گوگل در تلاش است تا با افزودن قابلیت‌های امنیتی و تجاری بیشتر به اندروید نظر سازمان‌ها را جلب کند

پنج‌شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۷
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس گزارشات بدست آمده به نظر می‌رسد که گوگل در تلاش است تا مجموعه‌ای از قابلیت‌های تجاری را برای جلب نظر کاربران سازمانی به نسخه بعدی اندروید اضافه نماید. برخی از این ویژگی‌ها شامل رمزنگاری داده‌ها، امکانات تشخیص بیومتریک و کنترل ورود و خروج شرکتی می‌شوند که در کنار API جدیدی به منظور فراهم آوردن امکان مدیریت دستگاه‌های تحت مالکیت شرکت از راه دور، به نسخه‌های بعدی اندروید اضافه خواهند شد.
تبلیغات

 این خبر درحالی به گوش می‌رسد که چند روز پیش از تجدید نظر کاخ سفید برای بازنگری در خصوص استفاده این مرکز از دستگاه‌های مبتنی بر بلک‌بری و آزمایش دستگاه‌های اندرویدی برای جایگزینی آن‌ها در مصارف امنیتی برای شما نوشته بودیم. اگرچه بلک‌بری همچنان در بسیاری موارد انتخاب اول کاربران تجاری محسوب می‌گردد، اما تولیدکنندگانی نظیر سامسونگ با ویژگی Knox و اپل با ارائه پیشنهادات for Business خود به شکل خطرناکی موقعیت بلک‌بری را تهدید می‌کنند و تلاش دارند با کنار زدن سلطه‌ی این کمپانی از روی تنها بازار موفق حال حاضرش، به انتخاب اول سازمان‌ها و مشتریان تجاری و سازمانی بدل شوند.

بروزرسانی‌ها و بهبودهای آینده بر روی سیستم‌عامل اندروید می‌تواند شامل رمزنگاری قوی‌تر داده‌ها و ذخیره‌ی داده‌های حساس بصورت مستقیم بر روی چیپ باشد که هر دو از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات محرمانه و مهم سازمان‌ها و شرکت‌ها که بر روی دستگاه ذخیره‌سازی شده‌اند جلوگیری به عمل می‌آورد. سازگاری با اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های تایید هویت نظیر شناساهای بیومتریک و سامانه‌های مدیریت ورود و خروج شرکتی می‌تواند به نحو موثری از دسترسی غیرمجاز به منابع اطلاعات سازمانی نظیر ایمیل‌ها جلوگیری کند. در نهایت نیز قابلیت مدیریت دستگاه‌های تحت اختیار سازمان از راه دور این امکان را برای شرکت‌ها فراهم خواهد آورد که نسبت به بررسی اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی دستگاه اطلاع حاصل نموده و در صورت لزوم داده‌های حساس موجود بر روی دستگاه مفقود شده را از بین ببرند.

گفته می‌شود که برنامه‌های گوگل برای شتاب بخشیدن به بهبودهای امنیتی اندروید به منظور تسلط بر جهان تجاری توسط ساندار پیچای، رئیس بخش اندروید و کروم این شرکت هدایت می‌شود. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که پیچای در برنامه مشابه گوگل برای تمرکز سیستم‌عامل کروم بر روی مصارف آموزشی موفق عمل نموده و تجربه‌ی هدایت هدفمند تلاش‌های تیم خود را به خوبی در چنته دارد.

سیستم‌عامل کروم در فضای هدف خود با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه بوده و اکنون بسیاری مدارس در بازارهای هدف گوگل برای نیازهای پرسنل، دانش‌آموزان و کلاس‌های خود به کروم‌بوک‌ها و کروم‌باکس‌ها روی آورده‌اند. سال پیش با معرفی برنامه‌ی Google Play for Education، برخی اصول مدیریت دستگاه سیستم‌عامل کروم وارد حوزه‌ی سیستم‌عامل اندروید نیز شده است. Google Play for Education این امکان را فراهم می‌آورد که نهادهای آموزشی یا خود معلمان، اپلیکیشن‌های آموزشی مورد نظر خود را خریداری نموده و بصورت خودکار نصب آن را بر روی تمامی دستگاه‌های متعلق به دانش‌آموزان اجرا نمایند که تبلت نکسوس 7 گوگل نیز بخش مهمی از آن است. چنین ابزارهایی که در حوزه‌ی آموزش به خوبی امتحان خود را پس داده‌اند می‌توانند به سادگی برای مصارف امنیتی و تجاری مورد بازبینی و اجرا قرار گیرند.

همچنان صحبتی در خصوص اینکه در کدام نسخه از اندروید شاهد جایگزینی ویژگی‌های مذکور خواهیم بود به میان نیامده، اما وب‌سایت The Next Web معتقد است که بر اساس اطلاعات بدست آمده توسط منابع این وب‌سایت، در نسخه‌ی اصلی بعدی که هم‌اکنون بر اساس الگوی الفبایی گوگل انتشار L خوانده می‌شود، شاهد پرده‌برداری از قابلیت‌های سازمانی و امنیتی جدید در سیستم‌عامل اندروید باشیم. با توجه به آنکه ورود هرچه سریع‌تر به این بازار یکی از کلیدهای اساسی موفقیت در آن محسوب می‌گردد، ما نیز با گمانه‌زنی مذکور در خصوص زمان‌بندی گوگل موافق هستیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات