انویدیا کیت توسعه‌دهندگان Jetson را معرفی کرد: اولین ابررایانه موبایل دنیا

چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی انویدیا در نمایشگاه MakerFaire یک بورد توسعه‌دهندگان جدید به نام جتسون را معرفی کرد. این بورد که معماری مشابه ابررایانه تایتان داشته و مبتنی بر Tegra K1 است، کوچک‌ترین سوپرکامپیوتر دنیا لقب گرفته است. از این ابزار می‌توان در روباتیک پیشرفته، خودروهای بدون سرنشین، روبات‌های پرنده و... استفاده نمود.
تبلیغات

خوره‌های تکنولوژی همیشه آرزوی داشتن یک ابررایانه شخصی را داشته‌اند! خبر خوش این که احتمالا به زودی شما قادر خواهید بود یک نسخه کوچک از این غول‌های بی‌شاخ و دم را داشته باشید (البته چیزی شبیه به آن)!

انویدیا امروز در کنفرانس فناوری GPU خود از Jetson TK1، کیت توسعه‌دهندگان 192 دلاری مبتنی بر Tegra K1 پرده برداشت. این ابزار از همان معماری بهره می‌برد که در ابررایانه‌های Titan در لابراتوارهای ملی اوک ریج به کار رفته است. مدیرعامل انویدیا، جن هسون هوانگ، جتسون را «کوچک‌ترین ابررایانه دنیا» نامیده و به این موضوع اشاره کرده که این ابزار می‌توان هر چیزی که تایتان اجرا می‌کند را اجرا کند، ولی با سرعتی بسیار کمتر!

این کیت برای استفاده در روباتیک پیشرفته، خودروهای بدون راننده و کامپیوترهایی که تلاش می‌کنند درک انسان از اشیا اطراف را شبیه‌سازی کنند طراحی شده است، ولی اصلا بعید نیست که کاربردهای جدیدی برای آن به وجود آمده و پروژه‌هایی برای ساخت موجودات افسانه‌ای عجیب و غریب کلید بخورند! جدا از شوخی انویدیا روی این موضوع تاکید دارد که جتسون یک بورد توسعه‌دهنده سطح بالا است که با بوردهای مشهور دیگر چون آردوئینو و Raspberry Pi تفاوت‌های آشکاری دارد. این بورد می‌تواند 326 گیگافلاپ را انتقال دهد و برای روبات‌های پرنده، ماشین‌های فراصوتی و خودروهای بدون راننده بسیار کاربردی‌تر و بهتر است. با توجه به قیمت مناسب 192 دلاری این بورد اصلا بعید نیست که در نمایشگاه MakerFaire سال آتی پروژه‌های جدید بیشتری که مبتنی بر جتسون هستند را شاهد باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات