نگاهی به درون اتاقی که نرم‌افزار آیفون در آن شکل گرفت

اپل پیش از آغاز دور جدید دادگاه‌های مربوط به پرونده‌ی حق پتنت بین سامسونگ و خود، امکان مصاحبه‌ی وال‌استریت‌ژورنال را با یکی از مهندسان خود به نام گرگ‌کریستی فراهم ساخت تا وی پرده از واقعیت‌های پروسه‌ی طراحی و تولید اولین نسل از تلفن‌هوشمند آیفون زیر نظر رهبر افسانه‌ای اپل، استیوجابز بردارد.

گرگ‌کریستی از جمله‌ مهندسانی است که در جریان تولید این محصول بوده و سیر پیشرفت آن را از ابتدا شاهد بوده است. هرچند به گفته‌ی خود کریستی اطلاعات ارائه شده توسط وی چندان جدید و هیجان‌انگیز نیست، اما می‌توان نکات جالب توجهی را از میان سخنان وی برداشت کرد.

براساس سخنان کریستی، تیم تحت مدیریت وی، در سال 2005 یعنی دو سال پیش از عرضه‌ی اولین آیفون، روی چگونگی این ابزار از لحاظ ظاهری و همچنین نحوه‌ی کارکرد آن در حال تحقیق بوده‌اند. کریستی به این نکته نیز اشاره کرده که تیم وی قادر به طراحی و استخراج یک شمای کلی از نحوه‌ی کار این تلفن‌هوشمند نبوده است، از این‌رو این تیم مجبور به ارائه‌ی پاسخ در طول دو هفته شده است و در غیر این صورت، این پروژه‌ تحویل تیم دیگری شده و کریستی و تیم وی از انجام آن منع می‌شده‌اند.

از این‌رو تیم تحت مدیریت کریستی مجبور به کار سخت‌تر شده و ناگفته پیدا است که بسیاری از مفاهیم حال حاضر تلفن‌های‌هوشمند که امروزه در بسیاری از تلفن‌های هوشمند با صفحه‌ی نمایش لمسی شاهد آن هستیم، حاصل کار این تیم است که پس از عرضه در قالب محصول اپل، توسط سایر کمپانی‌ها نیز به عاریه گرفته شده است.

کریستی همچنین در مورد نحوه‌ی ورود به پروژه‌ی تولید آیفون نیز سخن گفته است:

در اواخر سال 2004 میلادی، من روی یک نرم‌افزار برای کامپیوترهای مکینتاش اپل کار می‌کردم که یک روز اسکات‌فورستال، یکی از اعضای تیم مدیریت نرم‌افزار در اپل وارد اتاق من شده و پیشنهاد کار روی یک پروژه‌ی سری را ارائه داد. وی با نام Purple از این پروژه یاد کرد و از آن به‌عنوان پروژه‌ای برای تولید یک تلفن‌هوشمند با صفحه‌ی نمایش لمسی و همچنین قابلیت پخش موزیک نام برد.

وی همچنین نکاتی را نیز در باب مشکلات ایجاد شده در پروسه‌ی توسعه‌ی سیستم‌عامل عنوان کرده است که با تلاش تیم‌های توسعه دهنده حل شده و نهایتا آیفون به‌عنوان یک محصول نهایی به بازار عرضه شده است.

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید