ساخت واکسن‌های بی درد به شکل اسپری

یک‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
فناوری واکسیناسیون تاکنون زندگی‌های زیادی را نجات داده است؛ اما سال هاست که نحوه‌ی استفاده آن دستخوش هیچ تغییری نبوده و این مشکلات زیادی را پدید می‌آورد. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، رساندن این واکسن‌ها به دست افراد نیازمند، بسیار دشوار است و این امر منجر به مرگ‌های زیادی می‌شود که امکان پیشگیری از آن‌ها وجود داشت. برای پاسخگویی به این نیاز، دانشمندان دانشگاه Iowa State در حال توسعه روش واکسیناسیون جدیدی هستند که با استفاده از نانوفناوری، قادر است دارو را به شکل اسپری منتقل کند. یکی از مزیت‌های این روش دارو رسانی، این است که می‌توان این شکل از داروها را بی نیاز از وجود یخچال یا لوازمی همچون سرنگ، به مناطق دور افتاده انتقال داد؛ ضمن اینکه استفاده از آن‌ها نیاز به آموزش‌های پیچیده‌ای ندارد و به راحتی قابل استفاده هستند.
تبلیغات

مبنای کار واکسن‌های امروزی بر پایه تحریک پاسخ سیستم ایمنی به یک ویروس خاص با وارد‌کردن آن‌ها به شکل ضعیف شده به درون بدن است؛ در نتیجه سامانه‌ی ایمنی بدن می‌تواند با عفونت‌های واقعی با تولید پادتن مناسب بجنگد و فرد حتی در صورت دچار‌شدن به بیماری نخواهد مرد. اما اخیراً دانشمندان به یافته‌ی جدیدی رسیده‌اند که در آن می‌توان با تمرکز بر روی به کار‌بردن سلول‌های T -نوعی سلول گلبول سفید که وظیفه‌ی دفاع از بدن را به عهده دارند- که موارد غیر عادی و عفونت‌ها را تشخیص می‌دهند، برای جنگیدن با عوامل ویروسی یا باکتریایی خارجی، واکسن‌هایی به شکل اسپری را تولید کرد.

فرمول این واکسن از نوعی پروتیئن تشکیل شده است که از ویروس یا باکتری هدف، نمونه‌برداری شده و با استفاده از پلیمرهای زیست‌سازگار پوشیده شده است. با اسپری‌کردن این ماده به درون بدن، سامانه‌ی ایمنی -از جمله سلول‌های T- تحریک شده و متناسب با ترکیب شیمیایی واکسن به دفاع از بدن -و تولید پادتن مناسب- می‌پردازد که نتیجه نهایی آن مشابه واکسن‌های معمولی، مقاوم‌شدن بدن در برابر آن عفونت خاص خواهد بود.

تاکنون تحقیقات نشان داده است که می‌توان با استفاده از این نانوواکسن جدید، سلول‌های T جوندگان را مقاوم‌سازی کرد. قدم بعدی در امتحان‌کردن این نانوواکسن، امتحان‌کردن آن‌ها بر روی پستانداران بزرگ است.

این شکل جدید از واکسن مزیت‌های زیادی را نوید می‌دهد که از آن جمله، قابلیت نگهداری طولانی مدت آن به مدت 10 ماه در دمای اتاق و بی نیاز از هرگونه یخچال یا شرایط ویژه‌ای است. ضمن اینکه استفاده از روش اسپری، امکان استفاده فردی آن را نیز ممکن می‌کند؛ در نتیجه افراد می‌توانند خود به ایمن‌کردن بدن خود بی هیچ خطری بپردازند که این مورد در کشور‌های توسعه‌نیافته یا در حال توسعه که جمعیت افراد متخصص در آن حداقل است، بسیار مفید و کاربردی می‌باشد. البته نیازی به گفتن این مورد نیز نیست که بسیاری از کودکان نیز که از تزریق وحشت دارند، دیگر مشکلی در دریافت واکسن نخواهند داشت و والدین آن‌ها نیز راحت تر خواهند بود.

یافته‌های این پژوهش اخیراً در همایش و نمایشگاه ملی انجمن شیمی آمریکا به اطلاع عموم رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات