سامسونگ و اپل دارای ارتباط ریشه‌داری در زمینه‌ی تولید تراشه‌ هستند

دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
شاید بهترین توصیف برای بیان رابطه‌ی سامسونگ و اپل، تشبیه این دو کمپانی به قطب‌های منفی و مثبت آهن‌ربا باشد که به‌یکدیگر متصل شده و در عین‌حال مشاهده‌ی حرکت‌ آن‌ها در یک سو غیرممکن است. دن‌هاچسون که یکی از متخصصان فعال در حوزه‌ی تولید تراشه بوده و مدیرعامل موسسه‌ی تحقیقاتی VLSI Research است، در مصاحبه‌ای تلفنی با CNET با تعجب، از ادامه‌ی همکاری سامسونگ و اپل در زمینه‌ی تولید تراشه‌ها سخن به میان آورده است.
تبلیغات

وی با اشاره به این نکته که قبل از تعطیلات سال نوی میلادی، منابعی خبر از قطع همکاری سامسونگ و اپل در زمینه‌ی تولید تراشه‌های مورد نیاز اپل داده‌اند، ادامه‌ی همکاری این دو غول بزرگ را سورپرایز بزرگی عنوان کرده است.

دن ،پیش از این بر این اعتقاد بوده است که تولیدکننده‌ی ریزپردازنده‌های تایوان (TSMC) که لقب بزرگترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه‌های ابزارهای قابل حمل را یدک می‌کشد، بدل به شریک تجاری اصلی اپل در زمینه‌ی تولید تراشه‌های مورد نیاز این کمپانی خواهد شد. براساس گفته‌های دن، این همکاری نه‌تنها در زمیه‌ی تولید تراشه‌های A7 کنونی که در آیفون 5S و آیپدایر مورد استفاده قرار می‌گیرد، انجام شده، بلکه شامل تولیدات آتی این کمپانی نیز می‌شده است.

وی این چنین ادامه می‌دهد:

در تابستان سال گذشته‌ی میلادی کارخانه‌های تولید تراشه‌ی سامسونگ، رفته رفته با کاهش تولید رو به تعطیلی گذاشته بودند؛ اما به یکباره این تأسیسات تولید دوباره را از سر گرفتند. سامسونگ سیاست‌های مختلف و ابزارهای گوناگونی را برای دور نگه‌داشتن TSMC‌ از همکاری با اپل مورد استفاده قرار داده است. یکی از این ابزار‌ها کمپانی Globalfoundries است که یکی از شرکای سامسونگ در زمینه‌ی تحقیقات برای توسعه‌ی تراشه‌ها و فناوری مربوط به تولید این محصولات است. سامسونگ به‌همراه Globalfoundries و IBM سه ضلع کمپانی تحقیقاتی Common Platform هستند که روی توسعه‌ی فناوری‌های مربوط به ساخت تراشه‌ها فعالیت می‌کنند.

اما نقش Global‌در این بین چیست و چرا این کمپانی منجر به ادامه فعالیت سامسونگ با اپل می‌شود؟ Globalfoundries دارای تأسیسات برای تولید تراشه‌ها در ایالت نیویورک است؛ همچنین این کمپانی در حال سرمایه‌گذاری برای آغاز ساخت تجهیزات دیگری به‌جهت تولید تراشه‌ها می‌باشد. یکی از بزرگترین مشتریان این کمپانی، اپل است. از جهت دیگر به‌دلیل شباهت پروسه‌ی تولید تراشه‌ها در سامسونگ و گلوبال‌فاندریز که حاصل فعالیت مشترک این دو کمپانی در Coomon Platform است، همکاری اپل با سامسونگ منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد. مضاف بر این این دو کمپانی با داشتن سابقه‌ی چندین ساله در زمینه‌ تولید محصولات مورد نیاز اپل، به تعامل دو طرفه دست یافته‌اند.

شاید درصورتی که اپل به همکاری با TSMC‌نیز بپردازد، ارتباط خود را با سامسونگ حفظ کند؛ چراکه این کمپانی دارای ارتباطات ریشه‌دارتری با اپل است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات