باید مایکروسافت نیز وارد دنیای تولید سخت‌افزارهای قابل حمل شود، مقاومت می‌نمود. متقاعد کردن دوستان و همکاران قدیمی برای بالمر کاری بس دشوار بود.

حال نادلا در حال انجام خانه تکانی‌هایی است که منجر به خروج تونی‌بیتز و تمی‌رلر از این کمپانی شده است. هرچند بالمر به رویای خود مبنی بر تصاحب بخش تولید سخت‌افزار و همچنین نقشه‌های Here‌ نوکیا دست یافت، اما وی کمپانی را ترک کرد. بسیاری از گمانه‌زنی‌ها دلیل ترک او از مایکروسافت را عدم پشتیبانی از بالمر توسط گیتس در زمان ارائه‌ی پشنهاد خرید نوکیا عنوان کرده‌اند که تاکنون نیز ادامه داشته است.

در مقابل نادلا در اظهار نظری تصاحب نوکیا را تایید کرده است:

تصاحب نوکیا دستاوردهای فراوانی را برای مایکروسافت به ارمغان خواهد آورد که شامل فناوری‌های در مورد طراحی سخت‌افزار، نرم‌افزار، چرخه‌ی عرضه‌ی جهانی و همچنین تجربه‌ی چندین سال فعالیت در بازار ابزار‌های قابل حمل است. این خرید حرکت مناسبی برای مایکروسافت بود.ساتیا نادلا - مدیرعامل مایکروسافت
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات