براساس گزارش گوگل، دولت ترکیه با شبیه‌سازی DNS سرورهای گوگل سعی در سرقت اطلاعات کاربران دارد

دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۳
مطالعه 1 دقیقه
همانطور که می‌دانید دولت ترکیه در روزهای اخیر دسترسی شهروندان این کشور را به برخی از شبکه‌های اجتماعی محدود کرده است. در این راستا کاربران برای دسترسی به این سرویس‌ها استفاده از آدرس‌های DNS گوگل را در پیش گرفتند، اما گویا دولت ترکیه با استفاده از روش شبیه‌سازی DNS‌های گوگل در حال جاسوسی از اطلاعات مورد استفاده توسط کاربران است.
تبلیغات

کمپانی گوگل با انتشار پستی در وبلاگ خود در این مورد اطلاع‌رسانی کرده است:

یک هفته پس از اعمال محدودیت‌ها در ترکیه برای دسترسی به برخی از شبکه‌های اجتماعی، گزارش‌های متعددی مبنی بر شبیه‌سازی آدرس‌های DNS گوگل به دست ما رسید که با انجام تحقیقات در این مورد، صحت این ادعا تایید شد.

DNS سرورها وظیفه‌ی ترجمه‌ی آدرس‌های دامین وارد شده توسط کاربران را به آدرس IP دارد. در اولین روزهای اعمال محدودیت در کشور ترکیه، کاربران ترک قادر بودند تا با استفاده از DNS سرورهای گوگل به سرویس‌های فیلتر شده از جمله توییتر و یوتیوب دسترسی داشته باشند، اما هم‌اکنون به‌نظر می‌رسد ISPهای این کشور سرورهایی را مشابه DNS سرورهای گوگل رام‌اندازی کرده‌اند که احتمال سوءاستفاده از اطلاعات کاربران را بالا برده است.

اعمال محدودیت در اینترنت ترکیه پس از افشای اطلاعات صوتی مربوط به مکالمات رجب‌طیب اردوغان با پسر خود مبنی بر پول‌شویی در وب‌سایت یوتیوب آغاز شد که با نزدیک شدن به انتخابات شهرداری‌ها در این کشور و افزایش اعتراضات عمومی منجر به فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی چون توییتر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات