فیس‌بوک با استفاده از پهبادهای که از باتری‌های خورشیدی انرژی می‌گیرند، بستر اینترنت ایجاد می‌کند

چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۷
مطالعه 3 دقیقه
مارک‌زاکربرگ رویای دلنشینی را در سر می‌پروراند و آن فراهم ساختن امکان استفاده از اینترنت در کشورهایی است که به‌دلیل نبود زیرساخت یا فقر قادر به استفاده از این وسیله‌ی ارتباطی نیستند. راهکار در پیش گرفته شده توسط زاکربرگ، استفاده از روبات‌های پرنده در این مناطق برای ایجاد بستر اینترنت است.
تبلیغات

بزرگترین شبکه‌ی اجتماعی جهان درصدد خرید کمپانی Titan Aerospace است که در زمینه‌ی تولید پهبادهای هوشمند که انرژی خود را از طریق پنل‌های باتری خورشیدی جذب می‌کنند، فعالیت می‌کند. براساس اطلاعاتی که توسط یکی از منابع آگاه منتشر شده است، فیس‌بوک در نظر دارد تا با ایجاد شبکه‌‌ای متشکل از چندین پهباد، اینترنت را در قالب شبکه‌های بر فراز آسمان در اختیار ساکنان مناطق مود نظر قرار دهد. این خرید هزینه‌ای بالغ بر 60 میلیون دلار را برای فیس‌بوک در بر خواهد داشت.

Titan Aerospace در مورد محصولات خود امکانات و قابلیت‌های بسیاری را وعده می‌دهد. براساس اطلاعاتی که توسط این کمپانی ارائه شده است، پهبادهای تولید تیتان قادرند تا با سرعتی بالغ بر 130 کیلومتر بر ساعت حرکت کرده و برای پنج سال متوالی بدون نیاز برای سوخت‌گیری در ارتفاع 20,000 متری مستقر شوند. علاوه بر ایجاد بستری برای شبکه این پهبادها قادرند تا برای انتقال صوت و تصویر نیز مورد استفاده قرار گیرند. همچنین از دیگر امکاناتی که می‌توان با استفاده از این پهپادها به آن‌ها دست یافت، تصویربرداری از زمین و دریافت اطلاعات جوی از طریق تعبیه سنسورهای هواشناسی است.

تیتان در نظر دارد تا این پهبادها را سال آتی میلادی بصورت تجاری به بازار عرضه کند. Titan Aerispace در سال 2012 تاسیس شده است.

فیس‌بوک برای دستیابی به ایده‌ی خود مبنی بر ایجاد بستر اینترنت در کشورهای فقیر در نظر دارد تا این کمپانی و کارکنان آن را به خدمت گرفته و از طریق پهبادهای آن بستر اینترنت را بر فراز آسمان این کمپانی‌ها ایجاد کند. گویا این کمپانی در نظر دارد تا این پروژه را ابتدا در آفریقا وارد فاز عملی کند. اما هیچ‌یک از طرفین در این مورد صحبت نکرده و سخن‌گوی فیس‌بوک نیز چنین خریدی را تکذیب کرد. کارشناسان امر استفاده از پهبادها و هواپیماهای بدون سرنشین را برای ایجاد اینترنت در کشورهایی چون آفریقا ممکن می‌دانند.

کمپانی تیتان تنها موسسه‌ای نیست که در این زمینه فعالیت می‌کند. موسسه‌ی تحقیقاتی دارپا که بخشی از تحقیقاتی وزارت دفاع ایالات متحده است، برای چندین سال است که در این زمینه به فعالیت مشغول است. در سال 2010 نیز کمپانی بوئینگ موفق به برنده شدن در قرارداد همکاری با دارپا شد که هدف آن تولید پهبادهایی است که باید برای پنج سال یا بیشتر در ارتفاع 20,000 متری باقی بمانند. این پروژه ارزشی برابر 89 میلیون دلار داشت که از آن بوئینگ شد.

در صورتی که فیس‌بوک توانایی ارائه‌ی اینترنت از این طریق را داشته باشد، از این‌رو می‌توان با ارائه‌ی اینترنت بی‌سیم به تلفن‌های‌هوشمند و تبلت‌ها که با رشد خوبی در آفریقا روبرو هستند، استفاده از اینترنت را در این کشورها توسعه داد.

اما یکی از اصلی‌ترین سوالات در مورد این شبکه چگونگی تامین امنیت آن است که هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مطمئنا در صورت عدم رعایت موازین امنیتی در چنین شبکه‌ای هکرهای خواهند بود تا برای آن دندان تیز کنند.

فیس‌بوک در راستای اشاعه‌ی استفاده از اینترنت در کشورهای فقیر و در حال توسعه پروژه‌ی Facebook.org‌ را به اجرا گذاشته است که در این راستا این کمپانی در نظر دارد تا با ISPها و کمپانی‌های دخیل در این امر همکاری نماید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات